دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 فروردين 1396 - 11:15
رئیس جمهوری در نشست مطبوعاتی

بعضی‌ مثل ماشین دودی همه جا را سیاه می‌کنند/ کسی که مشکلات را یک شبه حل می‌کرد، فرد دیگری بود/ گزارش وضعیت مدیران تلگرامی را به مردم می‌گویم/ انتخابات مزایده و حراجی نیست که هرکس مدعی شود یارانه بیشتری می‌دهم

رئیس‌جمهوری پیش از ظهر امروز با حضور در یک نشست خبری، به سؤالات خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی پاسخ داد.
کد خبر : 170616

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، رئیس‌جمهوری شروع سخنان خود را به وضعیت اقتصادی، معیشتی و سلامت مردم در دولت یازدهم اختصاص داد.


حجت‌الاسلام حسن روحانی در سخنانش گفت:


* دولت با رهنمودهای مقام معظم رهبری و حمایت‌های مردم در رسیدن به اهداف خود موفق بوده است.


* در سال 1395 شرایط زندگی مردم از لحاظ سیاسی، خدمات دولت و اقتصادی طبق تمام آمارهای رسمی کشور و جهانی بهتر از حدی بود که در آغاز سال پیش‌بینی می‌کردیم.


* دریافتی اقشاری که دارای درآمد کمتری هستند مثل حقوق‌بگیران، بازنشستگان و افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی، در مجموع دوران دولت یازدهم حداقل دو برابر افزایش پیدا کرده است و برای امسال هم 20 درصد حداقل حقوق به دریافتی مستمری‌بگیران کمیته امداد و بهزیستی اضافه می‌شود که رقمی بین 180 هزار تا 200 هزار تومان است.


* اولین دغدغه دولت، زندگی افراد کم‌درآمد جامعه بوده است.


* این دولت نخستین دولتی بوده که همه ساله، اضافه حقوق افرادی که حقوق و دستمزد دریافت می‌کنند، بیش از نرخ تورم بوده است.


* سلامت و محیط زیست اولویت‌های این دولت بوده است.


* برای اولین بار تمام مردم ایران زیر پوشش خدمات بیمه درمانی قرار گرفتند پس از دولت به فکر محرومین و حاشیه‌نشینان بوده است.


* تخت‌های بیمارستانی که برای رفاه بیماران در این دولت اضافه شده است، 21 هزار تخت بیمارستانی است که البته وزیر بهداشت به من گفت که تا پایان


روحانی‌نژاد مجری برنامه از خبرنگاران خواست حق الناس را رعایت کنند و فقط یک سؤال بپرسند. روحانی به شوخی گفت حق‌الناس را بگذارید برای 29 اردیبهشت

دولت سعی می‌کنیم به حدود 23 تا 24 هزار تخت برسیم. 21 هزار تخت بیمارستانی یعنی یک چهارم کل تخت‌های بیمارستانی کشور در کل تاریخ.


* تمام روستاهایی که از آغاز تا سال 92 گازکشی شده بود، 14 هزار روستا بود اما در این دولت به 9 هزار روستا گازکشی شد.


*در این دولت تمام روستاهایی که بالای 10 خانوار جمعیت دارند، دارای برق شدند.


* 5200 روستا دارای آب بهداشتی شدند و 25 هزار روستا به اینرنت وصل شدند.


* یکی از افتخارات این دولت این است که کیفیت اینترنت را بالا برد اما قیمت را نه.


* یکی از افتخارات این دولت این است که فضا در دانشگاه‌ها و محیط‌های علمی کمتر امنیتی شده است.


* انتخابات مهم در پیش داریم و همه باید توجه کنند که انتخابات فرصتی برای نزدیک شدن ماست.


* باید سخن دقیق بگوییم و به مردم دروغ گفته نشود زیرا بزرگترین خیانت به ملت این است که به مردم دروغ گفته شود مخصوصا دروغی که باعث یاس و ناامیدی مردم شود و مردم بگویند 39 سال فراز و نشیب و خون دادن چه نتیجه‌ای داشت؟


* اولین دغدغه دولت، زندگی افراد کم‌درآمد جامعه بوده است.


* در فناوری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای در حال پیشرفت هستیم به خصوص پس از برجام. پس از برجام فضا برای پیشرفت فراهم شده است.


* رئیس‌جمهوری با اشاره به در پیش بودن دو انتخابات نیز گفت: دو انتخابات بزرگ پیش رو داریم. حواسمان باشد که انتخابات برای نزدیک‌تر شدن ما است. نزدیک‌تر شدن احزاب، گروه‌ها و جناح‌ها. باید در این میان به مردم سخن دقیق بگوییم. دروغ گفته نشود. نباید به مردم آمار دروغ بدهیم. مخصوصاً دروغی که باعث تأسف، ‌یأس و ناامیدی مردم شود.


وی همچنین سخنانش را با این جملات پایان داد:


* بنده خوشحالم که به اطلاع شما و ملت ایران برسانم که روز گذشته ابلاغیه‌هایی به تمام دستگاه‌های اجرایی تهیه شد و دیروز امضا کردم و این ابلاغیه‌ها امروز به تمام دستگاه‌ها واصل خواهد شد، برنامه امسال برای تولید ملی و اشتغال مشخص شده و همه دستگاه‌ها کارهایی که از امروز باید آغاز کنند و برای همه آنها زمانبندی شده که باید در چه زمانی آن برنامه را تدوین و در چه تاریخی به سازمان برنامه و بودجه و ستاد اقتصاد مقاومتی ارائه کرده و چه زمانی آنها را عملی کنند مشخص شده، ان‌شاءالله امیدوارم پایان سال 96 دولت بتواند آمار افتخارآمیزی از کارهایی که در زمینه تولید ملی و اشتغال بوده به ملت ایران ارائه کند و آنچه مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده ان‌شاءالله همه موفق به اجرای آن باشند.


پرسش‌های خبرنگاران


با پایان سخنان ابتدایی روحانی، خبرنگاران سؤالات خود را آغاز کردند. روحانی‌نژاد مجری برنامه از خبرنگاران خواست حق الناس را رعایت کنند و فقط یک سؤال بپرسند. روحانی به شوخی گفت حق‌الناس را بگذارید برای 29 اردیبهشت.


روحانی در پاسخ به سوال خبرنگاری که از سخن گذشته او مبنی بر این پرسیده بود که «باید کاری کرد که مردم ایران به مبلغ ناچیز یارانه احتیاجی نداشته باشند»، گفت: این دولت تلاش کرده است یارانه را در چارچوب قانون اجرا کند. اقشاری در جامعه داریم که آسیب پذیرتر هستند و اینکه یارانه یکسان داده شود مطلوب نیست و باید اقشار کم در آمد بیشتر یارانه بگیرند. یارانه اقشار کم درآمد افزایش پیدا می‌کند.


باید به جایی برسیم که مردم به یارانه نقدی نیاز نداشته باشند اما آیا در چهار سال به این هدف می‌رسیم؟ در دولت یازدهم سعی کردیم یارانه نقدی را به بخش‌های دیگر مثل خدمات اجتماعی و تولید ببریم، باید وضع مردم به قدری خوب باشد که به دریافت یارانه نیاز نداشته باشند. باید همه مردم شغل و درآمد کافی داشته باشند، اگر می‌خواهیم همه شغل داشته باشند بدون فن آوری، سرمایه‌گذاری و امنیت امکان‌پذیر نیست. با آینده را سیاه کردن نمی‌توانیم شغل ایجاد کنیم، بعضی‌ها مثل ماشین دودی هستند و همه جا را سیاه می‌کنند. مثلا تعدادی هواپیمای نو وارد کشور شد اما نمی‌دانم چرا به عده‌ای برخورد، آنهایی که می‌خواهند هواپیمای کهنه‌سوار شوند بروند سوار شوند. مردم ایران در سال بیش از 4 هزار میلیارد دلار برای خرید بلیت هواپیما به شرکت‌های خارجی می‌پردازند، ایرادی دارد این پول به شرکت‌های ایرانی داده شود؟ بعضی می‌خواهند بازهم این پول به شرکت‌های خارجی داده شود. باز هم تأکید می‌کنم که باید وضع مردم به جایی برسد که نیازی به یارانه نداشته باشند اما رسیدن به این هدف رسالت همه ماست.


روحانی همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «شما از ابتدا از حامیان سیستم بانکی کشور بوده‌اید»، گفت: مشکل بانک‌ها یکی از مشکلاتی است که در دولت یازدهم خیلی کم حل شده است. این دولت در مبارزه با قاچاق کار بزرگی کرد و از 25 میلیارد به کمتر از 15 میلیارد رسانده است. بانک‌های ما در سال 95، 43 درصد بیشتر از سال قبل به مردم تسهیلات دادند. بانک‌های ما نیاز به تحول دارند. این دولت، اولین دولتی است که بدهی خود را پرداخت می‌کند و در این مدت سرمایه بانک‌های دولتی تقریبا دو برابر شده و در عین حال اصلاحات فراوانی انجام شده است. مشکل بانک‌ها یکی از مشکلاتی است که در دولت یازدهم خیلی کم حل شده است. این دولت در مبارزه با قاچاق کار بزرگی کرد و از 25 میلیارد به کمتر از 15 میلیارد رسانده است.


وقتی می‌گویند خان شیخون، ما یاد حلبچه و سردشت می‌افتیم


چهار سال منتظر پاسخ دادن به این دروغ بزرگ بودم که برخی رسانه‌ها به نقل از من می‌گفتند که گفته‌ام 100 روزه مشکل اقتصادی ایران را حل می‌کنم

رئیس‌جمهوری در پاسخ به سؤالی درباره تحولات سوریه نیز گفت: از ابتدای ماجراهای سوریه نظر ما این بود که کشورهای دیگر در حمایت از تروریسم دخالت نکنند اما متأسفانه برخی کشورهای غربی از تروریست‌ها حمایت کردند. در نخستین سفرم به نیویورک به کشورهای اروپایی گفتم که حمایت شما از تروریست‌ها به ضرر خودتان است و به زودی ناامنی را در پایتخت‌های خود می‌بینید
ایران از ابتدا معتقد بود باید به تروریسم خاتمه داده شود و در حکومت سوریه هم اصلاحاتی ایجاد شود. صندوق رأی فقط برای ایران نیست و آن را برای کل منطقه توصیه می‌کنیم، اگر همه منطقه در مراجعه به صندوق رأی از ایران یاد بگیرند مشکلات کم می‌شود. آمریکایی‌ها به بهانه‌ای به سوریه حمله کردند که مستند و مستدل نیست، نظر ما این است که یک کمیته حقیقت‌یاب تشکیل شود، تشخیص اینکه این گاز شیمیایی از کجا پخش شده آسان است. اگر یک کمیته حقیقت‌یاب بی‌طرف تشخیص داد که تروریست‌ها این کار را انجام داده‌اند، آمریکا چه پاسخی دارد؟ اگر تروریست‌ها بفهمند که هر وقت گاز شیمیایی استفاده کنند آمریکا از آنها حمایت می‌کند تکلیف چیست؟ کار آمریکایی‌ها نه با منطق سازگار است و نه با قانون بین‌المللی و منافع منطقه. تروریست‌ها در هفته‌های اخیر شکست‌های سختی خورده بودند و شاید این حمله برای این شکست‌ها بوده است. البته کاربرد سلاح شیمایی صرف نظر از اینکه چه کسانی عامل آن باشند محکوم است، وقتی می‌گویند خان شیخون، ما به یاد سردشت و حلبچه می‌افتیم.


کی گفتم در 100 روز مشکلات را حل می‌کنم؟


در ادامه، خبرنگاری از روحانی درباره جمله‌ای از او پرسید که «100 روزه مشکلات را حل خواهم کرد». روحانی در پاسخ به این سؤال ضمن تشکر از خبرنگار به دلیل طرح این جمله دروغ گفت: چهار سال منتظر پاسخ دادن به این دروغ بزرگ بودم که برخی رسانه‌ها به نقل از من می‌گفتند که گفته‌ام 100 روزه مشکل اقتصادی ایران را حل می‌کنم. کی گفتم در 100 روز مشکلات را حل می‌کنم؟ گفتم اگر رئیس‌جمهور شوم در پایان 100 روز کارهایی که باید انجام دهم را اعلام می‌کنم. کسی که مشکلات را یک شبه حل می‌کرد کس دیگری بود. اینکه تورم از 45 درصد در سال 92 به 25 درصد در سال 93 رسید، از آسمان آمد؟ از ابتدا اعلام کردم که برنامه‌ام تک رقمی کردن تورم بود و یک سال زودتر به آن رسیدیم. یک برنامه دیگرم مثبت شدن رشد اقتصادی بود که در سال 95 به آن هم دست یافتیم و برای اولین بار بعد از ابلاغ سند چشم‌انداز 20 ساله، رشد اقتصادی را به بالای 8 درصد رساندیم. چهار سال منتظر بودم کسی از من درباره وعده‌ای که درباره 100 روز اول ریاست جمهوری داده بودم سؤال کند و این دروغ را برملا کنم، از عقل به دور است کسی قل بدهد در 100 روز مشکلات را حل کند. دولت برنامه‌های خود را به درستی پیش برده است.


یکی از قول‌های این دولت این بود که مردم آزادی را بهتر لمس کنند


نمی‌دانم منتقدین گزارش ملی پلاسکو از چه چیزی انتقاد می‌کنند. تهیه این گزارش ملی در چارچوب منشور حقوق شهروندی بود. امیدوارم صدا و سیما هم درباره تهیه این گزارش به مردم اطلاع‌رسانی کند

روحانی در پاسخ به سؤالی درباره اقدامات دولت برای آزادی مدیران کانال‌های تلگرامی که اخیرا بازداشت شده‌اند، گفت: بعضی‌ها می‌گویند اقتصاد را فقط باید لمس کرد حال آنکه باید آزادی را هم لمس کرد. یکی از قول‌های این دولت این بود که مردم آزادی را بهتر لمس کنند و همه بدانند ایران یک کشور مردمسالار دینی است و اگر کسی از یک جناح حمایت کرد معنا ندارد که به زندان برود. معمولا یکی از شیوه‌هایی که بعضی‌ها به کار می‌برند و امیدوارم دیگر در قوه قضائیه تکرار نشود این است که وقتی می‌خواهند کسی را شنبه احضار کنند، پنج‌شنبه احضار می‌کنند که حداقل دو شب در زندان بماند، بعضی‌ها می‌گویند آب خنک مستحب است. از وزیر کشور و وزیر اطلاعات خواستم گزارشی درباره بازداشت مدیران کانال‌های تلگرامی بدهد، وزیر اطلاعات گزارش داد که این افراد جرمی مرتکب نشده است. وزرای کشور، اطلاعات و دادگستری باید این موضوع را پیگیری کنند، امیدوارم چیزی که در ابتدا به من اعلام کرده‌اند درست نباشد وگرنه آن را به اطلاع مردم می‌رسانم.


رئیس‌جمهوری در پاسخ به سؤالی درباره اینکه «آیا برای دور بعد کاندیدا می‌شوید؟»، گفت: برای اینکه بدانید در انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنم یا نه، باید پنج روز دیگر صبر کنید.


خطای دولت قبل دخالت کردن در جیب مردم بود که باعث تورم 45 درصدی شد


روحانی همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگاری که از واژه بحران برای اقتصاد و نظام بانکی کشور استفاده کرد، گفت: هیچ بحرانی در اقتصاد کشور وجود ندارد. یکی از افتخارات دولت این است که پس از 26 سال تورم تک رقمی شد. افتخار دیگر کشور این است که سرمایه بانک‌های دولتی دو برابر شده است. وضع بانک‌های ما نسبت به گذشته خیلی بهتر است. به دنبال پایین آوردن تورم، خواست ما از بانک‌ها این بود که تسهیلات با نرخ سود کمتری داده شود و برای انجام این کار باید سود سپرده را هم پایین بیاورند اما این کار را به صورت دستوری به بانک‌ها نگفتیم زیرا در دولت قبل تجربه شد که بانک‌ها احکام دستوری را به درستی اجرا نمی‌کنند. علت اینکه در این دولت پایین آمد این بود که از بانک مرکزی وام نگرفتیم، خطای دولت قبل دخالت کردن در جیب مردم بود که باعث تورم 45 درصدی شد.


وی همچنین درباره حمله موشکی آمریکا به سوریه گفت:‌ آمریکایی‌ها هیچ وقت در چارچوب مقررات بین‌المللی عمل نکرده‌اند که نمونه آن تحریم‌هایی است که علیه ایران اعمال می‌کنند و بی‌جهت خود را رهبر جهان تصور می‌کنند. مردم و ارتش سوریه باید به ترویست‌ها پاسخی بدهند که آمریکایی‌ها را از حمله به این کشور پشیمان کند. تروریست‌ها به نفع هیچ کشوری نخواهند بود حتی کشورهایی که از آنها حمایت کرده‌اند. امیدوارم پاسخ آمریکا در میدان مبارزه با ترویست‌ها داده شود.


رئیس‌جمهوری در پاسخ به سؤالی درباره گزارش هیأت رسیدگی کننده به حادثه پلاسکو و بی‌توجهی رسانه ملی به این گزارش، گفت: حادثه پلاسکو برای مردم بسیار مهم بود، در دولت با دوستان مشورت کردم و به این نتیجه رسیدیم که به یک گزارش ملی نیاز داریم، نه اینکه دستگاه‌های حکومتی این کار را انجام بدهند بلکه کارشناسان و اساتید دانشگاه بدون موضع سیاسی گزارشی تهیه کنند. بعد از تعطیلات نوروز گزارش این گروه به من ارائه شد و برخی مسئولینی که در گزارش از آنها انتقاد شده است هم در جلسه حضور داشتند و البته برخی مسئولین هم نیامدند. نمی‌دانم منتقدین گزارش ملی پلاسکو از چه چیزی انتقاد می‌کنند. تهیه این گزارش ملی در چارچوب منشور حقوق شهروندی بود. امیدوارم صدا و سیما هم درباره تهیه این گزارش به مردم اطلاع‌رسانی کند.


اگر روزی طرف مقابل تعهدات را زیر پا بگذارد، شاهد خواهد بود اشتباه کرده و پشیمان می‌شود


روحانی در پاسخ به این سؤال که شما کلید مشکلات کشور را در توافق هسته‌ای می‌دانستید، اظهار کرد: هیچ گاه نگفتم کلید حل همه مشکلات کشور توافق هسته‌ای است، کلید حل مشکلات کشور عقل و تلاش همگانی است. یکی از مشکلاتی که داشتیم مسأله هسته‌ای بود که کلید حل آن مذاکره و تعامل شجاعانه و عزت مندانه با جهان بود. هیچ گاه آغازگر نقض برجام نخواهیم بود، ایران به توافق خود پایبند است به شرط اینکه طرف مقابل هم این کار را انجام دهد. مشارکت‌های خوبی با دنیا شروع کرده‌ایم که برای ما بسیار ارزشمند است، با چین و روسیه برای توسعه فن آوری‌های هسته‌ای خود همکاری می‌کنیم. اگر روزی طرف مقابل تعهدات را زیر پا بگذارد، شاهد خواهد بود اشتباه کرده و پشیمان می‌شود.


وی درباره وعده‌های مربوط به یارانه که از سوی برخی گزینه‌های کاندیداتوری ریاست‌جمهوری مطرح می‌شود نیز تصریح کرد: در دوران انتخابات حرف‌های حق و ناحق زیادی مطرح می‌شود، باید تلاش کنیم فضا را اخلاقی نگه داریم. مردم‌فریبی و کارهای پوپولیستی در شأن مردم و کشور ما نیست، حساب و کتاب یارانه‌ای که در حال حاضر پرداخت می‌شود روشن است، اینکه کسی می‌گوید من بیشتر یارانه می‌دهم اینجا حراجی و مزایده نیست، انتخابات و رقابت برای کشورداری است. در دولت قبل هم که همین مبلغ یارانه داده می‌شد، برخی از بودجه آن برخلاف قانون تأمین می‌شد و دیوان محاسبات هم گزارش آن را ارائه داده است. از پارسال به تیم اقتصادی دولت گفتم که برای پرداخت یارانه به اقشار کم‌درآمد برنامه‌ریزی شود، اینکه هر کسی می‌گوید من بیشتر یارانه می‌دهم بگوید از کجا می‌خواهد این پول را تأمین کند تا مردم آگاه شوند.


رئیس‌جمهوری همچنین درباره وضعیت اشتغال در دولت یازدهم گفت: اشتغال خالص در دولت قبل رشد خیلی کمی داشت اما جمعیت متقاضیان کار افزایش یافت. منشا آمارهای ما در دولت قبل و چه در دولت کنونی، مرکز آمار است و بر اساس همان شاخص‌های قبلی کار می‌کند، رئیس مرکز آمار و خزانه‌داری کشور را هم تغییر ندادیم و همان مسئولین دولت قبل به کار خود ادامه می‌دهند. معنی اشتغال خالص این نیست فردی که در حال حاضر مشغول به کار است تا پایان عمرش در آن شغل باقی بماند. در سال گذشته فقط در استان خراسان رضوی بیش از 120 هزار نفر افزایش اشتغال خالص داشتیم. درست است که بیکاری در این دولت بیشتر شده است زیرا نیرویی که وارد بازار کار می‌شوند در سال 95 حدود یک میلیون و 200 هزار نفر بود اما بیش از 700 هزار شغلی است که ایجاد شد. این مشکل را در سال 96 هم خواهیم داشت و برنامه ما این است که امسال بیش از 700 هزار شغل ایجاد کنیم اما رسیدن به این هدف آسان نیست و همه باید به میدان بیایند. حدود سه هزار شرکت دانش بنیان در دولت یازدهم ثبت شدند که حدود 90 هزار شغل ایجاد کرده اند و درآمد آنها در سال 95 حدود 30 هزار میلیارد تومان بوده است. در سال گذشته حدود 100 هزار شغل در فناوری ارتباطات ایجاد شده است. همه قوا و دستگاه‌ها باید کمک کنند که اشتغال به رقم مطلوب برسد.


روحانی افزود: راه حل برای بهبود معیشت مردم همان راهی است که مقام معظم رهبری فرمودند که تولید است. در سال 95 رشد قابل ملاحظه‌ای در زمینه تولید بخش‌های مختلف داشتیم. راه بالا بردن تولید، جذب سرمایه و فن آوری بیشتر است. هنوز هم برای رسیدن به وضع مطلوب در این زمینه فاصله داریم.


رئیس‌جمهوری در پاسخ به سوالی درباره روابط ایران با منطقه در دولت یازدهم هم گفت: روابط ما با بیشتر کشورهای همسایه و منطقه بهتر از گذشته است. در سال 95 مراودات اقتصادی ایران و روسیه 70 درصد رشد داشته است. البته مشکلاتی هم مانند داعش، عراق و یمن داشتیم ولی به استثنای یکی دو کشور روابط ایران با همسایگان بهتر شده است که علت آن هم خود این کشورها هستند. نمونه آن عربستان است که مشکلاتی مثل فاجعه منا و اعدام شیخ نمر بود و ماجرایی که برای کنسولگری این کشور به وجود آمد که عده ای خودسر اقدامی کردند و ظاهرا عربستان خود را برای بزرگ کردن آن آماده کرده بود که فکر می کنم علت آن شکست هایی بود که در یمن تحمل کرده است. آمادگی داریم روابط خود را با عربستان هم بهتر کنیم، امیدوارم این کشور دست از حملات خود به یمن بردارد تا به سوی بهبود روابط پیش برویم.


اگر تلاش دولت نبود هیچ شبکه‌ای زنده نمی‌ماند و همه را قربانی می‌کردند​


وی درباره وضعیت فرهنگ در دولت یازدهم هم اشاره کرد: تلاش کرده‌ایم رضایت اهالی فرهنگ را جلب کنیم و خانه‌های انجمنی آنها که بسته شده بود باز شود. تلاش کردیم مجوز فیلم و کتاب و رسانه‌ها راحت‌تر صادر شود و یارانه‌ها راحت‌تر پرداخت شود. در 16 آذرها فضای دانشگاه بازتر شد و دانشجوی ستاره‌دار به تاریخ پیوست. در این زمینه موفقیت 100درصدی نداشتیم اما اهالی فرهنگ و دانشگاهیان باید بگویند در این چهار سال چقدر رفاه بهتر و فضای آزادتری داشتند. من به طور متوسط راضی هستم چون برخی موارد دست ما نبود. امیدوارم با نزدیکی بیشتر قوا با یکدیگر و تلاش جمعی مردم در این زمینه هم پیشرفت کنیم. راه حل این است که مردم در مسائلی که با سلیقه و آزادی مورد انتظار آنها منطبق نیست با صدای رسایی حرف بزنند که بقیه بفهمند. زیرا عدم رضایت مردم آنها را وادار به پذیرش می‌کند چون همه می‌دانند که مردم سرمایه ما هستند. اگر بدانند اگر فلان شبکه اجتماعی را ببندند، مردم عصبانی می‌شوند از این کار مانع می‌شوند. اگر تلاش دولت نبود هیچ شبکه‌ای زنده نمی‌ماند و همه را قربانی می‌کردند.


رئیس‌جمهوری همچنین در پاسخ به سؤال پایانی این نشست خبری که ناظر به مسأله سوریه بود، گفت: در مسأله سوریه راه حل اساسی و نهایی را راه صلح‌آمیز می‌دانیم. باید مذاکرات صلح ادامه پیدا کند، کاری که آمریکا انجام داد به مذاکرات صلح صدمه زد زیرا تروریست‌ها حالا فکر می‌کنند در مذاکرات دست بالاتری دارند. در مسأله سوریه یک همکاری میان ایران، روسیه و ترکیه در زمینه مذاکرات صلح وجود دارد و یک همکاری میان ایران، روسیه و سوریه در زمینه عملیات علیه تروریست‌‌ها. در سفری که به روسیه داشتم و گفت‌وگوی تلفنی دیروز با پوتین، هماهنگی‌های بیشتری در این زمینه پیدا کردیم.


این نشست خبری از شبکه خبر، رادیو ایران و رسانه‌های بین‌المللی به صورت مستقیم پخش شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته