دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 ارديبهشت 1394 - 12:13
طبق یافته‌های محققان دانشگاه‌ آمریکایی

دورترین نقطه کائنات، دورتر شد

محققان دانشگاه ییل آمریکا در همکاری با دانشگاه یو‌سی سانتا کروز، موفق شدند دورترین کهکشانی را که تاکنون دیده‌شده است، شناسایی و فاصله آن ‌را محاسبه کنند.
کد خبر : 16842

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از وب‌سایت دانشگاه ییل، سفر در فضاهای خالی میان ‌کهکشانی در نجوم مانند سفر در بعد زمان است؛ شما چیزهایی را می‌بینید که میلیاردها سال قبل اتفاق افتاده است و هر چه دورتر بروید، زمانی گذشته‌تر را می‌بینید.


کهکشان تازه‌ای که عنوان دورترین منظومه کائنات را به خود اختصاص داده است، EGS-zs8-1 نامیده می‌شود و آنقدر دور است که نوری که از آن به ما رسیده، 13 میلیارد سال عمر دارد.



این بدان معنی است که فاصله این کهکشان تا زمین 13 میلیارد سال‌نوری است و باید یادآوری کنیم که مرزهای کائنات بر اساس محاسبات ستاره‌شناسی، چیزی در حدود 8/13 میلیارد سال نوری با زمین فاصله دارد.


پاسکال اوش، یکی از ستاره‌شناسان دانشگاه ییل در این‌باره این‌گونه توضیح داد: «تصویری که ما هم‌اکنون از این کهکشان می‌بینیم مربوط به دورانی است که این کهکشان تنها به اندازه 15 درصد از اندازه و گستردگی راه‌شیری ما را داشته و در حال ساخته شدن است. این تصاویر مربوط به زمانی است که تازه 670 میلیون سال از بیگ‌بنگ (مه‌بانگ یا انفجار بزرگ که در اختر فیزیک به عنوان مبداء شکل‌گیری کائنات و آغاز زمان درنظر گرفته می‌شود) می‌گذشته و این کهکشان تنها 670 میلیون سال زمان برای تکمیل خود در اختیار داشته است».


این تیم دانشگاهی، ابتدا با استفاده از تصاویر تلسکوپ فضایی هابل این کهکشان را که کورسویی در دل کهکشان‌های میانی درخشان بود، کشف کرد و سپس با استفاده از دیگر تلسکوپ‌ها فاصله‌ها را محاسبه کردند. محققان امیدوارند با آغاز به کار تلسکوپ فضایی جیمز وب در سال 2018، بتوانند محاسبات و تصاویر دقیق‌تری از این کهکشان داشته باشند.


بررسی کهکشان‌ها و ستارگان بسیار دوردست که حتی با سرعت نور نیز تصاویر آنها چند میلیارد سال دیرتر به زمین می‌رسد، به ستاره‌شناسان کمک می‌کند اطلاعات و شناخت دقیق‌تری از مراحل پیدایش جهان و زمین به دست بیاورند.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته