موافقان کلیات بودجه 96 چه گفتند؟
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، علیاصغر یوسفنژاد در نشست علنی امروز -دوشنبه 2 اسفند- مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه بودجه 96 با بیان اینکه از ارائه به موقع و به هنگام بودجه از سوی دولت تشکر میکنیم گفت: کمیسیون تلفیق بودجه مجلس نیز توانست به موقع گزارش خود از بودجه 96 را به صحن علنی ارائه دهد.
نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی افزود: بودجه بر اساس نظام اطلاعاتی و مدیریت فضای عمومی کشور براساس پیشبینیها انجام میشود که فضای عمومی کشور فضای رکود و بیکاری است و در وضعیت اقتصادی خاصی قرار دارد.
وی با بیان اینکه منابع عمومی کشور منابع محدودی است ادامه داد: از یک هزار و 84 هزار میلیارد تومان، 750 هزار میلیارد تومان مربوط به شرکت های وابسته به دولت است و ما تنها برای 350 هزار میلیارد تومان تصمیم گیری میکنیم که 90 درصد این رقم بودجه جاری و تنها 10 درصد آن به بودجه عمرانی اختصاص دارد.
یوسف نژاد با بیان اینکه با توجه به اینکه در این فضای عمومی قدرت مانور محدودی داریم، یادآور شد: هر کمیسیون تلفیق دیگری با هر ترکیبی تشکیل میشد نظراتی حدود نظرات کمیسیون فعلی داشت.
وی تصریح کرد: در گزارش کمیسیون تلفیق از بودجه 96 سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری و برنامه ششم رعایت شده و بودجه به شفافیت، انضباط مالی، مدیریت منابع وکاهش هزینه ها توجه کرده است.
یوسفنژاد با اشاره به نظرات مخالفان بودجه 96 افزود: این مخالفتها به معنای کمتوجهی بودجه به آموزش و پرورش، بازنشستگان، بخش دفاعی، مسائل مربوط به ایثارگران نیست و بنده شهادت میدهم که جهتگیری اعضای کمیسیون تلفیق بر مبنای توجه به دانشگاه ها و اقشار آسیب پذیر بوده است.
عضو هیأت رئیسه مجلس با بیان اینکه یکی از نقاطی که کمیسیون تلفیق به آن توجه کرده موضوع صندوق های بازنشستگی بوده است افزود: مشکل 83 هزار و 500 نفر از بازنشستگان فولاد که شامل 15 استان هستند و سالها گرفتار بودند با تصمیم کمیسیون تلفیق مرتفع شد.
یوسف نژاد با اشاره به اینکه 112 هزار میلیارد تومان از منابع مربوط به فروش نفت است افزود: 112 هزار میلیارد تومان نیز در صورت تحقق از منابع مالیاتی است بنابراین چاره ای جز استفاده از فاینانس و اوراق مشارکت وجود ندارد.
وی افزود: توجه به استان ها و عدم تمرکز در تصمیم گیری برای بودجه از نکات مثبت بودجه 96 است و درباره هدفمندی یارانهها نیز باید به این نکته توجه کرد که کل درآمد هدفمندی 48 هزار میلیارد است که از این تعداد 39 هزار میلیارد تومان به صورت نقدی به خانوارها تعلق دارد و مابقی آن در بخش تولید و حمل و نقل هزینه میشود.
نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی اختصاص اعتبارات لازم به دانشگاه های کشور را از نقاط برجسته بودجه 96 اعلام کرد و گفت: این بودجه بر اساس مقدورات، توان و ظرفیتی که وجود داشته به خوبی تدوین شده و در آن اولویت های برنامه ششم توسعه کشور رعایت شده است.
وی تاکید کرد: اهداف بودجه ای برنامه ششم مبنی بر عدم تمرکز و افزایش اعتبارات استانی و توجه به طرح های مصوب سفر مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری محقق شده است.
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه انضباط مالی نسبت به ادوار گذشته از بهبود نسبی بیشتری برخوردار است تصریح کرد: به سمت استقرار نظام بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد درحال حرکت هستیم.
وی تأکید کرد: اگر اقتصاد مقاومتی را به عنوان یک سیاست قبول داریم که باید نیز داشته باشیم برای اجرایی شدن سیاست اقتصاد مقاومتی دربودجه 96 ردیف خاصی در نظر گرفته شده است که از نکات مثبت بودجه امسال به شمار میرود.
عضو هیأت رئیسه مجلس تاکید کرد: نرخ مالیات براساس نرخ تورم در نظر گرفته شده و در حال حاضر این رقم 8.6 درصد است که نشان می دهد کمتر از نرخ تورم فعلی است.
بودجهریزی عملیاتی آرزوی همه ماست/ دولت به دغدغههای مردم توجه کند
رحیم زارع به عنوان موافق بعدی لایحه بودجه 96 گفت:در پاسخ به سوال آقای کوهکن همکارم که اظهارداشتند که از بودجه 174 هزار میلیارد تومان محقق شده است؛ اما 237 هزار میلیارد تومان بودجه محقق شده و فقط 175 هزار میلیارد تومان حقوق و 40 هزارمیلیارد تومان نیز بابت هزینه های عمرانی پرداخت شده است.
نماینده مردم آباده،ب وانات و خرمبید درمجلس شورای اسلامی ادامه داد: در کمیسیون تلفیق یکسری از جداول بودجه افزایش پیدا کرد،به طور مثال بودجه عمرانی کشور از 63 هزارمیلیارد تومان به 73 هزار میلیارد تومان افزایش یافت و حجم بودجه های جاری دولت افزایش پیدا نکرد.
وی ادامه داد: سهم بودجه عمرانی استانها از 7 هزار میلیارد تومان به 17 هزار میلیاردتومان افزایش یافته است و این بیانگر افزایش بیش از 150 درصدی است.در بخش آموزش و پرورش باید توجه داشت در بودجه سال 93 سهم این وزارتخانه 15 هزارمیلیارد تومان بود؛اما در 3سال گذشته و سال 96 که پیشبینی کردیم که بودجه آموزش و پرورش بیش از 35 هزارمیلیارد تومان برسد.
زارع گفت: پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری درخصوص اینکه هزینهها در آموزش و پرورش،هزینه محسوب نمیشود؛بلکه سرمایهگذاری است،بنابراین دولت و مجلس بودجه آموزش و پرورش را افزایش دادندو باید همیشه به خاطر داشت آموزش و پرورش زیربنای توسعه کشور است.
وی ادامه داد: همکاران نماینده درخصوص افزایش سهم درآمدهای مالیاتی استانهای خود اعتراضاتی داشتند؛به طورمثال سهم استان کرمان 31.5 درصد است، اما با نشستهایی که در کمیسیون اقتصادی و بعد در کمیسیون تلفیق بودجه انجام شد نوسان موجود بین 2- تا 31 درصد بود اما این اختلاف با کاهش 11.5 درصدی روبرو شد.
نائب رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: افزایش سهم مالیات از طریق افزایش پایههای مالیاتی صورت گرفته که البته اصلاح قانون مالیاتی در انجام این مهم موثر بود.بودجهریزی عملیاتی آرزوی همه ما است اما باید توجه داشت از ابتدای انقلاب بودجهریزی به همین صورت بوده است.
زارع ادامه داد:بامطالعه پیوست 4 بودجه به صورت شفاف هزینهها و درآمدها و اهداف و محاسبات بیان شده ،البته باید پذیرفت با بودجه ریزی عملیاتی فاصله وجود دارد اما استارت انجام این کار در این دولت زده شده است.
وی گفت:در بودجه سهم صندوق توسعه ملی 30 درصد است که بیانگر کاهش اتکاء به درآمدهای نفتی است و با وجود بهتر شدن وضعیت فروش نفت دولت تقریباً اتکاء بودجه به درآمد نفتی را به 35 درصد رسانده است اما کسانی که ایراد وارد میکنند باید بدانند که در این وضعیت رکودی تمرکز روی درآمدهای مالیاتی مسئله ایجاد میکند به دلیل اینکه ما شعار حمایت از تولید ملی را میدهیم.
زارع ادامه داد:کاهش اتکاء به درآمدهای نفتی باید به صورت آرام صورت بگیرد؛البته این مهم از سال 93 اجرایی شده است و استارت این کار با 30 درصد شدن سهم صندوق توسعه ملی صورت گرفته است.
وی گفت: مطرح شد 500 هزارمیلیارد تومان پروژه نیمه تمام درکشور وجود دارد،این موضوع قابل قبول است اما باید توجه داشت زمانی درآمدهای نفتی از هر بشکه 7 دلار به 120 دلار رسید و یک نگاه خطی شد و بسیاری از پروژهها بدون پشتوانه کارشناسی آغاز به کار کرد و در حال حاضر پروژههای نیمه تمام بسیاری داریم اما در بودجه سال 96 این موارد با مشارکت صندوق توسعه ملی، بخش خصوصی و بانکهای عامل و مشارکت دولت از تملک داراییها تعیین تکلیف شده است.
این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: سعی شد در بررسی بودجه با برنامه ششم توسعه تطبیق وجود داشته باشد و همان بندی که مربوط به مددجویان است تأکید می کند که 20 درصد از حداقل حقوق کارگران به مددجویان علاوه بر پرداخت یارانه پرداخت شود و از هدفمندی یارانهها 2 هزار و 100 میلیارد تومان به بحث تسهیلات مددجویان کمیته امداد اختصاص یافت و 900 میلیارد تومان برای ارائه تسهیلات به مددجویان بهزیستی اختصاص یافت و در بحث فاینانس نیز آن 50 میلیارد دلار و 75 میلیارد دلار فاینانس استفاده نشده در نظر گرفته شد و مجموعا 125 میلیارد دلار به این موضوع اختصاص یافت.
وی با تأکید برلزوم توجه به مسائل استان خوزستان گفت: 4 میلیون تن قیر در تلفیق بودجه مصوب شد به بحثهای مربوطه اختصاص یابد و در رابطه با قیمت حاملهای انرژی مانند نرخ بنزین،گازوئیل و نفت افزایشی صورت نگرفت و این بیانگر این است که مجلس و دولت دغدغههای مردم را درک میکنند.
زارع با بیان اینکه کمیسیون تلفیق به حقوق بازنشستگان توجه کرد، گفت: به بحث معافیتهای مالیاتی کارگران و استخدام معلمان حقالتدریسی که حقوقشان با تأخیر 5 الی 6 ماه روبرو است، توجه شد.
نایب رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس افزود: به بحث ورزش در بودجه 96 توجه شده و 20 درصد بودجههای استانی به توجه به جوانان اختصاص یافت، همچنین توجه به تأمین اعتبار برای پرداخت جوایز و رسیدگی به مسائل اجتماعی لحاظ شد.
به جای سردادن شعار به دنبال راهکارهای افزایش درآمد کشور باشیم
عزیز اکبریان در موافقت با کلیات لایحه بودجه 96 به موضوع محدودیتهای مالی دولت و کشور اشاره کرد و گفت: دولت با مشکلات مالی بسیاری روبهرو است؛ به نوعی که مباحث عمرانی، تجهیزات مدرنسازی سیستمها، همسانسازی حقوق کارکنان و بازنشستگان با مشکلاتی روبرو است که با درآمد فعلی کشور نمی توان آنها را مرتفع کرد.
نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی مبالغ مصوب در لایحه بودجه 96 برای حقوق و دستمزد، یارانه و سود مشارکت را یادآور شد و گفت: قطع به یقین آموزش و پرورش و کارگران مشکلات مالی بسیار دارند اما رفع مسائل این دو بخش نیازمند افزایش درآمدهای ملی است بنابراین بهتر است به جای سردادن شعار به دنبال راهکارهای افزایش درآمد کشور باشیم.
وی با تاکید بر تنقیح قوانین و تسهیل شرایط سرمایهگذاری در زیرساختها تصریح کرد: نباید تمام امور منوط به درآمد دولت باشد در واقع با توجه به سایر بخش ها به خصوص سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی می توان کمبودهای مالی کشور را جبران کرد.
اکبریان خصوصیات بارز لایحه بودجه 96 را یادآور شد و افزود: دولت در این لایحه به اولویتهای برنامه ششم توسعه به خصوص در حوزه حمل و نقل ریلی، آب و فاضلاب، محیط زیست، راهها و کمک به صندوقهای بازنشستگی توجه جدی داشته است.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اجازه استفاده از فاینانس و افزایش فاینانس از دیگر خصوصیات این لایحه است زیرا با منابع موجود نمیتوان مشکلات را حل کرد. همچنین موضوعات دیگری چون تخصیص 30درصد درآمدهای نفتی به صندوق توسعه ملی برای اعطای تسهیلات به بخش خصوصی قابل توجه است.
وی تخصیص 400 میلیون دلار برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی، اجازه انتشار اوراق مشارکت تا سقف 950 میلیون دلار و هوشمند کردن گمرکات و کاهش دخالت انسانی در امور گمرکی، پرداخت پاداش بازنشستگان و بدهی دولت به تامین اجتماعی و همچنین تأمین توافق بازنشستگان لشکری و کشوری را از دیگر خصوصیات لایحه بودجه سال آتی دانست.
اکبریان یادآور شد: دولت در لایحه مذکور 350 میلیارد برای صندوق بیمه محصولات کشاورزی در نظر گرفته همچنین منابعی را برای ارائه تسهیلات به کشاورزانی که دچار سرمازدگی شده اند و تسهیلات هزار میلیاردی برای اشتغال جوانان و در نظر گرفتن وام 10 میلیونی ازدواج در نظر گرفته است.
نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی ایجاد سامانه حقوق و تجمیع پرداخت ها جهت شفاف سازی را از مهمترین اقدامات دولت در لایحه بودجه 96 دانست و گفت: دولت منابعی را برای تکمیل هزینه سفرهای استانی رئیس جمهور و رهبری و تکمیل پروژه های نیمه ساخته در نظر گرفته است همچنین 250 میلیارد تومان برای توسعه روستاها و منابعی را برای واگذاری پروژهها به بخش خصوصی جهت بهبود زیرساختها و حمل و نقل زمینی و تأمین مالی طرحهای تملک دارایی مشخص کرده است.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: افزایش سقف مالیاتی از دیگر اقدامات دولت در این لایحه برای بخش دولتی و خصوصی است البته معافیت مالیاتی برای درآمدهای تا 2میلیون نیز در نظر گرفته شده است. توجه ویژه به کمیته امداد و افزایش حقوق مددجویان، توسعه صنایع معدنی، جلوگیری از خام فروشی، توجه به بهداشت و درمان و تجهیز بیمارستان ها و تخصیص 200 میلیارد از صندوق توسعه ملی برای شرکت های دانش بنیان از دیگر اقدامات مهم دولت در لایحه بودجه 96 است.
باید از طریق سرمایهگذاری اشتغال را تقویت کرد
رضا انصاری به عنوان موافق بعدی با کلیات لایحه بودجه 96 ضمن یادآوری توجه دولتمردان به استان های سیل زده در مدت اخیر و انتقاد از صداوسیما و شبکه استان فارس به دلیل عدم پوشش مناسب سیل استان فارس گفت: مخالفان کلیات لایحه بودجه سال آینده اتکاء بودجه به نفت را از مهمترین ایرادات دانستند؛درصورتی که با توجه به شرایط رکود اقتصادی کشور امکان اتکاء به محل هایی غیر از درآمد نفتی، مالیات یا اوراق برای تأمین درآمدهای مالی کشور وجود ندارد.
نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی افزود:باید درک شود که ما از سال 1350 تاکنون در تَله درآمدهای نفتی قرار گرفته ایم و بیش از 40 سال است که این تفکر نهادینه شده است؛ به نظر می رسد درآمدهای نفتی ارثیهای برای توزیع درآمدهای کشور است،اما اصلاح این روش جز با تکیه به اقتصاد مقاومتی وجود ندارد.
وی به خلق ثروت از محل صنعت و تولید تاکید کرد و گفت: با سیاستگذاریهای مناسب میتوان صنعتی را در کشور شکل داد که معادل بخش کشاورزی رونق آفرین باشد؛در واقع در بخش دیپلماسی و سیاست های خارجی و ارائه بسته های اقتصادی باید به این موضوع توجه شود.
انصاری مخالفتهای لایحه بودجه سال آتی را یادآور شد و گفت: انتقادهایی مبنی بر عدم توجه به اشتغال در این لایحه مطرح می شود،درحالی که بودجه دخل و خرج سالیانه دولت است و اشتغال به رشد اقتصادی کشور وابسته است در واقع باید سرمایه گذاری های لازم از طریق منابع داخلی و خارجی برای تقویت اشتغال صورت گیرد.
وی ادامه داد:ما نیازمند سالانه 150 میلیارد دلارسرمایه گذاری در کشور هستیم که برای بهبود این وضعیت از سرمایه گذارهای خارجی باید استفاده شود؛همچنین تحقق رشد اقتصادی 8 درصد با تکیه به الزامات مذکور امکان پذیر است.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی نقاط قوت لایحه بودجه سال 96 را یادآور شد و گفت: قیمت نفت به اضافه دلار3300 تومانی وشاخص انضباط مالی قابل قبول، رشد بودجه استانی و اختصاص 27 درصد درآمد مالیات بر ارزش افزوده برای ورزش استان ها،بیمه کشاورزی،تقویت بنیه دفاعی و تامین منابع طرح های آبرسانی از محل صندوق توسعه ملی و توجه به اولویت های کلیدی برنامه ششم توسعه از نقاط مطرح است.
عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی توجه به نقاط محروم وافزایش40 درصدی توازن منطقه ای را نیز از دیگر ویژگی های مثبت این لایحه قلمداد کرد و گفت: بعد از تصویب کلیات باید نسبت به بهبود نسبت هزینه های جاری عمرانی، بودجه آموزش و پرورش و توجه به توسعه معادن کشور علی رغم مصوبات برنامه ششم توجه شود.
دولت با سیاست مالی انبساطی در پی خروج از رکود اقتصادی است/ دفاع از لایحه بودجه به دلیل افزایش 70 درصدی سهم استان ها
محمد فیضی نماینده مردم اردبیل،نیر،نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی نیز یکی دیگر از موافقان کلیات بودجه 96 است ، در این باره گفت:بودجه سال آینده رقمی در حدود هزار و 146 میلیارد تومان است که از این رقم حدود 800 هزار میلیارد تومان مربوط به شرکتهای وابسته به دولت است.بانکها،موسسات مالی،انتفاعی وابسته به دولت است که بیش از 70 درصد بودجه را به خود اختصاص میدهند.
وی افزود:تمرکز مجلس برروی منابع و مصارف عمومی و درآمدهای اختصاصی کمتر از 30 درصد است که این رقم در حدود396 هزار میلیارد تومان است که از این رقم 324 هزارمیلیارد تومان جاری و 72 هزار میلیارد تومان باقی میماند.
وی افزود: این منابع یا از درآمدهای عمومی مالیات و عوارض گمرکی اخذ میشود یا از واگذاری داراییهای سرمایهای مثل فروش نفت یا واگذاری داراییهای مالی مثل اسناد خزانه و اوراق مشارکت بنابراین ما به جز این 3 منبع،منبع بودجهای دیگری نداریم.
فیضی تأکید کرد:اگر اتکاء به نفت را کاهش دهیم در درآمدهای عمومی ومالیات فشار به مردم تحمیل خواهد شد.اگر درآمد عمومی و مالیات را کاهش دهیم شاهد انتقاداتی از حیث فروش نفت و منابع ملی خواهیم بود و واگذاری داراییهای مالی پیش خور نقدینگیهای آینده است و ما چارهای جز ایجاد توازن و تعادل میان این 3 منبع درآمدی نداریم.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر منتقد افزایش درآمدهای مالیاتی و درآمد فروش نفت یا واگذاری اسناد خزانه و مشارکت هستیم باید راهکاری ارائه دهیم و تنها انتقاد موثر و کارساز نیست، ادامه داد: در اقتصاد دو ابزار برای تأثیرگذاری بر شاخصهای کلان اقتصادی وجود دارد که یکی از آنها در حیطه بانک مرکزی و سیاستهای پولی است و دیگری مربوط به سیاستهای مالی که مربوط به دولت و مجلس است که بودجه دولت جدای از مباحث فنی و کلان همان اعمال سیاستهای مالی است.
وی افزود:بررسی افزایش بودجه سال 96 نسبت به سال گذشته که این افزایش نرخی بالاتر از نرخ تورم پیش بینی شده برای سال آینده است؛حاکی از آن است که دولت به دنبال رویکردی انبساطی است هر چند ملایم و افزایش رقم بودجه در کمیسیون تلفیق نیز در جهت انبساطی کردن بودجه 96 صورت گرفت که این رویکرد انبساطی معقول است و میتواند اقدامی در جهت حرکت دادن اقتصاد به سمت رونق تلقی شود.
نماینده مردم اردبیل،نیر،نمین،سرعین همچنین یادآور شد: دولت در بودجه 96 همچنین به کنترل نرخ تورم پایبند بوده و با سیاست مالی انبساطی خود به دنبال خروج از رکود اقتصادی است که دراین میان توافق کمیسیون تلفیق و دولت موید این ادعا است.
وی با اشاره به اینکه مطابق سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری سهم صندوق توسعه ملی از درآمد صادرات نفت از 20 درصد به 30 درصد افزایش یافته که مطابق با برنامه ششم توسعه است،افزود:بخشی از عواید فروش نفت، گاز و میعانات گازی و فرآوردههای نفتی به سرمایه ماندگار،مولد و زاینده اقتصادی و حفظ سهم نسلهای آینده از منابع نفتی بشود و با نظارت صحیح از مسیر خود خارج نشود و بتواند پشتوانه تولید در کشور باشد .
فیضی بااشاره به اینکه افزایش سهم مناطق محروم نفتی از 2 درصد به 3 درصد که جرقه آن از احکام دائمی برنامه توسعه کشور زده شده گام مهمی در راستای افزایش اعتبارات تملک دارایی سرمایهای استانی در سال 96 است که افزایش این رقم از دوهزارمیلیارد تومان به 4 هزار و 800 میلیارد تومان و توزیع آن بین استانها در کمیسیون تلفیق نشان از توجه به توازن منطقهای دارد.
وی با بیان اینکه دلیل موجه برای دفاع از لایحه بودجه 96 و تعدیلات صورت گرفته درکمیسیون تلفیق افزایش سهم اعتبارات استانی سر جمع استانها نزدیک به 70 درصد است،افزود: این واقعیت دارد که 167 هزار میلیاردتومان به 284 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است که هراستان با توجه به شاخصهای خود از آن بهرهمند خواهد شد.
نماینده مردم اردبیل درمجلس شورای اسلامی بیان کرد:چگونه میتوان از بازنشستهای که 80 درصد حقوق زمان اشتغال خود را میگیرد،انتظار گلایه و بازگشت مجدد به محیط کار را نداشت،زیرا تنها با این درآمد 50 درصد زندگی آنها تأمین میشود و باتوجه به نرخ تورم حقوق آنها افزایش پیدا نمیکند،اما هم در برنامه ششم و هم بودجه سال 96 نقطه عطفی است برای توجه به آنان و همسانسازی حقوق بازنشستگان با شاغلین به خصوص برای آنهایی که حقوق آنها کمتر از دو میلیون تومان است.
انتهای پیام/