دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 اسفند 1395 - 11:13
در گفت‌و‌گوی آنا با حقانی مطرح شد؛

شیرهای آتش‌نشانی در بازار تهران آب ندارد/ وضعیت بازار تهران بسیار خطرناک‌تر از پلاسکو است

آتش‌سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو زنگ خطر ساختمان‌ها و مراکز تجاری ناایمن در پایتخت را با شدت بیشتری به صدا در آورد. بازار قدیمی تهران هم از این قاعده مستثنی نیست. بازار تهران با قدمتی نزدیک به 300 سال صاحب فرسوده‌ترین بافت‌های موجود است. اگرچه نبود تجهیزات ایمنی لازم در این مکان و تاسیسات قدیمی موجود بر ناایمن بودن این منطقه بیشتر دامن می‌زند.
کد خبر : 160269

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، وضعیت نامناسب بازار تهران از نظر بافت فرسوده و تجهیزات ایمنی هفته گذشته چند نفر از اعضای شورای شهر تهران را به بازار تهران کشاند. محمد حقانی، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران یکی از اعضایی است که در بازدید از بازار تهران حضور داشت.


وی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا به تشریح وضعیت این مکان تاریخی-تجاری پرداخت.


* با توجه به بازدیدی که از بازار تهران داشتید، چه مشکلاتی این منطقه را تهدید می‌کرد؟


بازدیدهایی که از اماکنی همانند بازار تهران انجام می‌شود هشداری برای مسئولان است تا فاجعه‌ای به بزرگی پلاسکو مجددا رخ ندهد. واقعیت این است که ما باید در هر لحظه منتظر به وقوع پیوستن اتفاقاتی همچون پلاسکو باشیم. این در حالی است که وضعیت بازار تهران بسیار خطرناک‌تر از پلاسکو است. زیرساخت‌های لازم در بازار تهران به هیچ‌وجه پیش‌بینی نشده است. عرض بازار، رفت‌وآمدهای دوطرفه و سدمعبر در این منطقه از جمله مشکلاتی است که در بازار تهران وجود دارد، اما مهم‌ترین مشکلی که اکنون بازار تهران را تهدید می‌کند، وضعیت تاسیسات آن است.



* چه کسی باید برای رفع این مشکلات اقدام مناسبی انجام دهد؟


بر اساس بند 14 ماده 55 قانون شهرداری‌ها، شهرداری محور این مسائل است، اما درخصوص تاسیسات و مشکلات برقی در این منطقه وزارت نیرو باید وارد عمل شود و ساماندهی وضعیت نابسامان کوچه‌ها و معابر بازار برعهده این وزارتخانه است.


مساحت 110 هکتاری بازار و دسترسی‌های تنگی که در این منطقه وجود دارد و تاسیسات غیراستانداردی که توسط کسبه ایجاد شده، وضعیت بسیار خطرناکی را در این منطقه به وجود آورده است. با محوریت شهرداری تهران، وزارت نیرو و سازمان میراث‌فرهنگی باید کارگروهی تشکیل شود و به صورت هفتگی جلساتی در این خصوص برگزار شود، تا وضعیت بازار را بررسی کنند. در منطقه بازار، بیش از 160 هزار واحد تجاری وجود دارد.


* اعضای شورای شهر تهران برنامه کوتاه‌مدتی برای رفع مشکلات عنوان شده دارند؟


نمی‌توان رفع مشکلات بازار را تحت عنوان برنامه‌های کوتاه‌مدت برطرف کرد. هم‌اکنون قسمتی از بازار بازسازی و ترمیم شده است، اما در همین بخش‌ها هم باز به تاسیسات توجهی نشده است و به همان صورت قبلی وجود دارد. مسائل ایمنی همیشه در درجه چندم قرار دارد و در ترمیم و بازسازی فقط زیباسازی ظاهر است که صورت می‌گیرد. وضعیت بازار در کوتاه‌مدت باید به صورت هفتگی رصد و با پیگیری مجدانه مشکلات بازار برطرف شود.



* شهرداری بدون نظارت میراث فرهنگی می‌تواند بر بازار تهران رصد داشته باشد یا اقدامی را انجام دهد؟


میراث فرهنگی تنها ناظر است و هر ساخت‌وسازی که قرار باشد در بازار تهران اتفاق بیفتد، باید زیرنظر شهرداری تهران صورت گیرد. پروانه ساخت‌وساز را شهرداری می‌دهد که البته نظرخواهی از میراث فرهنگی هم ضروری است. باید به صورت اورژانسی به بازار تهران نگاه کرد. قبل از اینکه حادثه‌ای همانند پلاسکو به وجود آید.


* اخطاریه‌های لازم به کسبه بازار تهران از طرف شهرداری داده شده است؟


در پلاسکو هم هر کسی درخصوص اخطارها آمار متفاوتی را ارائه کرد، اما مساله اصلی اخطار نیست، بلکه اقدام و عمل است که باید به آن توجه شود. اخطار دادن در برخی از موارد ضد ارزش است، برخی اخطار می‌دهند و گروهی دیگر می‌روند براساس این اخطارها سهم‌خواهی و باج‌خواهی می‌کنند و کل اخطار را زیرسوال می‌برند. بنابراین نهادهای مسئول از جمله شهرداری جدای از اخطار دادن، باید به صورت پایلوت، واحدهایی که مسائل ایمنی را رعایت نمی‌کنند تعطیل و با آنها برخورد کنند. هیات امنا و واحدهای صنفی که در بازار تهران وجود دارند باید با شهرداری جلساتی برگزار کنند و از وضعیت بازار گزارش ارائه دهند.


* در بازار تهران تجیهزات ایمنی و آتش‌نشانی کافی وجود آورد؟


کسبه بازار می‌گفتند که شیرهای آتش‌نشانی‌شان آب ندارد و کپسول‌های آتش‌نشانی خالی است، پس این اخطار دادن‌ها و مانور برگزار کردن تنها در حد یک کاغذبازی باقی می‌ماند. حداقل در سطح شهر تمامی شیرهای آتش‌نشانی باید ماهی یکبار بازبینی شود. سازمان آتش‌نشانی و شهرداری باید تمام کپسول‌های ادارات، کارخانجات، کارگاه‌ها، اماکن عمومی و حتی در برخی از موارد اماکن خصوصی را بررسی کنند. برخی می‌گویند در این زمینه‌ها قانون کم است یا نارساست، من به هیچ‌وجه قبول ندارم. به مردم نباید دروغ گفت. ما در اقدام و عمل مشکل داریم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته