دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مسئول هماهنگی بسیج دانشگاه آزاد اسلامی:

آیت‌الله هاشمی نگذاشت جوانان بی‌سواد شوند/ درس آشنایی با دفاع مقدس با تاکید آیت‌الله راه‌اندازی شد

یک عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی بر این باور است که آیت‌الله هاشمی با وجود ریسک زیاد دانشگاه آزاد اسلامی را راه‌اندازی کرد و باعث شد که جوانان از تحصیل بازنمانند.
کد خبر : 159511

حسن زمانی، مسئول هماهنگی بسیج دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا با گرامیداشت یاد و خاطره آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: «در دوران دفاع مقدس بعد از هر شکست و پیروزی همه با دلهره‌ای در سنگرها جمع می‌شدیم تا رادیویی به دست آوریم و ببینیم آیت‌الله هاشمی چه پیامی می‌دهد. شهادت می‌دهم تمام کسانی که با ما بودند چه آنهایی که شهید یا جانباز شدند یا سایرین، آیت الله هاشمی را دوست می‌داشتند و به ایشان ارادت داشتند.»


او افزود: «آیت الله هاشمی از اول تا آخر تغییر نکردند، وفادار به انقلاب، وفادار به رهبری و مردم بودند و می‌خواستند همه، زندگی آبرومندانه در شان یک مسلمان داشته باشند. پناهگاه مظلومان و کسانی که به آنها توجه نمی‌شد، بودند. هوش و ذکاوت خاصی داشتند و کارهای بزرگ انجام می‌دادند.»


عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «پایان جنگ و انتخاب مقام معظم رهبری به عنوان رهبری کار ساده‌ای نبود که ایشان در آن نقش تاثیرگذاری داشتند. خناسان می‌گفتند که ایشان فقط خاطره می‌گوید و خاطره کسانی را می‌گوید که در حیات نیستند تا بتوانند از خود دفاع کنند. از حاج‌‌آقا ایراد می‌گرفتند و ایشان را تخریب می‌کردند. البته مقام معظم رهبری به خوبی جواب آن‌ها را دادند و گفتند که 50 سال است خناسان نتوانستند در دوستی ما خللی ایجاد کنند. نخبگان کشور به خاطرات آیت‌الله اعتماد می‌کردند. 140 شهر در طول 1100 کیلومتر مرز تخریب شد، سازندگی بزرگ با آیت‌الله هاشمی محقق شد.»


زمانی ادامه داد: «نمی‌دانید همین دانشگاه آزاد اسلامی اگر نبود چه اوضاعی پیش می‌آمد. جوانان زیادی بودند که می‌خواستند درس بخوانند و بخش دولتی هم نمی‌توانست همه را در خود جای دهد، ورود بخش خصوصی هم در آن موقع مساوی با کفر بود، ولی چاره‌ای نبود و آیت‌الله هاشمی این ریسک را کردند و در بخش آموزش عالی دانشگاه آزاد اسلامی را که امروز الگوست، تاسیس کردند و بسیاری از جوانان باسواد شدند.»


او گفت: «آیت‌الله هاشمی مرد کارهای بزرگ بود. الان نبودشان واقعا ثلمه‌ای بزرگ است. یار و یاور مقام معظم رهبری بود. چقدر عده‌ای می‌گفتند که با مقام معظم رهبری زاویه دارد؛ چون آقای هاشمی اعتقادات و باورهای خود را مطرح می‌کرد اینگونه می‌گفتند. آیت‌الله هاشمی حرف‌هایش را می‌زد و یا ثابت می‌کرد حرف‌هایش درست است یا اینکه اطاعت می‌کرد. این مصداق بارز ولایت‌پذیری ایشان بود.»


زمانی ادامه داد: «موضوعی که خناسان دائم می‌گفتند اشرافی‌گری بود. دیدید که ایشان در خانه‌ای که از امام اجاره کرده بودند زندگی می‌کردند. دفتر کارش را دیدید، احتیاجاتش از مختصر حقوقی و دارایی‌هایی که داشت برآورده می‌شد. مردم در 21 دی یک روز تاریخی را آفریدند که باید ثبت شود چرا که مردم با همه گرفتاری‌هایی که داشتند به ایشان عشق ورزیدند.»


زمانی به دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: «بارها شاهدم در خط مقدم بودند و نظراتی را که می‌دادیم توجه می‌کردند و یادشان بود. یک روز با شهید سوداگر خدمت ایشان رسیدیم. گفتیم که درس آشنایی با دفاع مقدس را بیاوریم. گفتند ما کار حسینی کردیم اما کار زینبی نکردیم. نامه نوشتند به آقای جاسبی که از همین ترم درس آشنایی با دفاع مقدس در دانشگاه‌ها تدریس شود. آقای جاسبی گفت نیاز به اجازه شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیته اسلامی شدن است. گفتند آقای جاسبی دیگر مجتهد شده است، به او گفتند که سریعا انجام شود.»


عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «همه آثار آیت‌الله هاشمی زاییده ایده و فکر خودشان بود. آزاد‌اندیشی، استقلال رای و نبوغی که داشتند ایشان را منحصر به فرد کرده بود، ولی بی‌مهری‌ها نگذاشت همه آن کارهایی را که می‌خواست، انجام دهد. 56 کشور پس از فوتشان پرچم‌هایشان را نیمه افراشته کردند. دنیا بهتر از ما آیت‌الله هاشمی را شناخت. دشمنان ما مانند مسئولان بحرین تسلیت گفتند.»


زمانی گفت: «ایشان خطوط قرمز را می‌شناختند ولی عده‌ای بی‌وفایی و بی‌مهری کردند که امیدواریم خداوند از گناهانشان بگذرد. اکنون هم به صورت عام ناراحتیم، چرا که انقلاب اسوه و دانشمندی ارزشمند را از دست داده است که شاید دیگر نظیر او را نبینیم و هم به طور خاص نگران و ناراحتیم. وقتی امام رحلت کردند خیلی ناراحت بودیم ولی وقتی آیت‌الله هاشمی فوت کردند خیلی بی‌تاب شدیم، شاید سن‌مان بالا رفته است و کم‌طاقت شده‌ایم. بعد از امام(ره)، رهبری و آیت‌الله هاشمی بودند اما اکنون احساس می‌کنیم که مقام معظم رهبری تنهاتر شده‌اند. در این سال‌ها با آیت‌الله هاشمی ملاقات‌های زیادی داشتیم و بخش عمده‌ای از سبک زندگی‌ امروزم از ایشان است.»


او ادامه داد: «دانشگاه آزاد اسلامی یادگار ایشان است و ایشان خواهان رشد این دانشگاه بودند. عملکرد دانشگاه در حوزه دفاع مقدس را برگ زرینی در عملکرد تاریخ دانشگاه می‌دانستند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب