دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نصرالله: خوشبین هستیم، چون ترامپ احمقی است که چهره واقعی آمریکا را آشکارکرد

دبیرکل حزب الله لبنان گفت ما خوشبین هستیم، زیرا ساکن جدید کاخ سفید احمقی است که چهره واقعی دولت نژادپرست آمریکا را آشکار کرد.
کد خبر : 158597

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا از خبرگزاری صداوسیما، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در سخنانی در مراسم بزرگداشت شیخ حسین عبید عضو شورای مرکزی این حزب گفت: هیئت مؤسس حزب الله در سفر به ایران با امام خمینی (ره) پیشوا و رهبر امت بیعت کرد.


نصرالله در ادامه افزود: ایران از برقراری آتش بس حمایت و برای آن تلاش می کند.


وی تصریح کرد: به عنوان افراد دیندار باید این سوال را مطرح می کردیم که آیا تصمیم ما برای جنگ شرعی است و اولین کسی هم که باید از ایشان سوال شود امام خمینی (قدس سره) است.


سید حسن نصرالله گفت: حزب الله از آشتی و حل و فصل امور در همه مناطق سوریه حمایت می کند و در موفقیت برخی از این آشتی ها نیز نقش داشته است.


وی افزود نبرد حلب مسیر جنگ سوریه را تغییر داد و راه را برای آتش بس کنونی و مذاکرات سیاسی هموار ساخت.


دبیرکل حزب الله با تأکید بر عزم و اراده، آمادگی و قدرت مقاومت اسلامی لبنان گفت ما ذره ای نگرانی نداریم.


سیدحسن نصرالله امروز در مراسمی در شهر بعلبک لبنان در پاسخ به تهدیدهای اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا گفت ما خوشبین هستیم، زیرا ساکن جدید کاخ سفید احمقی است که چهره واقعی دولت نژادپرست آمریکا را آشکار کرد. ترامپ توان ترساندن حتی یکی از کودکان ما را هم ندارد.


حزب الله تجلی اراده جمعی از مومنان و مجاهدان است


دبیر کل حزب الله لبنان، در سخنانی با اشاره به پیشینه تشکیل حزب الله لبنان اظهار داشت، این جنبش ایمانی نتیجه تلاش مجموعه ای است که به افکار و اندیشه های مختلفی وابسته بودند.


سید حسن نصرالله که در مراسم گرامیداشت یاد مرحوم شیخ حسین عبید از اعضای شورای مرکزی حزب الله سخن می گفت، اظهار داشت، در آغاز به من اجازه بدهید مقدمه ای را بیان کنم، وقتی خبر وفات عزیزی به ما می رسد احساسات مختلفی در ما غلیان می کند اما مهم ترین احساسی که در کنار حزن و اندوه خود را نشان می دهد، احساسی است که خداوند با قانون خود یعنی مرگ در ما زنده می کند، مرگ حقیقتی وجودی و قرآنی است، خداوند می فرماید کل نفس ذائقه الموت و انما توفون اجورهم یوم القیامه، من و شما و همه افراد مرگ را ملاقات می کنیم و این یک معادله منطقی است اما مشکلی که انسان بدان دچار است این است که هر روز مرگ دیگران را می بیند اما بازهم به گونه ای زندگی می کند که گویا جاودانه زندگی خواهد کرد. به گونه ای عمر را می گذرانیم که گویی همیشه جاودانیم، از جمله چیزهایی که خداوند در این سنت خود اراده کرده است بیداری زندگان است و ما نیز جزئی از این زندگانیم. خداوند می خواهد بیندیشیم و از سرنوشتمان بپرسیم. آیا توشه و ذخیره ای را مهیا کرده ایم؟ این نکته ای است که باید در مرگ دیگران ببینیم و به خاطر بیاوریم.


دبیر کل حزب الله لبنان در ادامه به ذکر صفاتی از شیخ حسین عبید پرداخت و از همراهی با امام موسی صدر، همراهی با علامه شیخ محمد فضل الله و دیگر بزرگان تا همراهی با تلاش ها برای تشکیل حزب الله لبنان و پس از آن تصدی سمت های مختلف در این حزب و همراهی با مقاومت و اهداف حزب الله به عنوان ویژگی های برجسته این روحانی فقید یاد کرد.


سید حسن نصرالله در ادامه افزود، نکته ای که با استفاده از این فرصت می خواهم بدان اشاره کنم، نقش شیخ حسین عبید در تشکیل حزب الله و همچنین در تشکیلات حزب الله است. این اقدام ایمانی و جهادی را مجموعه بزرگی از علماء، اساتید، چهره ها، مجاهدان، نخبگان و مبارزان میدان نبرد تشکیل داده اند در نتیحه موسس این جنبش ایمانی شخص خاصی نیست بلکه حزب الله تجلی اراده جمعی از مومنان و مجاهدان است. در سال هزار و نهصد و هشتاد و هشت این مجموعه بزرگ که به جریان ها و افکار مختلف وابسته بودند 9 فرد را انتخاب کردند تا این نه نفر هسته تاسیسی حزب الله را ایجاد کنند. خواسته اساسی از این نه نفر این بود که در ماموریت هایی که اشاره می کنم نماینده این مجموعه مومن و مجاهد باشند.


سید حسن نصرالله در ادامه سخنانش گفت: این نه نفر لازم بود به نمایندگی از این گروه مومن و مجاهد [حزب الله] به اقداماتی مبادرت ورزند. نخستین اقدام آنان این بود که آن زمان به جمهوری اسلامی ایران سفر کنند تا با حضرت امام خمینی (ره) دیدار و دوم با ایشان بیعت کنند. ما در این مسئله با کسی تعارف نمی کنیم و به صراحت می گوییم که این هیئت برای بیعت با امام خمینی به عنوان امام مسلمانان و رهبر امت اسلامی و چشم و امید مستضعفان و رنج‌کشیدگان روی زمین به ایران عازم شد. این موضع حزب الله برخاسته از ایمان، اندیشه و به لحاظ فقهی و نیز جهادی بود. سوم اینکه این سفر برای گرفتن اجازه [رخصت] صورت گرفت؛ زیرا ما سال 1982 در مسیر مقاومت گام نهادیم، زمانی که لبنان تحت اشغال نیروهای متجاوز دشمن صهیونیست و سپس نیروهای چند ملیتی قرار داشت. آن زمان، نزدیک بود که کشور به طور کلی وارد اشغال اسرائیل شود که نیروهای مقاومت در لبنان به پا خاستند. ما به عنوان افراد دیندار که درباره مرگ و قبر، برزخ و آخرت خود پرسش می کنیم، به طور طبیعی باید درباره گزینه خود در نبرد نیز سوال کنیم که آیا در مسیر رضایت خداوند قرار دارد و آیا گزینه پیش روی ما شرعی، درست و لازم است. نخستین کسی که در این خصوص باید از ایشان سوال می کردیم، مردی چون امام خمینی (ره) بود. کسب تکلیف کردن و اذن شرعی و اجازه گرفتن از رهبر عظیم تاریخی در چنین مسیری قرار داشت، رهبری که به قول امام شهید ما محمد باقر صدر (ره)، خداوند رویاهای انبیاء را به دست او محقق ساخت. این گروه نه نفری از ایران بازگشتند و به طور رسمی حرکت در مسیر با نام هایی چون حزب الله، نهاد حزب الله، جنبش حزب الله، تشکیلات حزب الله و مقاومت حزب الله آغاز شد. یکی از این نه نفر سید عباس موسوی، سید الشهدای مقاومت(ره) بود. همچنین، یکی دیگر از اعضای این گروه نه نفره شیخ حسین عبید بود و دیگر برادران عضو همچنان در قید حیات هستند که خداوند عمر آنها را طولانی گرداند. بنابراین شیخ حسین عبید از برادران بزرگواری بود که افتخار حرکت در این مسیر را داشت. او، البته ویژگی هایی داشت که بسیاری از دیگر برادران نیز چنین ویژگی هایی داشتند که از جمله آنها این بود که با وجود اینکه از هیئت موسسان حزب الله بود، همیشه آماده فداکاری، جانفشانی و بخشش بود و هیچ چیزی و هیچ پاداشی و هیچ تشکری و هیچ سمتی و هیچ چیزی از خس و خاشاک دنیویی برای خود خواستار نبود.


حزب الله نه تنها از آتش بس مورد توافق در آستانه بلکه هر نوع آتش بس مورد توافق در سوریه قویا حمایت و از آن دفاع می کند


سید حسن نصرالله در ادامه سخنان خود درباره برخی مسائل و تحولات دیگر گفت: با توجه به اینکه طی هفته های گذشته، تحولات و رخدادهای زیادی روی داد و با توجه به اینکه روز پنج شنبه آینده در سالگرد شهادت فرماندهان پیروزی سید عباس، شیخ راغب و حاج عماد مغنیه در خدمت شما خواهم بود. از این رو، به طور اجمالی سخنانم را برای امروز و روز پنج شنبه آینده تقسیم کرده ام. روز پنج شنبه سخن را به موضوع اسرائیل اختصاص خواهم داد، زیرا اسرائیلی ها در این مدت بسیار سخن گفته اند و به مسائل مربوط به حزب الله، مقاومت، لبنان، فلسطین، یمن، بحرین و تحولات منطقه ای و فرامنطقه ای پرداختند، اما امروز به طور اجمالی درباره امور لبنان و سوریه سخن می گویم.


درباره موضوع سوریه نخست باید بگویم که متاسفانه، برخی رسانه ها و شبکه های ماهواره ای عربی و برخی چهره های سیاسی و نویسندگان عرب در چارچوب حملات همیشگی و شب و روز خود علیه حزب الله اعلام می کنند که حزب الله با آتش بسی که در شهر آستانه مورد توافق قرار گرفت، موافق نیست. آنها حزب الله و در ورای آن جمهوری اسلامی ایران را متهم می کنند که خواهان ادامه جنگ و خون ریزی و درگیری در سوریه هستند. من امروز، تاکید می کنم که حزب الله نه تنها از آتش بس مورد توافق در آستانه بلکه هر نوع آتش بس مورد توافق در سوریه قویا حمایت و از آن دفاع می کند؛ زیرا ما حامی هر اقدام و عملی هستیم که مانع خون ریزی شود و برای آشتی های ملی و راه حل های سیاسی فرصت دهد. ما بدون هیچ رودربایستی این را اعلام می کنیم و این بر اساس اعتقاد، باور، دین و نیز منافع ماست. اما کسانی که ما را متهم می کنند، همانها خود مانع تراشی می کنند. کسانی که در پشت این شبکه های عربی از کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای غربی قرار دارند، همان هایند که از گروه های تکفیری- تروریستی حمایت می کنند که همچنان به جنگ در سوریه ادامه می دهند، اما ما چنین نمی کنیم. همین، من به شما تاکید می کنم که موضع قاطع جمهوری اسلامی ایران نیز این گونه است. جمهوری اسلامی ایران در کنار دیگر کشورهای فعال کنونی یعنی روسیه و ترکیه برای برقراری آتش بس در سوریه و رسیدن به راه حل سیاسی در آن بسیار تلاش می کند.


حزب الله حامی هرگونه حل و فصل و مصالحه ای است که در داخل سوریه روی دهد


مسئله دوم این است که در چارچوب همین فضاسازی علیه حزب الله، گفته می شود که حزب الله مخالف آشتی و مصالحه هایی است که در داخل سوریه روی می دهد و برای به شکست کشاندن آن تلاش می کند و در مسیر جلوگیری از رسیدن به مصالحه در آن گام بر می دارد، در حالی که واقعیت بر خلاف چنین چیزی است. حزب الله از مصالحه ها و حل و فصل هایی که در همه مناطق داخل سوریه روی می دهد، حمایت می کند و بلکه در بسیاری از این مناطق برای موفقیت حل و فصل ها و مصالحه ها نقش اساسی و موثر ایفا کرد و البته از طریق گفتگو، اعتماد و حضور میدانی چنین کاری انجام داده است. بنابراین، من امروز، قاطعانه اعلام می کنم که حزب الله حامی هرگونه حل و فصل و مصالحه ای که در داخل سوریه روی دهد، است و تفاوتی نمی کند که ضوابط، چارچوب، سقف و ساز و کار آن چگونه باشد و ما البته در این موارد دخالت نمی کنیم بلکه از اصل و کلیت موضوع حمایت می کنیم و همیشه برای کمک در این خصوص اعلام آمادگی کرده ایم.


سوم اینکه ما از طریق تماس با رهبران سوریه و برخی کشورهای تاثیرگذار در منطقه که علاقه مند به حل و فصل برخی بحران های شدید انسانی و در صدر آنها بحران الفوعه و کفریا هستند تلاش کردیم. ساکنان این دو منطقه سالهاست تحت محاصره قرار دارند و دچار وضع تاسف باری هستند که حتی وضع برخی مناطق تحت محاصره نیز با وضع آنها قابل مقایسه نیست. در این خصوص ما با برادرانمان در سوریه و کشورهای تاثیرگذار در صدد رسیدن به راه حل هایی در الفوعه، کفریا، الزبدانی، مضایا و دیگر مناطق هستیم.


نکته چهارم، اما این است که حزب الله و ایران متهم می شوند که از نظام حاکم در سوریه حمایت می کنند. ما متهم می شویم که درصدد ایجاد تغییر در بافت جمعیتی سوریه هستیم. همه این اتهام ها دروغ و کذب است، اتهام زنی هایی که برخی کشورهای حامی تروریسم و برخی شبکه های ماهواره ای عربی حامی تکفیری ها علیه ما مطرح می کنند که هیچ کدام از آنها درست نیست. در سوریه تغییر در بافت جمعیت آن وجود ندارد بلکه هیئت ها و گروه هایی عازم آنجا می شوند، هیئتی از اتحادیه عرب، هیئتی از سازمان همکاری اسلامی و گروه های اسلامی مستقل در حال تردد به سوریه اند. زمانی که یک شهر مثلا صد هزار نفری سالها با نظام و ارتش جنگیده اند و از آنها کشته است و به اسارت گرفته است و مناطقی را ویران کرده است، اما زمانی که مصالحه و آشتی روی می دهد و بیشتر عناصر مسلح مورد بخشش قرار می گیرند و مردم به طور طبیعی آن طور که در جای خود بودند، قرار می گیرند. برخی از عناصر مسلح، بر اساس برخی محاسبات خود، اصرار دارند که شهر را به ادلب یا الرقه ترک کنند. با وجود این، نظام و دولت سوریه زمینه انتقال آنها را تسهیل می کند و آنها در فضای امن به جایی که می خواهند، منتقل می شوند. بنابراین، شهری که صد هزار یا منطقه ای که شصت هزار جمعیت دارد و هزار یا دو هزار نفر به اراده و خواست خودشان و به علت اینکه خواهان مصالحه و آشتی نیستند، آن شهر را ترک می کنند، به معنای تغییر در بافت جمعیتی به شمار نمی رود. در چنین پدیده ای باید افراد دیگری نیز به جای افرادی که شهر را ترک می کنند، جایگزین شوند، اما در سوریه چنین نیست و هیچ کسی به جای افراد خارج شده، ساکن نشده است. چنین اتهام ها و سخنانی انگیزه های طایفه ای و مذهبی دارد، زیرا این شبکه ها و رسانه ها و البته این کشورها برای سرپوش گذاشتن به جنگ علیه مردم، مقامات و ارتش سوریه، هیچ منطقی ندارند، جز دروغ پراکنی و اتهام زنی.


دولت ترکیه همواره حامی قدرتمند داعش بود، اما الان از آنچه که برای داعش انجام داده پشیمان است


دبیر کل حزب الله لبنان در ادامه سخنانش اظهار داشت، پنجم درباره پرونده ای است که برای لبنان و لبنانی ها پرونده مهمی به شمار می آید؛ مقصود پرونده آوارگان است، به عنوان مقدمه در این باره می گویم پیروزی های نظامی در سوریه که آخرین آن پیروزی در حلب بود درها را برای آشتی های داخلی در بخش های زیادی از این کشور باز کرده و امنیت را به بسیاری از مناطق سوریه بازگردانده است، برخی از شبکه های ماهواره ای به مناطق ناامن سوریه می پردازند در شرایطی که زندگی در دمشق، حمص، طرطوس ، سویداء و بسیاری از شهرها و روستاهای سوری طبیعی است. زندگی در حلب به روال عادی بازگشته است و مردم در شرایط امنیتی خوبی به سر می برند، این روند می طلبد تا ما نیز در لبنان تلاش کنیم از یک پرونده و موضوعی که به فشار علیه کشور تبدیل شده است رها شویم، در این زمینه مسائل قومی و مذهبی مطرح نیست، این پرونده به باری بر روی دوش همه لبنانی ها تبدیل شده است، یکی از وظایف مردم لبنان این است که به دور از ملاحظات سیاسی و به دور از هرگونه نگرانی، با این پرونده بشردوستانه برخورد کنند، آنان نباید با این پرونده تعامل سیاسی داشته باشند، یعنی نباید سوء استفاده از موضوع آوارگان، مشکل تراشی برای آوارگان یا استفاده از موضوع آوارگان در پرونده های سیاسی آینده، در میان باشد. با دوستان سوری ما یعنی آوارگان سوری در لبنان باید تعامل اخلاقی و انسانی شود. برخورد مناسب این است که تلاش و همکاری کنیم تا بسیاری از این آوارگان به کشورشان، به شهرها و روستاها و خانه هایشان بازگردند. کرامت انسانی، مسئولیت انسانی و مسئولیت اسلامی حکم می کند چنین تلاش هایی را در دستور کار قرار دهیم. برخی می گویند ما در این زمینه فعالیت می کنیم اما فعالیت ما نباید از موضع اجبار باشد بلکه باید فعالیت اقناعی باشد، می گویند آنان از بازگشت می هراسند زیرا ممکن است نظام سوریه از آنان انتقام بگیرد ، پاسخ ما به این افراد این است که در میان آوارگان کودکان شش ساله، پنج ساله و کوچک تر از آن هستند، به سوریه بروید و ببینید کودکانی با همین سن و سال در شهرها و روستاهای سوریه زندگی می کنند، حتی نظام سوریه طرح آشتی داخلی را به اجرا گذاشته است، این طرح حتی شامل اعضای گروههای مسلح هم می شود، مردم در آنجا در امن و امان زندگی می کنند. منابع رسمی لبنان می توانند نتیجه اجرای طرح آشتی داخلی در سوریه را ارزیابی کنند. یکی از وظایف دولت لبنان و همچنین گروههای سیاسی یعنی همان هایی که نباید از موضوع آوارگان سوری، در حوزه سیاسی و مالی سوء استفاده کنند، این است که تلاش کنند آوارگان حاضر به بازگشت شوند حتی اگر این تلاش ها منجر به اعتراضاتی شود. افرادی از روستاها یا شهرهای سوریه در لبنان زندگی می کنند اما همشهریان، دوستان و نزدیکانشان در همان روستا یا شهر خود در سوریه به سر می برند، می توان از این دوستان و آشنایان کمک گرفت تا این آوارگان را از اوضاع شهر و روستایشان و از نتایج آشتی داخلی در سوریه آگاه سازند در این صورت این امکان وجود دارد که بسیاری از آوارگان برای بازگشت به کشورشان قانع شوند. این کار چنین می طلبد که دولت لبنان از قهر و ستیزه فاصله بگیرد و با دولت سوریه وارد گفتگو و تعامل شود، مشکل امروز کشور لبنان، در کنار اوضاع مالی، اقتصادی، امنیتی و موارد دیگر همین موضوع است که به فشاری برای کل کشور تبدیل شده است، راه حل آن تعامل و گفتگو با دولت سوریه است، چگونه است که با همه دنیا حتی با آنانکه داعش و جبهه النصره را به وجود آورده اند تا این گروهها خونتان و خون ملت و ارتش شما را بریزند تعامل دارید اما برای حل مشکل انسانی آن هم در این سطح، با دولت سوریه تعامل نمی کنید. در زمانی که موضوعی انسانی در میان است انسان حتی با دشمنش هم وارد مذاکره مستقیم یا غیر مستقیم می شود. دولت لبنان قهر و ستیزه را کنار بگذارد و برای تعیین تکلیف یک و نیم میلیون سوری آواره در لبنان به طور جدی برای ارتباط رسمی با دولت سوریه تصمیم گیری کند. این مشکلی نیست که لبنان بتواند به تنهایی آن را حل کند.


سید حسن نصرالله ادامه داد ما در حزب الله، دوستی و روابط خوبی با دولت سوریه داریم و اگر دولت لبنان در این پرونده، برای داشتن برخورد انسانی، تصمیمی جدی و ملی اتخاذ کند، حاضریم به دولت کمک کنیم. آخرین سخن من درباره سوریه این است که تردیدی نیست پیروزی بزرگی که در حلب به دست آمده است، نتایج بزرگ نظامی، امنیتی، روحی و سیاسی در پی داشته است. نمونه این نتایج گشوده شدن مجدد درها برای گفتگوهای مستقیم است، آن هم گفتگو با برخی از گروههای مسلحی که در میدان جنگ حاضرند. این بار به گفتگو با کسانی که جز در هتل ها و سفارتخانه ها جای دیگری حضور ندارند بسنده نشده است در نتیجه امید می رود این شیوه در ادامه روند سیاسی سوریه مفید باشد. همچنین راه برای توقف درگیری ها باز شده است، البته در این زمینه داعش و جبهه النصره استثناء شده اند، الان توقف درگیری ها در بخش های زیادی از سوریه به اجرا گذاشته شده است. حتی با جبهه النصره هم به طور نسبی شاهد توقف درگیری هستیم. همچنین درها برای گفتگوی سیاسی در ژنو باز شده است و انگیزه بالایی برای اجرای آشتی داخلی در مناطق مختلف سوریه به ویژه اطراف دمشق و مناطق جنوبی به وجود آمده است. به طور کلی شرایط به گونه ای شد که به نظر می رسد روند کلی حوادث در سوریه در مقایسه به شش سال گذشته تغییر یافته است. شش سالی که سوریه در معرض خطر سقوط بود اما حالا این خطر تا نود و نه درصد دور شده است. تمامی مناطق سوریه در معرض خطر تسلط داعش، جبهه النصره و گروههای تکفیری قرار داشت اما این خطر تا حدود زیادی از بین رفته است، اگر چه در حال حاضر وقتی نقشه سوریه را نگاه می کنیم داعش بر بخش های زیادی از سوریه مسلط است اما بسیاری از این گستره جغرافیایی، مناطق صحرایی است. روند جدید برای گروههای تکفیری در رسیدن به هدفشان یعنی تسلط بر سوریه روند مایوس کننده است، برای کشورها و مراکزی که گروههای تکفیری را به وجود آورده و از آنان حمایت کرده اند تا به اهدافشان برسند مایوس کننده است. در نتیجه امروز شاهد تحول بزرگ، مهم و موثر در سوریه هستیم. یکی دیگر از این نتایج، تلاش برای اجتناب از داعش است.


کشور و دولت ترکیه همواره حامی قدرتمند داعش بود، مرزهایش را به روی داعشی ها باز گذاشته بود، نفت و گاز را از آنان می خرید، وجوه نقد را برایشان تامین می کرد، درها را برای ارسال سلاح و پیوستن ستیزه جویان به صفوف داعش باز می گذاشت، اما الان از آنچه که برای داعش انجام داده، پشیمان است؛ زیرا داعش خوبی های ترکیه را با عملیات انتحاری در داخل شهرهای این کشور پاسخ داد. ترکیه ای که روزی حامی قوی داعش بود از سه ماه پیش جنگ با داعش را در شهر الباب سوریه آغاز کرده است و می گوید پس از آزادسازی الباب، با داعش در رقه مبارزه می کند پس این اتفاق، تحول بزرگ و مهمی است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب