دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 بهمن 1395 - 16:00

کیهان‌شناسان به دنبال آتشفشان‌های گم‌شده «سرس»

یک تیم تحقیقاتی آمریکایی که متخصص بررسی سیارک سرس و قمر آن است به این تئوری رسیده است که این سیارک روزگاری باستانی دارای آتشفشان‌هایی بوده است که ناپدید شده‌اند.
کد خبر : 156642

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به‌ نقل از American Geophysical Union، تصور کنید اگر زمینی که امروز می‌بینیم فقط یک دهانه آتشفشانی‌ داشت، حدس درباره اینکه این سیاره چطور شکل گرفته است تا چه اندازه دشوار می‌شد. کوتوله سرس در جایگاهی بین مریخ و مشتری در منظومه خورشیدی می‌چرخد و یک قمر هم دارد اما در کل این سیارک فقط یک دهانه آتشفشانی دیده می‌شود.


کیهان‌شناسان مرکز قمرشناسی و منظومه خورشیدی دانشگاه آریزونای آمریکا در یک بررسی برای یافتن منشأ قمری که به دور سرس می‌چرخد و نحوه شکل‌گیری خود این سیارک، به این نظریه رسیدند که شاید روزگاری آتشفشان‌های یخی روی این سیارک وجود داشته که سطح و ماهش را ساخته است اما نهایتا ناپدید شده است.


براساس یک نظریه زمین‌شناختی، در صورتی که زمان لازم برای حرکت وجود داشته باشد، هر عارضه طبیعی روی سطح هر سیاره‌ای جابه‌جا می‌شود. نمونه این جابه‌جایی را در حرکت یخچال‌های زمین و جابه‌جایی صفحات زمین‌ساختی طی میلیون‌ها و هزاران سال می‌توان دید.


در نظریه تازه مطرح‌شده، سیارک سرس که امروز فقط یک دهانه آتشفشانی دارد، روزگاری دهانه‌های آتشفشانی زیادی داشته است که بخش عظیمی از آنها از یخ درست شده بودند و طی صدها میلیون سال، این دهانه‌های یخی در اثر جابه‌جایی‌ها صاف شده‌اند.


این نظریه همچنین می‌تواند صاف بودن سطح سیارک و وجود قمر 200 میلیون ساله آن را نیز توجیه کند اما برای اثبات آن باید به دنبال سوراخ‌های باقی‌مانده از این دهانه‌ها گشت. تیم تحقیق دانشگاه آریزونا برنامه‌ای بلند‌مدت برای جست‌وجوی سوراخ‌هایی که در دوران گذشته کاربرد داشته تنظیم کرده و قرار است نتیجه تحقیقات خود را منتشر کند.


سرس در نقطه‌ای از منظومه خورشیدی قرار دارد که گرمای زیادی از خورشید دریافت نمی‌کند اما مناطق سردتر و دورتر یا قمرهای اروپا و تایتان در مدار مشتری هم چنین سیاره صافی در خود ندارند.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته