دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 بهمن 1395 - 15:16

توسط یک محقق ایرانی در ناسا ساخته شد؛ خفاش‌بات + ویدئو

یک تیم تحقیق مشترک دانشگاهی و ناسا موفق شد با الهام از پیچیده‌ترین سیستم پرواز طبیعت، یک ربات به شکل خفاش بسازد.
کد خبر : 156261

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به‌ نقل از CNET، الگوی پرواز و نظام عضلانی و اندام‌های پروازی خفاش، به شدت پیچیده هستند و به همین دلیل هم این حیوان می‌تواند با مانورهایی که برای دیگر پرندگان غیرممکن است، ساکت‌ترین پرواز طبیعت را داشته باشد.


گروهی از محققان از دانشگاه «کل‌تک» و آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا موفق شدند با غلبه بر بسیاری پیچیدگی‌ها، رباتی بسازند که توانایی پروازی خفاش را دارد. نخستین مشکل، وجود 40 نقطه اتصال در بال‌های یک خفاش بود که مهندسان این پروژه موفق شدند با استفاده از میله‌های فیبر کربنی و مفصل‌های چاپ‌شده با نه مفصل کلیدی، بال‌ها را بسازند.


در میان فیبر کربن‌های استخوان نیز یک پرده از جنس سیلیکون به ضخامت 56 میکرون کشیده شد تا در پایان رباتی به وزن 93 گرم به‌ دست بیاید که می‌تواند مانورهای پروازی خفاش را انجام دهد و با بال‌زدن پرواز می‌کند. طول بال‌های این خفاش رباتیک به 30 سانتی‌متر می‌رسد و به گفته علیرضا رمضانی، یکی از مهندسان این پروژه، توانسته است بر یکی از پیچیده‌ترین پروازهای طبیعت غلبه کند.


علیرضا رمضانی، یکی از طراحان خفاش رباتیک


این ربات مانند جانور اصلی، می‌تواند یک بال‌ را ثابت نگهدارد و دیگری را حرکت دهد یا اینکه بال‌ها را به‌ طور مجزا کنترل و در جهات مختلف حرکت دهد و از این راه پروازهای غیرممکنی انجام می‌دهد. این مانور و قابلیت نه‌ تنها شکل‌ پرواز این ربات را منحصر به‌فرد کرده است، بلکه در روزگاری که یکی از مشکلات بزرگ مساله باتری‌ و انرژی مصرفی‌ است، مقدار انرژی مورد نیاز موتورها را به‌شکل اثرگذاری کاهش می‌دهد که در مقایسه با نمونه‌های کوادکوپتر و دیگر پرنده‌های بال‌ثابت، بسیار پیشرفته‌تر محسوب می‌شود.





مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته