15 بهمن 1395 - 13:45

قدیمی‌ترین جاندار کره زمین کشف شد

یک فسیل با قدمتی نزدیک به نیم‌ میلیارد سال که آخرین باقی‌مانده از نخستین جاندار پیچیده و نقطه آغاز حیات امروزی در سیاره محسوب می‌شود، در مرکز چین کشف شده است.

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به‌ نقل از گاردین، نتایج تحقیق روی فسیلی که در منطقه شیانگژی چین به دست آمده بود، یکی دیگر از حلقه‌های مفقوده زیست زمین را پیدا کرد که تا امروز حلقه نخست آن محسوب می‌شود.

فسیل جانداری به‌نام Saccorhytus coronarious، با سن 540 میلیون سال و اندازه یک دانه برنج، زیر میکروسکوپ الکترونی رازهای خود از آغاز حیات روی زمین را فاش کرد. این موجود کوچک سرسلسله موجودات پیچیده دارای ژنوم روی کره زمین بوده است که در بین شن‌های کف دریا می‌زیسته است.

دانشمندان دهانی بزرگ در جلوی بدن آن پیدا کردند که برای شکار باز می‌شده است و دهانه‌های کوچکی در اطراف سرش یافتند که حدس می‌زنند منشاء آب‌شش و گوش‌ها در حیوانات بعدی بوده است.

محققان این تیم که مقاله خود را در مجله «نیچر» به چاپ رساندند، تمامی جانداران کره زمین از ماهی مرکب و ستاره دریایی گرفته تا خرگوش‌ها را نوادگان این موجود می‌دانند که نزدیک به نیم‌ میلیارد سال قبل روی زمین زندگی کرده است. این تیم تحقیقاتی همچنین معتقد است که اگر موجودات دیگری به‌عنوان ریشه Saccorhytus coronarious وجود داشته‌اند، آن‌قدر کوچک بودند که دیگر اثری از آنها باقی‌ نمانده است یا آثار به‌جا مانده قابل تشخیص نیستند.

جانور چینی، یک جاندار هرمافرودیت یا دو جنسی‌ است که برای تولید مثل نیازی به جفت‌گیری نداشته است. مانند چنین موجودی امروزه فقط در برخی جانداران ریز مانند کرم‌ها و حلزون‌ها مشاهده می‌شود و از سال‌ها پیش این مدل جنسیت دوگانه، به‌ عنوان منشاء جانوران شناخته می‌شد. زیست‌شناسان معتقدند که آغاز تکامل از نقطه‌ای با جنسیت دوگانه بوده است و باقی‌ ماندن انواعی از آن نیز مدرکی برای اثبات این موضوع است.

مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا