دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 بهمن 1395 - 11:59

مخالفت اتحادیه اروپا با ادعای آمریکا درباره برنامه موشکی ایران

در حالی که در روزهای اخیر، برخی مقام‌های غربی موضع‌گیری‌های تندی درباره برنامه موشکی ایران داشته و مدعی شده‌اند که آزمایش‌های  موشکی ایران خلاف قطعنامه 2231 است ،‌ اتحادیه اروپا این ادعا را رد کرد.
کد خبر : 155637

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از بلومبرگ، نابیلا ماسرالی، سخنگوی فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفت که برنامه موشکی ایران بخشی از توافق هسته‌ای 2015 با قدرت‌های جهان «نیست» و «از این رو آزمایش (موشکی) نقض آن (برجام) نیست.»


او افزود این بر عهده مقامات سازمان ملل متحد است که تعیین کنند که آنها از قطعنامه 2231 در بخش فن‌آوری موشکی تخلف کرده‌اند یا خیر.


از سوی دیگر سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه می‌گوید که این قطعنامه از ایران درخواست می‌کند که تنها از دست‌یابی به موشک‌هایی که توانایی «حمل سلاح هسته‌ای» دارند خودداری کند.


او افزود روسیه اطمینان دارد که ایران هیچ برنامه سلاح‌ هسته‌ای ندارد.


نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد: ایالات متحده ساده لوح نیست


به گزارش آنا، این اظهارات در حالی است که روز گذشته نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد نسبت به برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده و درخواست نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد را کرد که البته این نشست با وتوی روسیه به نتیجه‌ای دست نیافت.



به گزارش رویترز،‌ نیکی هالی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد به ایران هشدار داد که آزمایش موشکی اخیر غیرقابل پذیرش است و ایالات متحده آمریکا بر این باور است که این اقدام خلاف توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهان است.


او بعد از نشست مشورتی شورای امنیت درباره ایران مدعی شد: «من به همه مردم جهان خواهم گفت که این چیزی است که شما باید درباره آن نگران باشید.»


هالی ادامه داد: «ایالات متحده ساده لوح نیست. ما آرام نمی‌نشینیم. شما می‌بینید که ما همان طور که سابقا تأکید کردیم، درباره این موضوع عمل خواهیم کرد.»


به گزارش آنا، این ادعاها در حالی مطرح شده که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز گذشته در این باره تأکید کرد: «همان‌طور که همه اعضای حاضر در مذاکرات اعلام کردند، موضوع موشکی ایران جزئی از برجام نیست و این را هم فرانسه و هم ایالات متحده در آن زمان اعلام کرده‌اند.»


ظریف افزود: «در قطعنامه 2231 عبارتی در مورد بحث موشک‌های بالستیک است که جمهوری اسلامی ایران موضع خود را در زمان تصویب آن اعلام کرده است. در قطعنامه 2231 به موشک‌های بالستیکی اشاره شده که برای قابلیت حمل سلاح هسته‌ای طراحی شده‌اند. ما همان زمان نیز اعلام کردیم که هیچ‌یک از موشک‌های ما برای حمل سلاح هسته‌ای نیستند و این کماکان موضع ما است.»


به گزارش رویترز، به گفته متئو ریکرافت، نماینده بریتانیا در سازمان ملل متحد، شورای امنیت توصیه کرد موضوع گزارش شده درباره آزمایش‌های موشکی در کمیته مربوطه مورد بررسی قرار گیرد.


او افزود : «درباره ایران نگرانی‌های مشخصی درباره دسترسی به موشک‌های بالستیک وجود دارد.»


یک مقام آمریکایی روز دوشنبه اعلام کرد که ایران روز یکشنبه یک آزمایش موشک برد متوسط داشته است که بعد از 630 مایل (1.010 کیلومتر) منفجر شده است.


به گزارش آنا، این ادعا از سوی مقامات آمریکایی در حالی مطرح شده است که هیچ مقام مسئولی در ایران چنین خبری را تأیید نکرده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب