دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 بهمن 1395 - 12:16
تعهد عملی تولیدکنندگان نفت به کاهش تولید؛

اوپک روی حرف خود ایستاد

آذرماه،‌زمانی که اوپک اعلام کرد بر سر نحوه و سهمیه کاهش تولید به توافق رسیده است،‌ بسیاری از فعالان بازار گمان می‌کردند که این توافق بر روی کاغذ می ماند و حتی در صورت اجرا، از سوی برخی اعضا نادیده گرفته خواهد شد. اما اکنون که حدود یک ماه از زمان اجرای آن می گذرد،‌ شواهد حاکی از آن است که تولیدکنندگان نفت بر سر حرف خود ایستاده‌اند.
کد خبر : 154678

به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا، کاهش تولید نفت از آن روی مورد توافق قرار گرفت که قیمت پایین نفت دیگر برای هیچ یک از تولیدکنندگان قابل قبول نبود و مشکلات اقتصادی گریبان این کشورها را می‌فشرد.


ونزوئلا که بیشترین مشکل را دارد و تورم 500 درصدی را تجربه می‌کند، ‌بیش از هر کشوری به منابع نفتی برای بهبود شرایط نیازمند بود و به همین دلیل بود که به تک تک کشورهای مهم و تاثیرگذار بازار نفت رفت تا زمینه توافق را فراهم کند.


کشورهای دیگر هم حال و روز خوبی نداشتند. درست است شدت بحران به اندازه ونزوئلا نبود اما منابع محدود ارزی به واسطه قیمت‌های پایین بازار نفت،‌ کشورها را بر سر میز مذاکره آورده بود.


حتی عربستان که همواره داعیه نفت ارزان را داشت صدایش درآمد و در ادامه روسیه با اوپک دست دوستی داد.


با وجود این،‌ کمتر کسی فکر می‌کرد‌ فاصله‌ای بین حرف و عمل این کشورها نباشد. همگان گمان می‌کردند عربستان بعد از ایجاد جو روانی در بازار نفت،‌ از سهمیه خود تخطی خواهد کرد اما آمار نشان می‌دهد که تولید اوپک به واقع کاهش داشته است.


بر اساس آمار، عرضه نفت اوپک در ماه جاری میلادی در حال کاهش است و این سازمان در حال اجرای توافق کاهش تولید با هدف مهار مازاد عرضه جهانی نفت است.


موسسه پترو لجستیکس اعلام کرده که کشورهای صادر کننده نفت در ماه ژانویه یعنی ماه نخست اجرای توافق کاهش تولید، به میزان ۹۰۰ هزار بشکه در روز عرضه نفت خود را کاهش خواهد داد. این رقم معادل حدود ۷۵ درصد از کاهش تولیدی است که اعضای اوپک به آن متعهد شده‌اند.


این آمار نشان‌دهنده سطح بالای تبعیت از توافق کاهش تولید تا به اینجای کار است.


همچنین خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان روز ۲۲ ژانویه در وین گفته بود، وفاداری به توافق عالی بوده است.


هرچند عربستان و سایر اعضای اوپک به میزان تعهد تولید نفت داشته اند اما نگرانی‌ها از بد عهدی عراق همچنان ادامه دارد.


برخی تحلیلگران نیز پیش از این نسبت به عمل کردن عراق به تعهدات کاهش تولیدش ابراز تردید کرده بودند.


تبعیت 75درصدی بالاتر از رقمی است که معمولا اوپک در توافق های گذشته از تعهدات کاهش تولید خود تجربه کرده است.بهترین عملکرد اوپک به توافق قبلی در جریان بحران مالی سال ۲۰۰۸ مربوط می‌شود که در آن اوپک تنها به ۷۰ درصد از تعهد خود برای کاهش تولید عمل کرد.


در صورت ادامه اجرای این توافق ،‌ می‌توان امیدوار بود تا با افزایش میزان تقاضای نفت در سال جاری میلادی،‌ قیمت‌ها از این نیز فراتر رفته و مقاومت 60 دلاری را نیز بشکند.


هرچند به عقیده اکثر تولیدکنندگان نفت، ‌قیمت های 55 دلاری نیز می‌تواند تا حد زیادی از مشکلات اقتصادی این کشورها بکاهد اما قیمت‌های بالاتر کسری بودجه انباشته سال‌های گذشته را جبران خواهد کرد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب