دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 بهمن 1395 - 12:44

بشار اسد: رئیس‌جمهوری سوریه با صندوق رأی تغییر می‌کند/ هرگز از سلاح شیمیایی استفاده نکرده‌ام

رئیس‌جمهوری سوریه در مصاحبه با یک شبکه ژاپنی گفت هر چیزی که در مذاکرات آستانه درباره آن رایزنی می‌شود، باید منطبق بر قانون اساسی سوریه باشد.
کد خبر : 152324

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، بشار اسد گفت: «معتقدم اولویت مذاکرات آستانه دستیابی به توافق بر سر آتش‌بس، حمایت از حیات ملت سوریه و اجازه دادن به کمک‌های بشردوستانه به نقاط مختلف این کشور است.»


وی افزود: «گفت‌وگوهای سیاسی آستانه مشخص نیست، چرا که مشخص نیست چه طرف‌هایی در آن مشارکت دارند.»


خلاصه مصاحبه بشار اسد با شبکه تی‌بی‌اس ژاپن را در زیر مشاهده می‌کنید.


در آستانه مذاکرات آستانه قرار داریم، چه تلاش‌هایی برای آن انجام شده است و چه انتظاری از این مذاکرات دارید؟


ما انتظارات خاصی از مذاکرات آستانه نداریم، بلکه امیدواریم این مذاکرات محلی شود برای گفت‌وگوها میان طرف‌های مختلف سوری بر سر هر موضوعی. باوجود این، من معتقدم که آن‌ها در درجه نخست باید تمرکز خود را بر توقف درگیری‌ها، حمایت از حیات ملت سوریه و اجازه دادن به کمک‌های بشردوستانه به نقاط مختلف این کشور قرار دهند. معلوم نیست که در این کنفرانس چه گفت‌وگوی سیاسی‌ای انجام می‌شود، چرا که تاکنون مشخص نیست چه طرف‌هایی در آن حضور خواهند داشت. معتقدم مذاکرات باید به‌شکل مذاکره میان نظام سوریه و گروه‌های تروریستی و در راستای دستیابی به توافق آتش‌بس، اجازه دادن به این گروه‌ها برای پیوستن به روند آشتی ملی در سوریه باشد. این بدان معنی است که این گروه‌ها باید سلاح خود را تحویل دهند و مورد عفو عمومی قرار بگیرند. این تنها چیزی است که در زمان کنونی می‌توان انتظار داشت.


آیا تبادل نظر درباره تشکیل حکومت انتقالی را در این کنفرانس قبول می‌کنید؟


هر چیزی که درباره آن تبادل نظر می‌شود باید منطبق بر قانون اساسی باشد، چرا که این موضوع (تشکیل حکومت انتقالی) در حیطه اختیارات نظام سوریه و معارضان، یا نظام و گروه‌های تروریستی نیست، بلکه یکایک شهروندان سوری حق دارند که درباره آینده کشورشان تصمیم بگیرند. در قانون اساسی ما چیزی به‌عنوان حکومت انتقالی وجود ندارد. در اینجا حکومتی عادی متشکل از احزاب و تشکل‌های سیاسی مختلف فعال است. این موضع ماست. بعد از تشکیل چنین حکومتی، می‌توان تنها درباره انتخابات پارلمانی و سپس تشکیل حکومت جدید مستند بر نتیجه انتخابات صحبت کرد.


به‌زودی رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا زمام قدرت را در واشنگتن در دست می‌گیرد. چه انتظاری از دونالد ترامپ دارید و منتظر چه تغییر سیاست‌هایی از دولت او هستید؟


همان طور که می‌دانیم، او یکی از اندک روسای‌جمهوری آمریکا است که پیشتر، فعالیت سیاسی نداشته است. بزرگ‌ترین روسای‌جمهوری سابق، پیش از انتخاب به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا مناصب و ماموریت‌های سیاسی داشته‌اند، اما ترامپ نه. اگر شما رسانه‌های مختلف، از جمله رسانه‌های آمریکایی را دنبال کنید، می‌بینید که آن‌ها می گویند ممکن نیست بتوان سیاست‌های او را پیش‌بینی کرد، زیرا آن‌ها چیز زیادی از چشم‌انداز (سیاسی) او نمی‌دانند. تنها چیزی که می‌توان آن را مبنا قرار داد، سخنرانی‌هایش در تبلیغات انتخاباتی او است که گفته بود اولویتش مبارزه با داعش است. طبعا، داعش یکی از وجوه تروریسم و یکی از تشکیلات تروریستی است. آن‌ها تروریست هستند و این اعتقاد وجود دارد اولویتی که برای خود قرار داده است، بسیار مهم باشد. بنابراین، ما انتظار داریم و امیدواریم که دولت آینده امریکا در اجرای وعده‌های انتخاباتی‌اش درباره مبارزه با تروریسم صادق باشد، زیرا تروریسم تنها مشکل سووریه نیست، بلکه مشکل خاورمیانه و جهان است. امیدواریم ترامپ در تشکیل ائتلافی حقیقی برای مبارزه با تروریست‌ها در منطقه صادق باشد و بالطبع، این وعده‌ها سوریه را نیز شامل شود.


مصاحبه‌ای از شما خواندیم که گفته بودید گروه‌های فشار در واشنگتن مانع تغییر در سیاست‌ها می‌شوند.


واقعا آشکار است که رسانه‌های خبری اصلی، نهادها و گروه‌های مختلف فشار ترکیبی را تشکیل داده‌اند که نمی‌خواهند هرگونه تغییر را ببینند، زیرا منافع ویژه‌شان در سیاست‌های کنونی آمریکا است، در سیاست‌های تخریبی آمریکا که دست‌کم در 17 سال گذشته یعنی از زمان رسیدن جرج بوش به قدرت در سال 2000 شاهد آن بوده‌ایم. ما چیزی به‌جز جنگ‌های مستقیم یا غیرمستقیم آمریکا همراه نمایندگی‌ها، موسسات و رسانه‌های آمریکایی ندیده‌ایم. امروز واقعا آشکار است که آن‌ها از (ابزار) تحریم برای پیچیده کردن سیاست‌های جدید ازجمله در موضوع مبارزه با تروریسم یا احترام گذاشتن به حق حاکمیت کشورهای دیگر یا حتی برقراری ثبات در سایر نقاط جهان ازجمله در رابطه با روسیه یا دیگر قدرت‌های بزرگ جهانی همچون چین استفاده می‌کنند.


در راستای جنگ با داعش، آیا امکان دارد شما برای هماهنگی با بازیگرانی همچون ترکیه، کردها و آمریکا تلاش‌هایی انجام دهید؟


در وهله نخست، اگر بخواهیم شفاف باشیم باید بگوییم که داعش با نظارت آمریکا تاسیس شده است، آن‌ها در سال 2006 در عراق بودند قبل از اینکه نامشان به «دولت اسلامی عراق و شام» تغییر یابد. آن‌ها وقتی دیدند در عراق محاصره شدند، نام خود را به داعش تغییر دادند. زمانی که جنگ در سوریه آغاز شد، دولت اسلامی عراق و شام شدند و سپس ترکیه آن‌ها را پرورید، زیرا آن‌ها از چاه‌های نفت سوریه در راستای صادرات و کسب پول و جذب نیروهای بیشتر بهره‌برداری می‌کردند. ترکیه به‌طور مستقیم در قاچاق نفت دست دارد و خود اردوغان با داعش همکاری دارد. بنابراین، ما نمی‌توانیم از امریکا و ترکیه انتظار داشته باشیم در جنگ با داعش صادق باشند. نمونه عینی آن، حمله چند هفته پیششان به تدمر بود. داعش توانست با نظارت آمریکا و تحت اشراف پهپادهای آمریکایی بر این شهر مسلط شود. آن‌ها از یک منطقه بیابنی عبور و تدمر را اشغال کردند.


امروز و در حالی که با شما مصاحبه می‌کنم، داعش به دیرالزور در شرق سوریه حمله کرده است و آمریکایی‌ها هیچ کاری برای توقفشان انجام نداده‌اند. این در حالی است که ائتلاف موسوم به ائتلاف بین‌المللی بیش از یک سال و نیم از تشکیلش می‌گذرد و به‌طور جدی نتوانسته‌اند موفقیتی کسب کنند.


تردیدهایی در این‌باره وجود دارد که نیروهایتان از گاز‌های حاوی کلر (در مناطق درگیری در سوریه) استفاده کرده‌اند، آیا تکذیب می‌کنید؟


درواقع، شما از سلاح شیمیایی سخن می‌گویید و سلاح شیمیایی یعنی کشتار هزاران نفر از مردم در مدت زمانی کوتاه. این موضوع از زمان آغاز بحران تاکنون در سوریه رخ نداده است، ولی موضوعی که بیشترین اهمیت را دارد، بعد اخلاقی آن است که نظام سوریه نمی‌تواند چنین عملی را مرتکب شود. همانگونه که گفتم، ما نمی‌توانیم و غیر ممکن است که مردممان را بکشیم و از سلاح کشتار جمعی علیه مردممان استفاده کنیم. موضوع دیگری که اهمیت دارد، این است که ما در سال 2013، معاهده منع سلاح‌های شیمیایی را امضاء کردیم و زرادخانه‌های خود را از چنین سلاح‌هایی خالی کردیم و اکنون چیزی از آن‌ها وجود ندارد. در واقع، تروریست‌ها هستند که از چنین سلاح‌هایی استفاده می‌کنند و بار نخست، در بهار سال 2013 ما خواستار اعزام هیاتی از ناظران سازمان ملل متحد شدیم، آمریکایی‌ها مانع از تحقق چنین روندی شدند چرا که می‌دانستند اگر هیاتی به سوریه بیاید، دلایل ملموسی از استفاده تروریست‌ها از گاز کلر علیه سربازانمان می‌یابد. من به‌طور کامل همه موضوعات در این زمینه را که روایتی غربی از ماجرا است، رد می‌کنم.


در راستای فرایند صلح، آیا ممکن است شما به برکناری از قدرت به‌عنوان یک گزینه فکر کنید؟ گزینه‌ای که ممکن است ضروری و در راستای مصلحت باشد.


برکناری رئیس‌جهوری یا ادامه دادن به فعالیت در منصبش موضوعی ملی و مرتبط با همه سوری‌ها است، زیرا رئیس‌جمهوری در سوریه از سوی ملت این کشور انتخاب می‌شود. بنابراین، این موضوع در حیطه قدرت نظام یا معارضان نیست، بلکه حق ملت سوریه است. تنها چیزی که می‌تواند در این زمینه تصمیم گیرنده باشد، صندوق رای است، هر کسی می‌خواهد رئیس‌جمهوری منصبش را ترک کند می‌تواند به پای صندوق رای برود و بگوید «نه. او را نمی‌خواهم». این همان دموکراسی در سایر نقاط جهان است. این موضوع نمی‌تواند مورد تبادل نظر معارضان یا هر کشور دیگری باشد و تنها قانون اساسی سوریه آن را تعیین می‌کند. زمان برگزاری انتخابات، یا انتخابات پیش از موعد موضوعی نیست که اکنون بر روی میز مذاکره باشد، ولی این، تنها راه مشخص کردن این است که چه کسی برود و چه کسی نیاید.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته