دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 دی 1395 - 12:26

تشریح جزئیات لایحه بودجه سال 96 شهرداری تهران

شهردار تهران صبح امروز لایحه بودجه 96 شهرداری تهران را تقدیم شورای اسلامی شهر کرد.
کد خبر : 151632

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا از شهرنوشت، محمد باقر قالیباف، طی سخنانی در صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران در جریان تقدیم لایحه بودجه سال 1396 شهرداری تهران، ضمن تسلیت به خانواده آیت الله هاشمی رفسنجانی بابت رحلت یکی از استوانه‌های نظام انقلاب اسلامی، به حسین رضازاده و احمد دنیامالی بابت از دست دادن بستگان آنها تسلیت گفت.


وی در ادامه با اشاره به ارائه لایحه بودجه 96 شهرداری پایتخت اظهارکرد: مهم است که بر اساس ماده 67 بتوانیم با وجود همه مشغله‌های کاری، بودجه شهرداری تهران را در پایان دی ماه تقدیم کنیم. از اینکه این فرصت در شورا فراهم شد و همکاران من نیز زحمت طاقت فرسای تهیه بودجه را تحمل کردند، تقدیر و تشکر می کنم.


قالیباف با اشاره به فضای حاکم بر بودجه سال 96 شهرداری تهران تصریح کرد: باید محیطی که در آن کار می‌کنیم و بودجه سال آینده را مورد توجه قرار دهیم تا در تنظیم و تصویب بودجه با دقت و ظرافت بهتری پیش برویم.


وی در ادامه به محدودیت‌های مالی اشاره کرد و گفت: بدون شک این محدودیت‌های مالی خصوصا در مسایلی که به صورت مستقیم بر شهرداری اثرگذار است، افق خیلی روشنی ندارد که فکر کنیم اتفاق بزرگی در آینده نزدیک رخ می‌دهد و این محدودیت در تامین منابع برداشته خواهد شد.


شهردار پایتخت ادامه داد: امروز منکر این نیستیم که در حوزه اقتصادی تحرکی اتفاق افتاده است اما این تحرک اقتصادی در سایه فروش نفت رخ داده است و تاثیری در حوزه مسایل شهرداری‌ها و البته شهرداری تهران ندارد. از این رو در رونق ساخت و ساز و حوزه‌های عمرانی که در اشتغال هم تاثیرگذار است، بر اساس اعداد و ارقام هنوز رشد منفی وجود دارد به نحوی که بیش از 10 درصد در بخش مسکن رشد منفی داریم. طبیعتا تا این آثار وجود داشته باشد نمی‌توانیم بگوییم این موارد در چشم انداز نزدیکی برطرف می‌شود.


واگذاری مسئولیت نظارت مالی شهرداری‌ها به دیوان محاسبات،خلاف قانون اساسی


وی به تصویب لایحه برنامه ششم توسعه در مجلس شورای اسلامی پرداخت و اظهار کرد: بعد از تایید شورای نگهبان این لایحه به عنوان قانون ابلاغ شده و به مدت 5 سال تمامی برنامه‌ها از جمله برنامه شهرداری تهران را تحت تاثیر قرار می‌دهد. چنانچه قرار باشد فرصت تغییری در مجلس شورای اسلامی فراهم شود نیازمند دو سوم آرا است از این رو تقریبا تغییر نشدنی است.


قالیباف یادآور شد: از اینکه لایحه با ثبات و دوام شود اعتراضی نداریم، اما تا این مرحله در بعضی موارد دچار اشکالات جدی هستیم. به عنوان نمونه در لایحه برنامه ششم توسعه مصوبه‌ای وجود دارد که تمامی مسئولیت‌های نظارتی در حوزه مباحث مالی و حسابرسی در همه شهرداری‌های کشور به دیوان محاسبات منتقل شود. به صورت شفاف و روشن معتقدیم این خلاف قانون اساسی است و همین جا از اعضای شورای نگهبان می‌خواهیم به این بحث توجه شود.


شهردار پایتخت افزود: یک نهاد عمومی غیر دولتی شامل بودجه‌های دولتی نیست. سوابق گذشته در تفسیر قانون اساسی نشان می‌دهد که شورای نگهبان صریحا اعلام کرده است دیوان محاسبات نمی‌تواند در بودجه‌های شهرداری‌ها دخالتی داشته باشد به جز آن بخشی از بودجه‌ها که دولت به شهرداری می‌دهد اما در لایحه ششم این اختیار که خلاف قانون اساسی است تصویب شده است که تاثیرات جدی دارد.


قالیباف به موضوع ارزش افزوده در برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: این هم خلاف قانون اساسی و سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری است که همه قوا مکلف به رعایت آن هستند. بخش قابل توجهی از ارزش افزوده عوارض شهرها است که به مالیات تبدیل شد و در سال نخست قرار بود 50 درصد عوارض ارزش افزوده به شهرداری‌ها اختصاص پیدا کند. من سال اول به شدت پیگیری کردم و 1.5 درصد از ارزش افزوده متعلق به شهرداری‌ها شد. در گذشت زمان ارزش افزوده به 9 درصد رسید اما سهم شهرداری‌ها به 3.5 درصد رسیده است یعنی حدود یک سوم از ارزش افزوده را به شهراری‌ها می‌دهند. با اتفاقی که در تصویب لایحه برنامه ششم افتاد این عوارض به شهرهای دیگر رفت، این در حالی است که مالیات بر ارزش افزوده از حقوق شهرهاست و این خلاف قانون اساسی است. در این باره با دوستان در شورای نگهبان پیگیری حضوری، تلفنی و مکاتبه داشته‌ایم چرا که اثر سنگینی بر شورای شهر و شهرداری‌ها می‌گذارد.


تبصره21 به معنی انحلال شوراهاست


قالیباف همچنین گفت: در تبصره 21 همه سازمان‌های اجرایی به جز بخش خصوصی و تعاونی‌ها از جمله سازمان‌های عمومی غیر دولتی و شوراهای شهر و شهرداری‌ها مکلف شده‌اند که هر گونه درآمدی را به خزانه دولت واریز کنند. این به معنی انحلال شوراها است. اگر درآمد شهرداری‌ها را به خزانه دولت بریزیم و بعد از خزانه دولت تحویل بگیریم دیگر یک بند بنویسند شهرداری‌ها از نهاد عمومی غیردولتی تبدیل به نهاد دولتی زیر نظر وزارت کشور تبدیل شده‌اند.


شهردار تهران با اشاره به تبصره 21 بودجه سال 96 تصریح کرد: بعد از این همه تلاش و کار و سابقه با یک تبصره به انحلال شوراها شهر در کل کشور می‌رسیم. یعنی دوباره تمرکز گرایی را دامن بزنیم و حداقل اختیاراتی که به مردم داده‌ایم را از آنها بگیریم؛ این خلاف قانون اساسی است.



دولت بودجه شهرداری تهران را 46دصد کم کرده است


وی افزود: دولت به دلیل مشکلاتی که دارد 9 درصد بیشتر افزایش بودجه ندیده است، اما برای شهرداری تهران نسبت به سال قبل 46 درصد کاهش دیده است. یعنی برای کل مترو در سال 95 به ما 245 میلیارد تومان تصویب کرده‌اند اما از این رقم 70 میلیارد تومان به ما هم نداده‌اند. همین ردیف به 125 میلیارد تومان در بودجه سال آینده کاهش پیدا کرده است. با توجه به اینکه بهره برداری مترو هر روز گسترش پیدا می‌کند، اما کاهش بودجه مترو در این شرایط معنایی ندارد.


شهردار پایتخت گفت: اگر شورا یک کار تحلیلی انجام دهد مشخص می‌شود در 50 سال گذشته تا به امروز شهرداری تهران چه بخشی از بودجه‌های خود را از انفال و بودجه‌های عمومی دولتی دریافت کرده و خود شهرداری به عنوان نهاد عمومی از محل مردمی و دریافتی‌های مردمی، ساخت و ساز، پروانه و عوارض چقدر درآمد تامین کرده است. در مقابل در 7 – 8 سال اخیر ببینید این درصد به کجا رسیده است؟ این رقم از انفال عمومی به صفر میل پیدا کرده و به زیر 3 درصد رسیده است. این در حالی است که در گذشته این رقم کمک‌های دولتی هیچ وقت کمتر از 30 درصد نبوده است.


وی با اشاره به موارد مطرح شده گفت: بودجه 96 را در چنین فضای حاکم بر آینده شوراها و شهرداری‌ها به جهت ساختاری و بودجه‌ای ارائه می‌کنیم.


قالیباف تاکید کرد: آیا اینکه در یک بودجه سالیانه یک تبصره بگذاریم که در آن معنای انحلال شوراها باشد، کار منطقی به نظر می‌رسد؟ ظاهر تبصره بودجه‌ای است و به معنی واریز همه درآمدها به خزانه دولت اما باطن آن به معنی انحلال شوراهاست.


وی تصریح کرد: از اعضای شورای اسلامی شهر تهران که در این بخش جلودار هستند و همچنین از آقای چمران به عنوان رئیس شورای عالی استان‌ها انتظار داریم پیگیری کنند تا چنین اتفاقی در لایحه برنامه ششم و بودجه سال 96 رخ ندهد. تبصره 21 بودجه سال 96 و موضوع ارزش افزوده نیز که در کمیسیون تلفیق شکل گرفت؛ هر دو یک خروجی داشته است و ما باید برای هر دو موضوع تلاش کنیم.


عبور طول خطوط مترو تهران از مرز 250کیلومتر در دوره اخیر مدیریت شهری


شهردار تهران با ارائه نگاه کلی در حوزه حمل و نقل عمومی ابراز کرد: در دو برنامه گذشته خطوط مترو را از 36 ایستگاه به 106 ایستگاه افزایش داده و تعداد واگن‌ها نیز از 300 واگن به 1300 واگن افزایش پیدا کرده است. از این رو سهم مترو در جابه‌جایی حمل و نقل عمومی مسافر از 5 درصد به 13 درصد تا قبل از برنامه دوم و 18 درصد تا سال سوم برنامه سوم ارتقا پیدا کرده است. در حوزه اتوبوسرانی بیش از 200 دستگاه اتوبوس دوکابین، 50 دستگاه تک کابین به خطوط اضافه شده است. در کنار این موارد خطوط شش و هفت مترو و خط مترو فرودگاه حضرت امام (ره) بیش از 90 درصد پیشرفت کار داشته است و همه تلاش ما این است که امسال خط هفت را به طول حدود 30 کیلومتر به بهره برداری برسانیم. در خط شش مترو تهران که حدود 32 کیلومتر طول دارد حفاری‌ها و لاینینگ‌ها تمام شده است و خط شش مترو تهران نیز در پنج ماه آینده وارد مدار و بهره برداری خواهد شد. همچنین خط مترو فرودگاه امام به طول حدود 35 کیلومتر بالغ بر 80 درصد پیشرفت داشته است که تا دو ماه آینده به اتمام می‌رسد. حدود 70 کیلومتر مترو که در ابتدای برنامه اول شروع کردیم از مرز 250 کیلومتر عبور خواهد کرد. این یکی از افتخارات بزرگ است.


سهم دولت از ساخت مترو درسال 96 کمتر از 500متر است


قالیباف گفت: در سال آینده سهم دولت در حوزه مترو 128 میلیارد تومان است. این رقم یعنی ساخت کمتر از 500 متر مترو در شهر تهران. ما به دولت گفتیم کار زیر ساختی، ریل و ساخت مترو را انجام می‌دهیم اما از دولت خواهش کردیم تنها واگن را اضافه کنند. دولت وعده داده است که هزار واگن اضافه کند که در حال طی کردن مراحل و در فراز و نشیب هستیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته