دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 ارديبهشت 1394 - 15:26

کشف فسیل دوره دوم زمین‌شناسی در ارتفاعات تربت‌ حیدریه

فسیل صدف دو کفه‌ای دوره کرتاسه در ارتفاعات تربت کوه شهرستان تربت حیدریه کشف شد.
کد خبر : 15127

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر ابوالفضل بهنیافر عضو هیئت گروه جغرافیای طبیعی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: با بررسی تصاویر و مستندات ارسالی به گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، فسیل دو کفه‌ای متعلق به دورهٔ زمین‌شناسی میانه‌زیستی (مزوزوئیک) است.


فسیل مذکور در کندوکاوهای محمدعلی علیزاده، محمدحسین رستمی و روح اله محبی در دانشگاه آزاد اسلامی تربت حیدریه مشاهده شد و نتایج تحقیقات در بازدیدهای می‌دانی از منطقه قابل بررسی خواهد بود.


دوره کرتاسه بعد از تریاس و ژوراسیک سومین دوره دوران میانه‌زیستی است که در ۱۴۵٫ ۵ تا ۶۵ میلیون سال پیش بود و در واقع هفتاد میلیون سال به طول انجامید و از این لحاظ طولانی‌ترین دوره در میانه‌زیستی است. کرتاسه به دو دوره کرتاسه پیشین و کرتاسه پسین تقسیم می‌شود.


در دوره کرتاسه آب و هوا گرم و معتدل بوده و گیاهان پرگل و گیاهان نهان‌دانه در سطح زمین پراکنده شدند. بی‌مهرگانی همچون شاخ‌قوچی‌ها ammonite و فشنگچه‌ها belemnite نیز در این دوران وجود داشتند.


در اواخر دوره کرتاسه برخی پستاندارن کوچک بوجود آمدند و همچنین دراین دوره دایناسور‌ها و آمونیت‌ها منقرض شدند. قاره‌ها در دوره‌های قبلی از یکدیگر جدا شده بودند و تنها قاره آفریقا از آمریکای جنوبی در دوره کرتاسه پیشین از هم جدا شدند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته