دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 دی 1395 - 17:49

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی خبر داد: 90درصد بازار داروهای گیاهی در انحصار 5 شرکت

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر این که تنها پنج شرکت فعال در حوزه گیاهان دارویی، 90 درصد بازار داروهای گیاهی کشور را در اختیار دارند،گفت: لازم است تا برای کسب بازارهای بین‌المللی اقدام به تدوین نقشه راه در این زمینه کنیم.
کد خبر : 148637

به‌ گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا از ‌ایسنا، دکتر بهزاد سلطانی، رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در مراسم رونمایی از داروی "بنتیکید" با بیان این که ایران در 20 سال قبل رشد خوبی در حوزه تولیدات علمی داشته است، اظهار کرد: ولی ما تاکنون نتوانسته‌ایم از این رشد علمی ثروت آفرینی کنیم و برخلاف سایر کشورهای پیشرفته از فارغ التحصیلان دوره‌های دکتری در جهت استفاده از تولیدات فناوری بهره‌برداری نکرده‌ایم.


وی با تاکید بر این که کشورهای توسعه یافته به فارغ التحصیلان دوره‌های دکتری به عنوان اسکناس نگاه می‌کنند، ادامه‌ داد: در حوزه گیاهان دارویی، ایران سابقه چند هزار ساله دارد، ولی در حال‌ حاضر شاهد هستیم که کشورهایی همچون هند و چین توانسته‌اند بازارهای دنیا را در اختیار بگیرند.


رییس صندوق نوآوری و شکوفایی به وضعیت ایجاد شرکت های دانش بنیان در کشور اشاره کرد و یادآور شد: در حال‌ حاضر دو هزار و 800 شرکت دانش بنیان در کشور فعال شده است که از این تعداد هزار و 600 شرکت مصوب در صندوق داریم که این تعداد طرح بالغ بر 950 میلیارد تومان دریافت کرده‌اند.


وی در ادامه سخنان خود با تاکید بر این که در طی سه سال گذشته جهشی در رشد شرکت‌های دانش بنیان ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: با احتساب کلیه اعتبارات، در طول این سه سال مبلغ هزار و 310 میلیارد تومان برای هزار و 600 شرکت دانش بنیان از سوی این صندوق مصوب شده است.


سلطانی با تاکید بر این که خروجی این شرکت‌ها از سال آینده به صورت وسیعی قابل مشاهده است، ادامه‌ داد: تاکنون 120 تا 130 شرکت موفق به خاتمه طرح خود شده‌اند.


وی همچنین به وضعیت شرکت های دانش بنیان در حوزه گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت‌: در حال‌ حاضر 12 شرکت دانش بنیان فعال در حوزه گیاهان دارویی از صندوق نوآوری و شکوفایی به مبلغ 12 میلیارد تومان اعتبار دریافت کرده‌اند.


این مقام مسؤول در ‌عین ‌حال با تاکید بر این که در حال‌ حاضر پنج شرکت بزرگ فعال در حوزه گیاهان دارویی 90 درصد بازارهای کشور را در اختیار دارند، اظهار کرد: شرکت‌های کوچک حدود 10 درصد از بازار را در اختیار دارند، ضمن این که در این حوزه تعداد شرکت‌های استارتاپی ایجاد شده است که این شرکت ها نو پا هستند. علاوه بر این ما در بخش‌های دولتی بیشتر در حوزه های تحقیق و توسعه پیشرفت داشته‌ایم، ولی بخش‌های تجاری سازی کمتر موفق بوده است.


سلطانی با تاکید بر ضرورت کسب بازارهای بین‌المللی در زمینه داروهای گیاهی، ‌اضافه کرد: در این زمینه پیشنهاد می‌شود که پنج شرکت بزرگ فعال کشور با تدوین نقشه راه به بازارهای بین‌المللی کمک کنند.


وی با تاکید بر ضرورت برند سازی در این حوزه، گفت‌: این صندوق آمادگی دارد تا با مشارکت شرکت‌های بزرگ نقشه راهی تدوین شود تا بتوانند به این هدف دست یابند.


رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه صحبت‌های خود با تاکید بر این که بر اساس آمارهای کشورهای پیشرفته، 55 درصد شرکت‌های نوپا به شکست منجر می‌شوند ، خاطرنشان کرد: در کشور ما دو هزار و 800 شرکت دانش بنیان ایجاد شده است که 60 درصد این تعداد که هزار و 700 شرکت می‌شوند نوپا هستند و باید انتظار داشته باشیم که حداقل 50 درصد فعالیت این شرکت‌ها با شکست مواجه شود.


وی خاطرنشان کرد: ولی شرکت‌های بزرگ در کشور در آینده شکل می‌گیرند که قادر به تحول در کشور هستند.


سلطانی با اشاره به راهکارهای کشور برای کاهش نرخ شکست شرکت های نوپا ، یادآور شد: ما در این زمینه روش ایجاد صندوق‌های خطرپذیر که یک شرکت بزرگ برای اهداف خود 10 شرکت کوچک و نو پا را تحت پوشش خود قرار می‌دهند، پیشنهاد می‌کنیم.


سلطانی ‌اضافه کرد: ما در این زمینه آماده هستیم تا با مشارکت 49 درصدی اقدام به تزریق سرمایه در شرکت‌های کوچک کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته