دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 ارديبهشت 1394 - 13:35
محققان امنیتی دریافتند

ربات‌های جراح را هم می‌توان هک کرد

محققان دانشگاه واشنگتن در آزمایش‌های خود توانستند یک ربات جراحی از راه دور را با تمرکز روی ضعف‌های امنیتی‌اش هک و با این آزمایش‌ها، خطرهای و تهدیدات احتمالی جراحی از راه دور شناسایی کردند.
کد خبر : 14851

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از Gizmodo، با وجود فناوری‌ها و دستاوردهای امروزی، حتی زمانی که جراحان دوره‌دیده در مسیر حرکت‌شان در هواپیما به سر می‌برند، می‌توانند از راه دور و با کمک دست‌های رباتیکی که حرکت دستان پزشک را تقلید خواهند کرد، بیمار را جراحی کنند. با این شیوه پزشکان در هر جایی از دنیا که باشند، می‌توانند جان بیماران خود را نجات دهند.


گپزشکان آمریکایی از سال 2001 در حال انجام عملیات جراحی از راه دور هستند. نخستین جراحی از راه دور، زمانی بود که پزشکی در نیویورک‌ آمریکا توانست صفرای بیمارش در فرانسه را خارج کند.


می‌توان گفت که صنعت پزشکی، یکی از صنایعی است که با سرعت بسیاری ربات‌ها را به خود راه داده است و در کارهای بسیاری از پرستاری بیماران گرفته تا تجویز داروها (نانوبات‌هایی که دارو را به اندام‌های تعیین‌شده می‌رسانند)، از ربات‌ها به عنوان دستیار خود استفاده می‌کنند.


جراحی از راه دور یکی از راهکارهای کارآمد استفاده از ربات‌ها در پزشکی است اما حتی این راهکار نیز همانند هر ابزار دیگری که به وسایل ارتباطی تکیه دارد، خطر امنیتی به همراه دارد.


علاوه بر این، ارتباط میان جراح و ربات در حال حاضر از طریق شبکه‌های عمومی انجام می‌گیرد و در بعضی موارد، اتصالات ضعیف اینترنت، انجام هر کاری را غیرممکن می‌سازد.


محققان امنیتی برای آزمایش و شناسایی خطرات جراحی از راه دور، از یک ربات جراح با نام راون 2 (Raven II) استفاده کردند که در واقع دو دست رباتیک جراح است که به واسطه یک کنسول کنترل‌کننده پیشرفته کنترل می‌شود. این دست رباتیک از بازخورد ویدئویی و لمسی برخوردار است.



دست رباتیک راون 2


محققان امنیتی این ربات را از طریق یک اتصال شبکه‌ای استاندارد کنترل کردند و با استفاده از آن قطعات پلاستیکی را به حرکت درآوردند.


از سوی دیگر، تیمی از موسسه فناوری ماساچوست (MIT) اقدام به هک و نفوذ در این سیستم کردند و باعث شدند که کنترل ربات بسیار سخت شود.


در روش دیگری نیز سعی کردند در سیگنال‌هایی که از سمت جراح انسان فرستاده می‌شود، تغییر انجام دهند و ربات به جای اجرای دستورهای پزشک، کار خودش را انجام داد.


محققان با انجام این آزمایش‌ها، خطرات و تهدیدهایی که هکرها می‌توانند روی جراحی‌های از راه دور داشته باشند، شناسایی کردند.


آنها معتقدند که باید اطلاعات رد‌و‌بدل‌شده برای این جراحی‌ها را رمزگذاری کرد تا نفوذ در آنها مشکل‌تر شود.


مترجم: نسترن صائبی



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته