دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 دی 1395 - 09:27
توسط محقق ایرانی در دانشگاه استنفورد صورت گرفت؛

ارائه روشی برای ساخت نانوماشین‌های هوشمند و بی‌خطر

یک محقق ایرانی با کمک یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه استنفورد در آمریکا سامانه‌ الکترونیکی ارائه کرد که می‌تواند پیام‌های دیجیتال‌ را به پالس‌های شیمیایی تبدیل کند. از این فناوری برای ساخت ادوات نانومقیاس برای حرکت در بدن و انجام ماموریت‌های پزشکی می‌توان استفاده کرد.
کد خبر : 147638

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از ستاد ویژه توسعه نانو، محققان نشان دادند که یک قطعه الکترونیک که پیام‌های دیجیتال را دریافت و منتقل می‌کند می‌تواند با تغییراتی به‌ عنوان یک نانوابزار ارزان قیمت در حوزه فناوری ‌نانو مورد استفاده قرار گیرد.


نریمان فرساد، از محققان پسادکترا دانشگاه استنفورد، سامانه‌ای طراحی کرده است که می‌تواند اطلاعات صفر و یک مورد استفاده در بخش مخابرات را به پالس‌هایی شیمیایی تبدیل کند. این دستگاه پیام را که به کامپیوتر داده شده است را دریافت می‌کند و آن را به‌ صورت بیت‌های شیمیایی درمی‌آورد. این بیت‌ها می‌توانند از میان یک لوله یا مخزن عبور کنند و به یک حسگر pH برساند. تغییر در pH به یک کامپیوتر منتقل می‌شود و موجب تفسیر آن به یک پیغام شود.


این سامانه بدون سیم است و می‌توان از آن در ادوات مخابرات الکترومغناطیسی استفاده کرد. برای مثال در یک سیستمی که در زیر آب قرار دارد یا جایی که توسط مقادیر زیادی فلز محصور شده است، این سامانه قابل استفاده است.


یکی از اعضاء آزمایشگاه سامانه‌های بی‌سیم در دانشگاه استنفورد معتقد است که این سیستم می‌تواند پیغام‌های سری را با اطمینان منتقل کند و همچنین به‌ عنوان ابزاری برای مخابرات اطلاعات درون بدن مورد استفاده قرار گیرد.


در حاضر فناوری ‌نانو ادوات بسیار کوچکی را در اختیار دارد که برای ایجاد ارتباط نیازمند سیم هستند. وجود همین سیم‌ها منجر به بروز آسیب‌هایی در اندام‌های بدن می‌شود. اما این ابزار عاری از سیم است و آسیبی برای بدن ندارد.


این سامانه انرژی خود را، خودش تامین می‌کند و به ‌صورت ایمن در بدن به حرکت در می‌آید.


فرساد می‌گوید: «ساخت نانوابزار برای حرکت در بدن یکی از مهم‌ترین کاربردهای این پروژه است. این نتایج می‌تواند منجر به ساخت ادوات بسیار کوچکی شوند که با هم تبادل اطلاعات کند و از این طریق امکان انجام یک کار گروهی را با هدف مشخص فراهم می‌کند».


انتهای پیام/

برچسب ها: نانوابزار
ارسال نظر
هلدینگ شایسته