دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 دی 1395 - 12:55

استفاده از یادگیری ماشینی برای تحلیل صدای خفاش‌ها

کسانی که در خانه حیوان نگه می‌دارند، خیلی دوست دارند بدانند که چه در مغز آنها می‌گذرد. آنها معمولا کارهای خاصی انجام می‌دهند و صداهای خاصی در می‌آورند تا حس‌شان را منتقل کنند؛ مثلا زمانی که مریض، عصبانی یا گرسنه می‌شوند. اما همیشه صاحبان‌شان معنی این سروصداها یا حرکات را به درستی متوجه نمی‌شوند. در این مورد هم فناوری‌های مدرن به کمک انسان‌ها آمده‌اند.
کد خبر : 145755

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از Gizmodo، گروهی از دانشمندان ادعا کرده‌اند که با استفاده از فناوری یادگیری ماشینی توانسته‌اند صداهای نوعی خفاش به نام خفاش میوه‌خوار مصری را تحلیل کنند. یادگیری ماشین (Machine learning) یکی از شاخه‌های وسیع و پرکاربرد هوش مصنوعی است که به تنظیم و اکتشاف شیوه‌ها و الگوریتم‌هایی می‌پردازد که بر اساس آنها کامپیوترها و سیستم‌های رایانشی توانایی یادگیری پیدا می‌کنند.


هدف یادگیری ماشین این است که کامپیوتر (در کلی‌ترین مفهوم آن) بتواند به تدریج و با افزایش داده‌ها کارایی بهتری در انجام وظیفه مورد نظر پیدا کند. گستره این وظیفه می‌تواند از تشخیص خودکار چهره با دیدن چند نمونه از چهره مورد نظر تا فراگیری شیوه گام‌برداری ربات‌های دو پا با دریافت سیگنال پاداش و تنبیه باشد.


دانشمندان معتقدند که یادگیری ماشینی می‌تواند نقش کلیدی در درک صداهای حیوانات داشته باشد. آنها به مدت 75 روز مداوم حرکات و صداهای خفاش‌ها را تحت نظر گرفتند و ثبت کردند. سپس بر اساس نوع صداهایی که آنها در حین صحبت تولید می‌کردند، جدایشان کردند.


اطلاعات به دست‌آمده را به کامپیوتر وارد کردند و در اختیار الگوریتم یادگیری ماشینی قرار دادند تا این الگوریتم مشخص کند که صداها به کدام خفاش‌ها مربوط می‌شود. دانشمندان ادعا می‌کنند که این الگوریتم با دقت 71 درصد کار می‌کند و در مورد تحلیل تعاملات خفاش‌ها دقت آن 61 درصد و در نتیجه نهایی 41 درصد شد.


یوسی یورل، یکی از پژوهشگران این گروه تحقیقاتی در این باره گفت: «به این نتیجه رسیدیم که تفاوت‌هایی در صداهای بم و زیر خفاش‌ها وجود دارد که هر صدا برای زمان و شرایط مورد استفاده قرار می‌گیرد. نتایج تحقیقات ما نشان داد که بسیاری از صداهای تولید شده توسط این خفاش‌ها، معانی مختلفی دارند و اطلاعات زیادی را در برمی‌گیرند».


مترجم: نسترن صائبی



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته