دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 دی 1395 - 11:07

توییت هسته‌ای ترامپ جهان را تکان می‌دهد

رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، در توییتی خواستار توسعه توانایی‌های هسته‌ای آمریکا شد؛ موضوعی که باعث نگرانی کارشناسان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای درباره تقویت زردخانه هسته‌ای آمریکا و ایجاد تنش جهانی شده است.
کد خبر : 144735

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از رویترز، دونالد ترامپ در توییت خود نوشته است که «آمریکا باید به نحو فزاینده‌ای توانایی‌های هسته‌ای خود را تقویت کرده و گسترش دهد تا زمانی که دنیا درباره سلاح هسته‌ای سر عقل بیاید.»


باوجود این، ترامپ جزئیات دیگری درباره این برنامه خود ارائه نداده و کشورهای دیگر نیز نسبت به این توییت واکنشی نشان نداده‌اند. هفته گذشته، ولادمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه گفته بود که کشورش به «تقویت قوای استراتژیک هسته‌ای» نیاز دارد.


جیسون میلر، سخنگوی دونالد ترامپ در واکنش به این توییت گفته است که «اشاره ترامپ، به تهدید ناشی از گسترش سلاح‌های هسته‌ای و حیاتی بودن ممانعت از چنین موضوعی است. به ویژه افتادن سلاح‌های هسته‌ای به دست گروه‌های تروریستی و رژیم‌های یاغی و متزلزل.»


او افزود که ترامپ بر «ضرورت ارتقا و مدرن کرده توانایی‌های بازدارندگی ما به عنوان روشی حیاتی برای تحقق صلح تاکید دارد.» او همچنین در گفت و گو با رویترز مدعی شده که ترامپ به دنبال تحریک برای استفاده از سلاح‌های اتمی نیست.


توییت ترامپ در حالی مطرح شده است که دولت آمریکا یکی از اعضای معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) است. طبق این معاهده، دولت آمریکا متعهد شده است که از توسعه افقی سلاح‌های اتمی خود پرهیز کند. بنا به این تعهد واشنگتن علاوه بر این که نباید سلاح‌های اتمی خود را به دیگران منتقل کند بلکه باید از افزایش تعداد سلاح‌های هستهای نیز مانع شود.


در همین حال تحلیلگران گفته‌اند توییت ترامپ به این معناست که او می‌خواهد محدودیت‌های موجود درباره سلاح‌های هسته‌ای را که آمریکا در معاهده استارت جدید در سال 2011 پذیرفته است، نادیده بگیرد.


داریل کیمبل، مدیر اجرایی موسسه کنترل تسلیحات از جمله مهمترین موسسات کنترل تسلیحات در واشنگتن می‌گوید: «کاملا غیر مسئولانه است که رئیس‌جمهوری منتبخب بخواهد سیاست هسته‌ای آمریکا را با 140 حرف (اشاره به سقف تعداد حروف مجاز در توییتر) بدون آن که متوجه تبعات حرف‌هایش باشد، تغییر بدهد.»


دولت‌های آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا 5 دولتی هستند که طبق ان پی تی مجاز هستند که سلاح‌های هسته‌ای در اختیار داشته باشند. با وجود این طبق ماده 6، این دولت‌ها متعهد شده‌اند که از طریق مذاکراتی با «حسن نیت» در راستای خلع سلاح هسته‌ای بکوشند.


اگر توییتر ترامپ و اظهارنظر پوتین در کنار یکدیگر قرار بگیرند، به این معناست که مسکو و واشنگتن سیاست کاستن از حجم سلاح‌های هسته‌ای را که از زمان ریجارد نیکسون، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا آغاز شده بود، پایان خواهند داد.


میلز پرامپر، عضو ارشد موسسعه مطالعات منع گسترش می‌گوید که اگر آمریکا بخواهد به سوی توسعه سلاح‌های هسته‌ای گام بردارد، اولین کشورش که به آن واکنش نشان خواهد داد، دولت چین خواهد بود.


او با اشاره به اختلاف‌های اخیر میان چین و آمریکا و احتمال تشدید آن‌ها در دوره ترامپ می‌گوید: «پکن، توسعه سلاح‌های هسته‌ای از سوی آمریکا را یک خطر جدی برای خود می‌داند. آن‌ها این خطر را با روشی مشابه پاسخ خواهند داد.»



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب