دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 ارديبهشت 1394 - 11:26

بانک مرکزی به دنبال کاهش بیش از 2 درصدی نرخ سود

با اینکه بانک‌ها توافق کرده‌اند نرخ سود بانکی 2 درصد کاهش یابد‌، نظر رئیس کل بانک مرکزی کاهش بیش از این رقم است.
کد خبر : 14456

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا،‌ یک هفته از اعلام توافق بانک‌ها برای کاهش دو درصدی نرخ سود سپرده و کاهش دو تا سه درصدی نرخ سود تسهیلات می‌گذرد.


بانک‌ها در این مدت منتظر برگشتن رئیس کل بانک مرکزی از سفر آمریکا بودند تا بتوانند در این باره با او هم به توافق برسند، اما ولی‌الله سیف در نخستین واکنش تاکید کرده است که نرخ سود باید بیش از این کاهش یابد.


وی با بیان اینکه بانک مرکزی در نظر دارد دامنه سودی را که متضمن پذیرش ریسک قابل قبول باشد، تعیین و به بانک‌ها اجازه فعالیت در آن دامنه را بدهد، گفته‌ است: اگر بانک اعتقاد داشته باشد تسهیلات مورد نظر سودی بالاتر از دامنه تعیین‌شده دارد، باید مستندات خود را برای بررسی و برای تائید به بانک مرکزی بفرستد و در صورت تائید بانک مرکزی، آن تسهیلات قابل پرداخت خواهد بود.


به گفته او، همزمان ضروری است بانک مرکزی به قیمت تمام‌شده فعلی تجهیز منابع نیز توجه داشته باشد، بنابراین نباید در شروع، به صورت شتابزده سقف عقود مشارکتی را در تعادل مطلوب و مورد نظر با نرخ تورم قرار دهد و فرآیند رسیدن به نرخ مطلوب باید در یک پروسه زمانی و به تدریج باشد.


سیف تاکید کرده است که بر اساس اطلاعات موجود سهم تعداد پرونده‌های با نرخ‌های بالا که طبیعتاً به همین میزان ریسک برای بانک ایجاد می‌کنند بسیار اندک است و بانک مرکزی می‌تواند سقف مناسبی را برای حداکثر نرخ عقود مشارکتی که با شرایط اقتصادی و دامنه ریسک محتمل آن قابل قبول می‌داند به شورای پول و اعتبار پیشنهاد کند.


رئیس کل بانک مرکزی این را هم گفته است که نرخ مذکور به نحوی تعیین می‌شود که بانک‌ها با ترکیب فعلی سپرده‌ها و هزینه‌های مترتب بتوانند ضمن تامین هزینه‌های خود، سود نسبتاً مناسبی هم داشته باشند. البته متعاقباً به تدریج این نرخ متناسب با روند انتظارات تورمی از طرف بانک مرکزی مدیریت خواهد شد.


از دیدگاه رئیس کل بانک مرکزی وضع قابل قبول آن است که در شرایط تعادلی بالاترین نرخ سود سپرده حدود 2 درصد از نرخ تورم انتظاری بیشتر باشد و نرخ سود تسهیلات نیز به نحوی تعیین شود که یک حاشیه سود حدود 4 درصدی برای بانک حاصل شود.


به گفته او، در مراحل بعدی با وصول تدریجی مطالبات غیرجاری و تقویت انضباط در بانک‌ها، متناسب با آن هزینه‌های بانک‌ها کاهش پیدا می‌کند و زمینه کاهش تدریجی سود تسهیلات بانکی و حاشیه سود نیز فراهم می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته