ناتوانی در تبدیل پژوهش به ثروت، نقطه ضعف سیستم آموزشی کشور است
به گزارش خبرنگار آنا، دکتر وحید خطیبی در همایش تجلیل از پژوهشگران برتر شهرستان بردسیر که به همت آموزش و پرورش و با حضور جمعی از دانش آموزان پژوهشگر برگزار شد به پژوهشهای نوین و پیشرفتهای اخیر در حوزههای فنآوری اطلاعات اشاره کرد و گفت: «نهادینه کردن پژوهش باید از مدارس آغاز شود.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بردسیر با توجه به تاثیر منفی تحریمها در حوزه پژوهشی کشور افزود: «هدف پژوهش باید حل مشکلات جامعه، ارائه خدمت به مردم و یا تولید ثروت باشد.»
این استاد پژوهشگر، مولفههای یک پژوهش خوب را «اصولی بودن»، «تکرار پذیری»، «منطقی» و «تجربی» اعلام کرد و گفت: «در بسیاری از مدارس و دانشگاههای جهان، ثبت اختراع و فعالیتهای پژوهشی کاربردی، لازمه فارغ التحصیلی است ولی به این مهم در کشور ما کمتر بها داده شده است.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بردسیر با تاکید بر اینکه در دانشگاههای کشور، بسیاری از دانشجویان با معدلهای بالا فارغالتحصیل میشوند و مقالات بسیار خوبی نیز منتشر میکنند گفت: متاسفانه نتایج این مقالات تبدیل به ثروت نشده و در بایگانیها انباشته می شود.
وی، تولید ثروت از علم را نیازمند سیاستگذاری کلان کشوری دانست و ادامه داد: «خوشبختانه در سالهای اخیر درباره توسعه شرکت های دانش بنیان و فنبازار تلاشهای بسیار خوبی صورت گرفته است.»
خطیبی افتخارات و فعالیتهای پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی بردسیر را یادآور شد و گفت: «دانشجویان و استادان دانشگاه آزاد اسلامی بردسیر با ثبت اختراع بالغ بر30 دستگاه، در مجامع علمی داخلی و بین المللی درخشیدهاند که این بیانگر پتانسیلهای دانشجویان است.»
انتهای پیام/