دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

8 نمایش صحنه ای و 3 تئاتر خیابانی در دومین روز از جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان + تصاویر

در دومین روز از بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان 8 نمایش صحنه ای و 3 تئاتر خیابانی اجرا می شود.
کد خبر : 141961

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از ستاد خبری بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، اجراهای روز دوم نیز در سه سانس ساعت 10، 15 و 17 همچون روز گذشته اجرا خواهند داشت اما سالن نمایش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به سالن های روز دوم اضافه خواهد شد.


در سالن اصلی آوینی نمایش بچه های خاکستری به کارگردانی الهام چنانی از جزیره خارک و سرناد کاری از رضا روان در سالن تئاترشهر در بخش مسابقه نوجوان به روی صحنه می روند.


عمونوروز و ننه سرما به نویسندگی و کارگردانی جواد انصافی در سالن اصلی بوعلی، شجاعت یعنی چه؟ از شراره طیار در پلاتو بوعلی، اکسولا و خرگوش کاری از پدرواسپی سانچیز اثر مشترک استرالیا و آفریقای جنوبی در پلاتوی عبادی از جمله نمایش های دومین روز از جشنواره تئاتر کودک خواهد بود.


لاکی عجق وجق به کارگردانی آناهیتا غنی زاده در سالن فجر در رده سنی کودکان، یه روز دو فصل کاری از رامین کهن در بخش تئاتر خردسال در سالن نمایش اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی و روان گسیختگان به نویسندگی و کارگردانی امین نقی‌ئی در سالن مهدیه به روی صحنه می روند.


همچنین سه نمایش خیابانی به نام های جادوگرشهر زباله ها به کارگردانی میثم سرآبادانی، شما بگید از میلاد حسین زاده و عروسک های موزون اثری از الکساندر گراف کارگردان اهل روسیه در این روز در محوطه مجتمع فرهنگی سینمایی شهید آوینی اجرا می شوند.


عاقبتی تأکید کرد: توجه به محدوده درک مخاطب در تولید و اجرای نمایش


کارگردان تئاتر کودک و نوجوان بر توجه به محدوده درک مخاطب در تولید و اجرای نمایش تأکید کرد.


محمد عاقبتی با بیان اینکه بازی‌سازی و ایده‌پردازی یک عنوان شاخه‌ای در ژانر تئاتر کودک است، اظهار کرد: اینکه تا چه میزان ایده‌پردازی و بازی‌سازی در کارها وجود دارد، نمی توان سخن گفت زیرا تکنیکی است که بر اساس توانایی هنرمند در ارائه آن، به کار گرفته می‌شود.


وی با تأکید بر اینکه باید نتیجه کار نمایش همان تأثیر و جذابیتی داشته باشد که در کار بزرگسال به آن توجه می‌شود، گفت: هیجان‌انگیز بودن نمایش را باید برای مخاطب کودک در نظر گرفت و با زبان مخاطب با آنها صحبت کرد.


این کارگردان تئاتر با بیان اینکه ادبیات تئاتر کودک متفاوت از بزرگسال است، بیان کرد: تئاتر کودک ویژگی‌هایی دارد که باید آنها را شناخت و آموزش، تخیل و مسائل روانشناسی را در نمایش کودکانه در نظر گرفت.


وی تئاتر کودک و نوجوان را کار پیچیده‌ و سخت‌تری نسبت به کار بزرگسال دانست و افزود: میزان درک بزرگسالان از دنیا به هم نزدیک‌تر است؛ اما کودکان بنا به رشد اجتماعی خود درک متفاوتی از دنیای بیرونی دارند.


عاقبتی با بیان اینکه اکنون اجراهای تأثیرگذار اندکی را در حوزه کودک و نوجوان چه به لحاظ کمی و چه کیفی شاهد هستیم، تصریح کرد: امیدوارم که در آینده نزدیک بتوان شاهد اجراهایی با کیفیت بیشتری در حوزه تئاتر کودک و نوجوان بود.


این کارگردان تئاتر توجه به درک گروه سنی را در تولید و اجرای نمایش مهم ارزیابی کرد و گفت: مخاطبان خردسال تا بزرگسال هر یک محدوده‌ای برای درک وچارچوب‌هایی برای برقراری ارتباط دارند که در مقایسه باهم، متفاوت است.


وی برقراری ارتباط کودکان و نوجوانان با نمایش را بهترین شاخصه ارزیابی نمایش استاندارد دانست و بیان کرد: نمایش بر اساس عواطف، احساسات شخصی، درک و شعور و تجربه از جهان است و بر این مبنا با مخاطبان ارتباط برقرار می‌گیرد.


عاقبتی گفت: اگر باور ما بر این باشد که تئاتر کودک غیر جدی‌تر از تئاتر بزرگسال است، عملکرد ما نیز همانطور خواهد بود.


وی در پایان با بیان اینکه برگزاری جشنواره تئاتر کودک در همدان را باید به فال نیک گرفت، افزود: اگر جشنواره تئاتر کودک بتواند موجب ارتقای کمی و کیفی تئاترهای کودکانه در همدان شود نیز برای همدان رهاورد خوبی خواهد داشت.


کارگاه حس زبان بدن، تکنیک‌هایی برای خلاقیت برگزار شد


صبح امروز کارگاه آموزشی بازیگری ، حس ، زبان، بدن در پلاتو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان برگزار شد. این کارگاه توسط دیزی فل و بئاتریس گارنر از کمپانی لتوکس (Compagnie Litelox ) فرانسه برگزار شد.


دیزی فل یکی از مدرسین این کارگاه در پاسخ به این سوال که هدف از برگزاری این کارگاه چیست، گفت:در این کارگاه تلاش می کنم به هنرجویان نشان بدهم که چقدر می توانند توانایی هایشان را در بازیگری به کار بگیرند.در واقع به آنها کمک می کنم که توانایی شان را کشف کنند.


این کارگردان فرانسوی که در ترکیه و فرانسه نیز کارگاه های آموزش بازیگری را برگزار کرده است، ادامه داد: نمایش های ایرانی دیالوگ محور هستند و چنین کارگاه هایی کمک‌می‌کند که بازیگران از تکنیک های حرکتی هم در بازی شان استفاده کنند.


وی درباره هنرجویان جوانی که در کارگاه شرکت کردند، تصریح کرد: آنها برای شروع و پیشرفت و تلاش ذهن باز و آماده ای دارند. تمرینات امروز ، چندان راحت نبود ولی هنرجویان خوب انجامش دادند و امیدوارم که با چنین تمریناتی آنها خودشان، حرکات تمرینی را خلق کنند و ایده پرداز شود.


بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان از امروز 22 آذر در شهر همدان کار خود را آغاز کرده و کارگاه آموزشی حس زبان بدن ، تکنیک هایی برای خلاقیت در نوبت های صبح و بعد از ظهر به مدت دو روز در این شهر ادامه دارد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب