دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 آذر 1395 - 10:41

آمریکا مدعی شد: ایران احتمالا عامل حمله به ارتش ترکیه است

وزارت دفاع آمریکا مدعی است، پهپادی که حمله به نظامیان ارتش ترکیه حاضر در شمال سوریه را در روز 24 نوامبر (4 آذر) انجام داده ممکن است متعلق به ایران باشد.
کد خبر : 140813

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از وب‌‌سایت حریت، یک مقام ارشد در پنتاگون آمریکا می‌گوید که 4 بازیگر ممکن بود عامل حمله به نظامیان ارتش ترکیه در سوریه باشد که از طریق یک پهپاد ساخت ایران انجام شده است. در این حمله، 4 تن از نظامیان ارتش ترکیه کشته دند.


این مقام ارشد آمریکایی این 4 بازیگر را چنین معرفی کرد: «ائتلاف بین‌المللی، روسیه، دولت اسد و شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت ایران.»


او افزود: «این حمله، کار ائتلاف بین‌المللی نبود. روسیه نیز می‌گوید ما این حمله را انجام نداده‌ایم. دلیلی ندارد که آن‌ها چنین حمله‌ای را انجام داده باشد. همچنین هیچ مدرکی وجود ندارد که حرف روس‌ها را نقض کند. بنابراین دو گزینه باقی می‌ماند: دولت اسد و شبه‌نظامیان شیعه. ایران چنین قابلیتی دارد. ما می‌دانیم که آنها مجهز به پهپاد هستند. همچنین خبر داریم که شبه‌نظامیان شیعه در اطراف رسم العبود، یعنی جایی که این پهپاد سقوط کرده، حضور دارند. بنابراین ممکن است این موضوع کار ایران باشد.»


به گزارش آنا، صحبت‌های این مقام ارشد آمریکایی در حالی انجام می‌شود که ایران اعلام کرده فقط حضور مستشاری در سوریه دارد و از هیچ گروهی به صورت میدانی حمایت نمی‌کند.


در ادامه گزارش حریت آمده است که ترکیه، پهپاد سقوط کرده را ساخت ایران معرفی کرده اما هنوز نتوانسته هویت طرفی که این پهپاد را به پرواز درآورده است، شناسایی کند.


حمله به نظامیان ترکیه که در پی انجام عملیات سپر فرات به شمال سوریه آمده‌اند در روز 24 نوامبر (4 آذر) انجام و در اثر آن دست کم 4 نظامی ترکیه کشته شدند.


وزیر امور خارجه ترکیه دو روز پس از این حمله به همراه رئیس آژانس امنیت ملی ترکیه (میت) به تهران رفت. منابعی به حریت گفته‌اند که دو طرف درباره حمله روز 24 نوامبر با یکدیگر مذاکره کرده‌اند اما مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه این موضوع را رد کرده است. به گفته وی، مسائل دو جانبه و بحران سوریه از محورهای مذاکره میان دو طرف بوده و درباره حمله پهپادی به ارتش ترکیه گفت‌و‌گویی انجام نشده است.


او گفته: «در سفر ما به تهران چیزی درباره هواپیما انجام نشد. ما به آنجا رفتیم تا درباره کمک به یافتن راه‌های برقرای صلح در سوریه مذاکره کنیم. ما در این باره مذاکره کردیم که چگونه آتش بس می‌تواند به دست آمده و کمک‌های بشردوستانه به سوریه ارسال شود. ما این موضوع را بررسی کردیم اگر آتش بسی برقرار شود چه گام‌هایی باید برداشته شود اما این مذاکرات درباره پهپاد نبودند.»


در همین حال منابع روسی به وب‌سایت حریت گفته‌اند که در تماس تلفنی میان رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه با ولادمیر پوتین، همتای روس وی در روز 26 نوامبر (6آذر) دو طرف به این اجماع دست یافته‌اند که حمله به ارتش ترکیه از طریق یک پهپاد انجام شده است.


بنا به این گزارش، عملیات سپر فرات از سوی ارتش ترکیه در حالی آغاز شده است که ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش به رهبری آمریکا حاضر نشده از این عملیات حمایتی انجام دهد.


مقام ارشد پنتاگون که با حریت گفت و گو کرده در پاسخ به این سوال که چرا نیروهای ائتلاف انگیزه و برنامه‌ای برای حمایت از عملیات سپر فرات ندارند، گفته است: «محل انجام عملیات در جایی است که نیروهای دولتی سوریه نیز در آن جا حصور دارند. این عملیات و منطقه انجام آن به شدت به منطقه‌ای که تحت تسلط دولت بشار اسد نزدیک است. بنابراین انجام چنین عملیاتی کاری است خطرناک.»



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته