دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 ارديبهشت 1394 - 11:59

بومی‌سازی 90 درصد تجهیزات صنعت نفت ممکن است

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران گفت: در صورت حمایت دولت و شرکت‌های داخلی، می‌توانیم در کمتر از سه سال تا 90 درصد تجهیزات صنعت نفت را تامین کنیم.
کد خبر : 14065

رضا پدیدار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا با تاکید بر اینکه توسعه صنایع مرتبط با حوزه نفت یک الزام است، افزود: توسعه تکنولوژی و استفاده بیشتر از شرکت‌های دانش‌بنیان موجب توسعه این صنعت ملی می‌شود.


رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران (استصنا) با مطلوب خواندن حمایت‌های وزیر نفت از بومی‌سازی ساخت تجهیزات صنعت نفت گفت: خوشبختانه آقای زنگنه با حمایت از طرح‌های دانشگاهی و دانش‌بنیان، دلگرمی خوبی به فعالان این حوزه داده است تا تلاش خود برای رسیدن به تکنولوژی‌های پیشرفته در این زمینه را افزایش دهیم.


وی در ادامه با بیان اینکه تقریبا 80 درصد تجهیزات فعلی صنعت نفت کشور به‌روز است، اظهار کرد: تحریم‌ها باعث شد فعالان حوزه نفت به سراغ بومی‌سازی بسیاری از قطعات تجهیزات صنعت نفت بروند و با تکیه بر علم و دانش بومی، بتوانند تجهیزاتی بسازند که دارای استاندارهای بین‌المللی باشد.


او با اشاره به اینکه سازندگان ما در حال حاضر توانایی تامین 70 درصد تجهیزات صنعت کشور را دارد، افزود: در شرایط فعلی بسیاری از تجهیزات ساخت داخل دارای استاندارهای اروپایی و جهانی هستند و موفق به کسب گواهینامه‌های بین‌المللی شده‌اند، اما متاسفانه شرکت‌های داخلی تمایل به خرید جنس خارجی دارند؛ در حالی که بسیاری از تجهیزات داخلی علاوه بر کیفیت بالا، قیمت بسیار مناسبی در مقایسه با نمونه خارجی دارند و می‌توانند از خروج ارز کشور بسیار موثر باشند.


به اعتقاد پدیدار صنعت ساخت تجهیزات نفتی به حمایت همه‌جانبه دولت و مجلس نیاز دارد و با وجود قوانینی که در این زمینه برای حمایت از تولیدات داخلی وجود دارد، اما به دلیل نبود نظارت بر این بخش بسیاری از شرکت‌ها از این قوانین سرباز می‌زنند.


وی در ادامه به تاثیر مثبت لغو تحریم‌ها در این حوزه اشاره کرد و افزود: با برداشته شدن تحریم‌ها امکان تعامل با شرکت‌های قدرتمند بین‌المللی نیز فراهم می‌شود و این امکان برای ما ایجاد می‌شود تا دانش فنی به‌روزتری را به کار گیریم.


انتهای پیام/

برچسب ها: تحریم تکنولوژی
ارسال نظر
قالیشویی ادیب