ایدههای برتر اولین دوره آموزشی کسب و کار فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی معرفی می شوند
مستوره عزتزاده، معاون مدیرکل امور دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا گفت: «اولین دوره آموزشی کسبوکار فرهنگی ویژه دانشجویان نمونه دانشگاه آزاد اسلامی با عنوان "از ایده تا عمل" از سیزدهم آذر در واحد کرمان آغاز شده است و فردا شانزدهم آذر با حضور دکتر سیدطه هاشمی، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی تمام میشود.»
عزتزاده گفت: «با توجه به انتخاب دانشجویان نمونه دانشگاه آزاد اسلامی برای اولین بار در سال 95 و شناسایی قابلیتها و توانمندیهای آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و شئونات دانشجویی این افراد، معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه، اولین دوره آموزشی کسب و کار فرهنگی را با هدف شناسایی، حمایت و هدایت دانشجویان توانمند و خلاق، برگزار کرده است که در این دوره آموزشی، 21 ایده پیشنهادی دانشجویان نمونه بررسی شد و هفت ایده برتر شامل کلینیک حقوق، همراهساز (با رویکرد موسیقیایی و هنری)، سرمایه سبز (با رویکرد محیط زیست و بیابانزدایی)، سامانه پذیرش دانشگاهی، درمان 72 ساعته و با (با رویکرد سلامت)، سامانه سلامت چربیسوز هوشمند (با رویکرد سلامت) و تراشه سلامت به مرحله نهایی داوری راه یافتند و قرار است فردا همزمان با روز دانشجو، سه ایده برتر از بین ایدههای راهیافته به مرحله نهایی، در حضور دکتر سیدطه هاشمی، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی معرفی شوند.»
او از راهاندازی کانون دانشجویان نمونه دانشگاه آزاد اسلامی در اختتامیه اولین دوره آموزشی کسبوکار فرهنگی خبر داد و افزود: «برای این دانشجویان گواهی شرکت در دوره نیز صادر میشود. دورههای آموزشی استارتآپ یا کسبوکار در جهان کمتر از یک دهه و در کشور ما از سال 91 برگزار میشود و دانشگاه آزاد اسلامی نیز به عنوان تسهیلگر و حامی اشتغال دانشجویان به این میدان وارد شده است تا از ایدههای برتر برای درآمدزایی و تبدیل به شرکتهای اقتصادی و سرمایهگذاری دانشبنیان فرهنگی حمایت کند.»
چندیپیش سید طه هاشمی، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی درباره شرکتهای دانشبنیان فرهنگی گفته بود: «شیوهنامه اجرائی راهاندازی شرکتهای دانشبنیان فرهنگی، هنری و اجتماعی با توجه به اسناد بالادستی کشور و نقش اساسی تولید دانش به عنوان یکی از مولفههای دانشگاه برای استفاده از ظرفیتها و تواناییهای موجود واحدهای دانشگاه در حوزه فناوریهای فرهنگی و مصوبه شورای اقتصاد دانشبنیان و سرمایهگذاری دانشگاه آزاد اسلامی، تدوین و ابلاغ شده است.»
براساس این شیوهنامه، شرکتهای دانشبنیان فرهنگی، هنری و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی، شرکت، موسسه خصوصی یا تعاونی است که برای همافزایی علم و ثروت با بهرهبرداری از دستاوردهای علمی و پژوهشی در زمینه رشتههای علمی مرتبط با حوزه فرهنگ، پاسخ به نیاز جامعه و عرضه یا سازماندهی منابع (تولید محصول، خدمت) راهاندازی میشود. حوزه فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، مبتکر و مسئول راهاندازی شرکتهای دانشبنیان فرهنگی است.
حمایت از تجاریسازی ایدههای نو در حوزه رشتههای مرتبط با فناوریهای فرهنگی و تبدیل آن به ثروت؛ راهاندازی اتاقهای فکر برای ایدهپردازی در حوزههای مرتبط با فناوریهای فرهنگی؛ بررسی و تصویب طرحهای درآمدزا در حوزههای فرهنگی، هنری و اجتماعی برای دانشگاه؛ تجاریسازی دستاوردهای فرهنگی، هنری و اجتماعی دانشگاه از طریق حمایت از ایجاد، حفاظت، انتقال و اشاعه فناوریهای نرم؛ به کارگیری همه ظرفیتهای دانشگاه برای ایجاد شرایط تجمیع و همافزایی میان کارآفرینان فعال در رشتههای حوزه فرهنگی و هنری و اجتماعی از جمله مهمترین اهداف تشکیل شرکتهای دانش بنیان فرهنگی، هنری و اجتماعی است.
بهروز آرمان
انتهای پیام/