جامهبزرگ: آزاداندیشی در کشور مغفول واقع شده است/ شالچی: باید تریبونها و فضای بیان برای نسلهای جدید فراهم شود
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از کمیته روابط عمومی اولین جشنواره ملی کرسیهای آزاداندیشی، در آغاز این مراسم دکتر زهرا جامهبزرگ، مدیر برنامهریزی و نظارت فرهنگی دانشگاه علامه طباطبائی به تاثیر آزاداندیشی در عرصههای مختلف جامعه اشاره کرد و گفت: «آزاداندیشی مسئله بسیار مهمی است که اگر درست به این موضوع پرداخته شود، جامعه در عرصههای مختلف، به بلوغ میرسد اما این مسئله مغفول واقع شده است. ما هنوز به آزاداندیشی نرسیدهایم، دانشگاه و دانشجو پرچمدار این حرکت است اما هنوز شاخصها و معیارهای آزاداندیشی در دانشگاهها تعریف نشده است.»
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: «آزاداندیشی به معنای هرج و مرج نیست بلکه به معنای آزادشدن فکر از قید و بندهایی که باعث تعصب و فکر میشود، آزاداندیشی در جامعه دانشگاهی به شاخصهای اصلی خود نرسیده است ولی این جشنواره فرصتی است تا به این نتیجه برسیم که کرسیهای آزاداندیشی با چه شاخصها و معیارهایی ترویج مییابد.»
او ابزار امیدواری کرد تا در این جشنواره زیربنای کرسیهای آزاد اندیشی پایهگذاری شود تا در دومین جشنواره، توسعه کرسیها مدنظر قرار گیرد.
نگاه دانشگاهی، سبک زندگی دانشگاهی و فرهنگ دانشگاهی، دانشگاه را میسازد
در ادامه دکتر وحیدشالچی، مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامهریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: «جشنوارهها فرصتی برای جهتگذاری و تدبیر در امور هستند، کرسیهای آزاد اندیشی که تدبیری از سوی مقام معظم رهبری بود ناظر بر وجوهی است که حس میشود در جامعه ایرانی مسئله است و نیاز داریم در آن تامل کنیم. تفکر انتقادی بخش مهمی است که کرسیهای آزاداندیشی میتوانند در جامعه ترویج کنند، در جامعه ایرانی دشواریهای بسیاری بر سر راه تفکر انتقادی وجود دارد که از ورود افراد به آموزش و پرورش پدیدار میشود، این امر باعث ایجاد شکاف بین محفوظات و تفکر استنباطی شده است.»
مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامهریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم افزود: «دانشگاه محلی برای حفظکردن مطالب و فرمولها نیست، چیزی که دانشگاه را میسازد، نگاه دانشگاهی، سبک زندگی دانشگاهی و فرهنگ دانشگاهی است.»
به گفته او باید در زمینه فرهنگ دانشگاه بیشتر کار کنیم تا توان مواجهه انتقادی با مسائل و مشکلات را داشته باشیم و اولین کارکرد کرسیهای آزاداندیشی تقویت تفکر انتقادی، به عنوان عنصر اصلی دانشگاه است.»
شالچی تقویت گفتوگو را دومین کارکرد کرسیهای آزاداندیشی عنوان کرد و گفت: «جامعه ایرانی مانند همه جوامع معاصر دارای یک تنوع فوقالعاده است و این خطر وجود دارد که این گروهها نتوانند با یکدیگر گفتوگو و در فضای اشتراکات و مفاهمه عمل کنند، در آن صورت تعصبها و پیشفرضهایی بین گروهها بهوجود میآید که میتواند جامعه را به سوی فروپاشی هدایت کند. دانشگاه بهترین محلی است که میتوان فضای گفتوگو را مهیا کرد و نگذاشت شکافههایی که در عرصههای مختلف جامعه ایرانی وجود دارد به تخاصم منجر شود.»
دانشگاه با تعامل با نهادهای دیگر میتواند رشد کند
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی ادامه داد: «دانشگاه یک نهاد فروبسته نیست، دانشگاه تنها زمانی که با دیگر نهادهای اجتماعی تعامل داشته باشد، میتواند رشد کند؛ دانشگاه مجرایی است که گروههای اجتماعی مختلف در مورد مسائل اجتماعی فکر کنند و کرسیهای آزاد اندیشی ظرفیت مناسبی است که دانشگاه میتواند به وسیله آن مسئولیتهای اجتماعی خود را ایفا کند. دانشگاه در موضوعات و مسائل اجتماعی مانند فقر، بیکاری، آسیبهای اجتماعی و ... کشور مسئول است و باید فضایی را فراهم کند تا درباره این مسائل گفتوگو و اندیشه انجام شود.»
او گفت: «علم را پرسشها پیش میبرند، بومیسازی علوم از دیگر کارکردهای کرسیهای آزاداندیشی است، این کرسیها فرصت مناسبی هستند تا پرسشهایی که به زیست جهان ما مربوط میشوند، مطرح شود. جامعه ایرانی نیاز دارد تا این پرسشها درباره علوم مختلف با توجه به اقتضائات کشور مطرح شود. باید فضای بیان برای نسلهای جدید ایجاد شود. تربیونها در کشور عموما دست نسلهای پیشین است، کرسیهای آزاداندیشی فضایی را فراهم میکنند تا نسلهای جدید در آن دغدغهها و افکار خود را بیان کنند، این امر برای نظام هم مفید است تا در چاچوبی درون سیستمی تفکرات مختلف را به حرکت درآورد.»
او در پایان گفت: «چالشهای زیادی در راه برگزاری کرسیهای آزاداندیشی وجود دارد که بخشی از آن را باید نهادهای اجتماعی در جامعه انجام دهند تا آزاداندیشی در کشور ترویج شود.»
مراسم اختتامیه این جشنواره عصر امروز با حضور مدیران ارشد وزارت علوم، تحقیقات فناوری و دانشگاه علامه طباطبائی برگزار و از برترینهای این جشنواره تقدیر میشود.
انتهای پیام/