دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
قائم مقام وزیر نیرو خبر داد:

برق خانگی 10 درصد گران شد/ ۴۰ میلیارد تومان هزینه تامین آب و برق مراسم اربعین

قائم مقام وزیر نیرو درباره افزایش تعرفه برق خانگی گفت:‌ قیمت برق خانگی با توجه به قانون مصوب هدفمندی یارانه‌ها حدود ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده که این مصوبه به تازگی نیز اجرایی شده است.
کد خبر : 136143

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، ستار محمودی در نشستی خبری امروز خود با خبرنگاران با تاکید بر اینکه بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها افزایش قیمت برق باید سالانه به میزان 20 درصد اعمال شود، عنوان کرد: با این وجود دولت با افزایش 10 درصدی قیمت‌ها موافق کرد و این افزایش تعرفه مربوط به ابتدای سال است و مسئله جدیدی نیست.


وی تصریح کرد: برخی عنوان می‌کنند که قیمت برق خانگی جدیدا به میزان 10 درصد گران شده در حالی که با توجه به قانون مصوب و اجازه دولت برق مصرفی و تعرفه‌ها امسال ۱۰ درصد به صورت میانگین افزایش یافته و افزایش قریب‌الوقوع و جدید قیمت برق صحت ندارد.


محمودی درباره افزایش تعرفه انشعابات برق نیز ادامه داد: حق انشعاب برق از یک ماه پیش با مجوز قانونی افزایش یافته و قرار است طی پنج سال به قیمت تمام شده برسد.


وی درباره پیشنهاد وزارت نیرو برای افزایش قیمت آب و برق اضافه کرد: اکنون وزارت نیرو و دولت پیش‌بینی برای افزایش قیمت برق و آب در سال جاری و سال آینده ندارند.


۴۰ میلیارد تومان هزینه تامین آب و برق مراسم اربعین


قائم مقام وزیر نیرو از هزینه‌های 40 میلیارد تومانی آب و برق برای برگزاری مراسم‌های اربعین خبر داد و گفت: وزارت نیرو با تشکیل ستادی تحت عنوان ستاد اربعین که با ستاد اربعین تهران در ارتباط بود، توانست آب و برق مراسم اربعین را به‌طور کامل تامین کند.


محمودی بیان کرد: با توجه به افزایش تعداد زائران امسال در مراسم اربعین 2.5 میلیون آب بسته‌بندی در مهران و همین میزان در دو پایانه شلمچه و چذابه توزیع شد و از نظر تامین برق نیز مشکلی وجود نداشت.


وی میزان تردد روزانه از مرز مهران را 130 هزار نفر عنوان کرد و گفت: با توجه به شمار بالای زائران، برخی از همکاران سامانه شارژ موبایل و حتی خدمات تامین آب سرویس بهداشتی را نیز به عهده گرفتند.


محمودی ابراز کرد: در این میان آزمایشگاه‌های سیار آب نیز برای سنجش کیفیت آب وجود داشت. علاوه بر این تانکر سیار آب و انبارهای جداگانه‌ای نیز در زمینه‌ تامین آب فعال بودند.


وی تصریح کرد: برای تامین آب و برق زائران۴۰ میلیارد تومان هزینه شده که بخشی از این هزینه‌ها کمک‌های مردمی و کمک دستگاه‌های دیگر بوده است.


قائم‌ مقام وزیر نیرو درباره تاثیر انتخابات آمریکا بر اقتصاد آب و برق ایران نیز اظهار کرد: با توجه به این‌که تاکنون هیچ قراردادی با کشورهای خارجی در زمینه‌ی آب و برق منعقد نشده بنابراین نگرانی در این زمینه وجود ندارد.


وی تصریح کرد: مساله آب و برق یک موضوع در حیطه خدمات اجتماعی است و اگر قانونمندی بر این مساله مسلط باشد، مسائل سیاسی خدشه‌ای را در این زمینه ایجاد نمی‌کند.


محمودی گفت: اکثر همکاری‌ها با کشورهای خارجی برای ورود به بازارهای ثالث، ورود سرمایه و انتقال تکنولوژی بوده که در زمینه انتقال تکنولوژی شرکت‌های تابعه وزارت نیرو مراودات خود را تا حد قابل قبولی پیش برده‌اند.


وی افزود: ایران در دوران تحریم توانست بسیاری از موانع را بردارد و سیستم را از داخل مدیریت کند بنابراین به نظر می‌رسد که شعارهای فعلی ترامپ صرفا ژست‌های انتخاباتی باشد با این وجود فکر نمی‌کنم که این مساله تاثیری بر روی وزارت نیرو داشته باشد.


کاهش ۵ میلیارد مترمکعبی ذخیره مخزن سدها


قائم‌ مقام وزیر نیرو با تاکید بر کاهش ۵ میلیارد مترمکعبی ذخیره مخزن سدها و افت میزان بارش‌ها بیان کرد: مجموع بارش‌ها در کشور تا روز گذشته ۱۳ میلی‌متر بوده که در مقایسه با سال گذشته ۸۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد.


وی تاکید کرد: میزان بارش‌ها در مقایسه با بلندمدت نیز ۵۵ درصد کاهش داشته است. همچنین هیچ یک از حوضه‌های فرعی 30 ‌گانه و استان‌ها نیز وضعیت مناسبی نداشته‌اند و در همه آن‌ها با روند منفی بارش‌ها نسبت به سال گذشته روبه‌رو هستیم.


به گفته محمودی، از نظر حجم روان‌آب‌ها نیز که برای پر شدن مخازن سدها اهمیتی حیاتی دارند، در مقایسه با سال گذشته با کاهش 5 درصدی روبه‌رو هستیم.


این مقام مسئول گفت‌: آب ذخیره شده در پشت مخازن سدها در مقایسه با سال گذشته 5 میلیارد مترمکعب کاهش داشته است اما با باران‌هایی که در چند روز گذشته اتفاق افتاد، امیدواریم در آذرماه وضعیت مناسب تری نسبت به ماه‌های گذشته داشته باشیم.


وی در باره وضعیت برق و تمهیدات وزارت نیرو برای کنترل پیک مصرف تابستان سال آینده نیز ادامه داد: در تابستان سال جاری با تدابیری که اندیشیده شده توانستیم از پیک بار بیش از ۵۲ هزار مگاوات عبور کنیم و پیش بینی این است که در تابستان سال آینده نیز این میزان به حدود ۵۵ هزار مگاوات برسد.


قائم‌ مقام وزیر نیرو عنوان کرد: امیدواریم با کمک مردم و کاهش مصرف بتوانیم مانند سال جاری شاهد پایداری در شبکه برق کشور و روزهای بدون خاموشی در شبکه باشیم.


وزارت نیرو از تشدید جرایم حفر چاه استقبال می‌کند


وی درباره آخرین اقدامات وزارت نیرو برای انسداد چاه‌های غیرمجاز نیز افزود: مهم‌ترین اقدام در این مساله این است که حفر چاه غیرمجاز جرم تلقی شود، چرا که اگر این مساله اجرایی شود قطعا بسیاری از مشکلات کاهش می‌یابد.


محمودی در پاسخ به این سوال که آیا قانونی برای برخورد با افراد خاطی حفر چاه‌های غیرمجاز وجود دارد، تاکید کرد: اطلاعی از این قانون ندارم اما اگر جریمه یا مجازاتی برای این مساله وجود داشته باشد، وزارت نیرو از آن استقبال خواهد کرد.


به گفته وی، از ابتدای امسال تاکنون ۹۵۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در راستای اجرای طرح تعادل بخشی مسدود شده و پروانه ۳۶۰۰ چاه مجاز که اضافه برداشت آب داشتند، مورد بازنگری قرار گرفته است.


تحویل ۳۰۰ طرح نیمه تمام وزارت نیرو به دولت بعد


وی با اشاره به طرح‌های نیمه‌تمام وزارت نیرو گفت: در حوزه‌ آب و برق ۳۰۰ طرح مشخص شده که برای تعیین تکلیف به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فرستاده‌ایم و باید گفت طرح‌های موجود در صورت تامین سرمایه کافی حداقل نیاز به 6 سال زمان دارد.


قائم‌ مقام وزیر نیرو ادامه داد: لازم است که این ۳۰۰ طرح از بار دولت خارج و وارد مرحله‌ی سرمایه‌گذاری شود. علاوه بر این برای تمام طرح‌های نیمه‌تمام آبی نیاز به ۱۶۰ هزار میلیارد تومان سرمایه است.


محمودی بیان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا پایان دولت باید ۱۳ سد به پایان برسد که 4 سد تا پایان سال ۱۳۹۵ و 5 سد نیز تا پایان سال ۱۳۹۶ به اتمام خواهد رسید.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته