دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نشست خبری بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر – 1

رضاداد: تفکیک بخش بین‌الملل فجر می‌تواند تهدید یا فرصت باشد/ ایوبی در ما شجاعت ایجاد کرد

نشست خبری بخش بین‌الملل سی‌و‌سومین جشنواره فیلم فجر با حضور علیرضا رضاداد دبیر جشنواره، آرش امینی مدیر بخش بین‌الملل و سید احد میکائیل‌زاده مدیر ارتباطات و اطلاع‌رسانی جشنواره برگزار شد.
کد خبر : 13579

به‌گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، علیرضا رضاداد در این نشست گفت: «اولین بار است که بخش بین‌الملل در یک موقعیت تفکیک شده برگزار می‌شود که می‌تواند تهدید یا فرصت باشد.»


دبیر سی‌و‌سومین جشنواره بین‌الملل فیلم فجر گفت: «تلاش‌های متعددی در بخش بین‌الملل این رویداد در ادوار مختلف انجام شده و سینمای ایران به زایش قابل قبولی رسیده است.»


علیرضا رضاداد درباره علت استقلال بخش بین‌الملل از بخش ملی جشنواره فیلم فجر و همچنین سابقه برگزاری همزمان آن گفت: «در بازنگری‌ها به این نتیجه رسیدیم که اگر می‌خواهیم در حوزه بین‌الملل به شکل کج‌دار و مریز رفتار کنیم، اتفاق خاصی برای سینمای ایران جز آنچه در سی‌و‌دو دوره قبل رخ داده نمی‌افتد.»


دبیر جشنواره فیلم فجر ادامه داد: «تلاشی که در دوره‌های مختلف جشنواره انجام شده است، مرور آثار خارجی در ایران با توجه به محدودیت‌های نمایشی بود.»


رضاداد اظهار کرد: «بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر تا دوره مدیریت مرحوم سیف‌الله داد به شکل غیررقابتی بود. آن زمان امکان دسترسی آسان به فیلم‌ها با فاصله زمانی کوتاه نبود و البته شبکه نمایش خانگی هم تا این حد گسترده نشده بود. به همین دلیل این امکان فراهم می‌شد که جشنواره مروری بر فیلم‌های خارجی داشته باشد و این بخش قابل قبول بود.»


رضاداد در عین حال خاطرنشان کرد: «در این بخش، اگرچه تلاش‌های بسیاری زیادی برای شناسایی فیلم‌های مناسب برای بخش بین‌الملل جشنواره فجر انجام می‌شد اما نهایتاً نتیجه چندان مثمر ثمر نبود چرا که هم رسانه‌ها و هم فیلمسازان در جریان برگزاری جشنواره، کاملاً درگیر بخش ملی بودند.»


وی افزود: «از سال ۸۲ این دغدغه جدی وجود داشت که بخش بین‌الملل بهتر دیده و استانداردتر برگزار شود و در عین حال جامعه رسانه‌ای، منتقدان و مخاطبان هم بتوانند بیشتر از این بخش استفاده کنند.»


دبیر سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر گفت: «تلاش‌های بسیار زیادی در این سال‌ها تا امروز برای هرچه بهتر برگزار شدن بخش بین‌الملل جشنواره انجام شده است.»


رضاداد تصریح کرد: «شرایط جشنواره هم البته گاهی به بخش بین‌الملل آسیب‌هایی می‌زده چرا که طبیعتاً اولویت‌های برگزارکنندگان کمابیش اولویت‌های سینمای ایران بود.»


وی یادآور شد: «از ابتدای برگزاری جشنواره سی و دوم به این تفکیک بخش فکر کردیم. جلساتی برگزار کردیم که اگر امکان دارد برای همان دوره اتفاقاتی را در این حوزه رقم بزنیم اما با نزدیک شدن به زمان برگزاری جشنواره نخواستیم شتاب‌زده و بدون کار کارشناسی کافی تغییرات مورد نظرمان را اعمال کنیم.»


آغازی جدید برای بخش بین‌الملل جشنواره فجر


دبیر سی وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر گفت: «بخش بین‌الملل فیلم فجر با تفکیک از بخش ملی، آغاز مجددی را برای بخش بین‌الملل جشنواره رقم زده است.»


علیرضا رضاداد گفت: «سینمای ایران به زایش قابل قبول و قابل توجهی رسیده است و اتفاقاً بخشی از محدودیت‌های اقتصادی، سینماگران ما را به استفاده از ظرفیت‌های جهانی ترغیب کرده است. ضمن آنکه نوعی بلاتکلیفی در برگزاری بخش بین‌الملل وجود داشت. مجموعه این مباحث تقریباً همه را به این جمع بندی رساند که باید تغییراتی هم در بخش ملی و هم در بخش بین‌الملل انجام شود.»


وی اظهار کرد: «در بخش بین‌الملل، همه اتفاق نظر داشتند که باید از میان گزینه‌های ممکن و با شجاعتی که آقای دکتر ایوبی در همه ایجاد کرد، ریسک بالای تفکیک دو بخش را پذیرفتیم. ما این تفکیک را نقطه آغاز و شروع مجددی برای بخش بین‌الملل جشنواره داریم که بتوانیم به سینمای جهان با اولویت سینما منطقه بپردازیم.»


دبیر سی‌و‌سومین جشنواره فیلم فجر تاکید کرد: «به این نتیجه رسیدیم که اگر نقطه آغازین این بخش، محیط پیرامونی کشورمان نباشد نمی‌توانیم در آینده به گستردگی خوبی برسیم.»


رضاداد توضیح داد: «در حوزه نیروی انسانی به اعتراف کسانی که حداقل آشنایی را با سینمای ایران دارند، نیروها و تفکر بسیار خلاقی را داریم اما ظرفیت تولیدی محدودی داریم که می‌تواند باعث اشتراکات تولیدی با کشورهای منطقه شود.»


وی افزود: «ظرفیت دیگر، ظرفیت شناخته شده بودن سینمای ایران است. اکثر جشنواره‌ها ممکن است گاهی فیلمی از سینمای ایران آ نتخاب نکرده‌اند اما همیشه رصد کرده‌اند که ببیند می‌توانند فیلمی از ایران را در جشنواره‌شان داشته باشند یا خیر.»


دبیر سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر تصریح کرد: «مروری بر جوایز بین‌المللی سینمای ایران نشان می‌دهد که ما مهم‌ترین و برجسته‌ترین جوایز اکثر جشنواره‌های مهم و غیرمهم را تاکنون کسب کرده‌ایم.»


رضاداد گفت: «نهایتاً این جمع‌بندی ما را ترغیب کرد که این استقلال انجام شود. البته طبیعی است که حتماً در طول برگزاری جشنواره، نقاط قوت و ضعف را با کمک کارشناسان و اصحاب رسانه شناسایی کنیم و آن‌ها در دوره‌های بعدی مدنظر قرار می‌دهیم.»


وی ادامه داد: «خدا را شکر که تفکیک بخش بین‌الملل در گام نخست با استقبال اصحاب رسانه روبرو شده و همه منتظر نتیجه این تفکیک هستند.»


دبیر جشنواره فجر تصریح کرد: «در اینکه بخش مستقل بین‌الملل با نام فجر برگزار شود و یا با نامی مستقل در جلسات مورد بحث قرار گرفت و به این نتیجه رسیدیم که جشنواره فیلم فجر سابقه درخشان ۳۳ ساله‌ای دارد که ما را ترغیب کرد که بخش بین‌الملل را با نام مبارک فجر برگزار کنیم.»


اسامی داوران بخش سینمای جهان


داورانی از کشورهای فرانسه، روسیه، هنگ‌کنگ، استرالیا، ترکیه و ایران، فیلم‌های بخش سینمای جهان (سینمای سعادت) سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر را داوری می‌کنند.


علیرضا رضاداد، آن هیو از هنگ‌کنگ، پیر- هنری دلینیو از فرانسه، رولف دو هیر از استرالیا، سمیح کاپلان‌اوگلو از ترکیه، ایگور گوسکو از روسیه، رضا میرکریمی و نیکی کریمی از ایران را به عنوان اعضای هیأت داوران بخش سینمای سعادت (سینمای جهان) سی‌و‌سومین جشنواره فیلم فجر اعلام کرد.


اسامی داوران بخش جلوه‌گاه شرق


داورانی از کشورهای استرالیا، اندونزی، روسیه، گرجستان، ایتالیا و ایران، فیلم‌های بخش جلوه‌گاه شرق سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر را داوری می‌کنند.


علیرضا رضاداد، مکسین ویلیامسون، گارین نوگراهو، دولت نظر خدانظروف، جورج اواشویلی، فابیو تسی، نگار جواهریان و منوچهر محمدی از ایران را به عنوان اعضای هیأت داوران بخش جلوه‌گاه شرق سی‌و‌سومین جشنواره فیلم فجر اعلام کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب