دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
طه هاشمی اعلام کرد

افزایش مشارکت دانشجویان در همایش‌های فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی / برگزاری کنگره خواجوی کرمانی با تمرکز بر ابعاد عرفانی زندگی او

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی از تشکیل شورای علمی همایش خواجوی کرمانی خبر داد و اعلام کرد که قرار است کنگره خواجوی کرمانی کاملاً متفاوت از کنگره‌های ادبی موجود برگزار شود.
کد خبر : 133552

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر سید طه هاشمی از تشکیل شورای علمی همایش خواجوی کرمانی خبر داد و گفت: «قرار ما این است که کنگره خواجوی کرمانی کاملاً متفاوت از کنگره‌های ادبی موجود برگزار شود.»


او بر برگزاری کنگره‌ای مشابه در 20 سال گذشته در شهر کرمان تأکید کرد و گفت: «آن کنگره عمدتاً به ابعاد شعری و ادبیاتی شخصیت خواجو پرداخته بود؛ اما کنگره‌ای که دانشگاه آزاد اسلامی در دستور کار دارد، به جنبه‌های عرفانی و مغفول زندگی این شاعر نامدار ایرانی نیز می‌پردازد. بعلاوه آثاری درباره خواجوی کرمانی هم‌زمان با برپایی این کنگره چاپ می‌شود.»


هاشمی از برنامه ریزی برای افزایش مشارکت دانشجویان در برنامه‌های فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و گفت: «در کنگره خواجوی کرمانی یک بخش جنبی به دانشجویان رشته عرفان و ادبیات و آثار آنان اختصاص خواهد یافت.»


او درباره فعالیت نشریات دانشجویی و لزوم فعالیت دانشجویی در این نشریات گفت: «نشریات دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی سال به سال رشد بسیار بهتری داشته است، قبلاً این نشریات نمایان نبودند اما خوشبختانه با تمهیدات درستی که در این حوزه به کار گرفته شد، شاهد رشد فوق‌العاده در این‌باره بوده‌ایم. با کارهایی که دانشجویان در چارچوب قوانین و مقررات انجام داده‌اند، رفته رفته به سمت کار حرفه‌ای می‌روند و مطمئنا بعد از دوران دانشجویی می‌توانند جزء نیروهای حرفه‌ای تاثیرگذار در حوزه رسانه باشند.»


معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «ما معتقدیم جامعه تک صدایی نمی‌تواند جامعه رشد یافته‌ای باشد. جامعه در صورتی توسعه پیدا می‌کند که صداهای مختلف البته همه در چارچوب قانون و مقررات و اصول شنیده شوند. دانشجو باید بتواند با خیال راحت نشریه منتشر کند؛ البته دانشجویان ما آنقدر فهیم هستند و توجه دارند که در یک نظام هم اسلامی و هم مردم سالار باید در چارچوب قوانین حرکت و ضوابط را اجرا کنند.»


او افزود: «باید به دانشجو اعتماد کنیم و به او فرصت آزمون و خطا بدهیم. نشریه در واقع بازتاب دهنده نظرها، اعتقادها و تجلی فعالیت‌های اجتماعی اقشار جامعه است و البته طبیعی است اگر در هر جایی بی رویه عمل شود، نتیجه‌اش انسداد و توقف است. برای اینکه بتوانیم فعالیت مستمری داشته باشیم، باید به قوانین و مقررات توجه کنیم. البته طبیعی است که قلم باید آزاد باشد و بتواند در چارچوب مقررات بنویسد. آزادی بیان درچارچوب مقررات و قوانین، جامعه را با نشاط می‌کند. البته قلم حرمتی دارد که باید پاس داشته شود. پاسداشت حرمت قلم البته همان التزام به قوانین و مقررات است.»


عضو هیات رییسه دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «دانشگاه وظیفه دارد همه استعدادهایی که در دانشجو هست را شناسایی کند. دانشگاه باید متناسب با ذوق دانشجو استعدادها را شکوفا کند. بر همین اساس در حوزه معاونت دانشجویی و فرهنگی، برنامه‌های راهبردی به گونه ای تنظیم و اجرا شده که ما به سمت استعدادیابی و پرورش دانشجویان حرکت کنیم. هدف ما هم این است که خیل عظیمی از دانشجویان دارای ذوق هنری بتوانند بعد از فارغ‌التحصیلی، در جامعه منشا اثر باشند و تولیدات هنری فاخر و گسترده‌ای ارائه دهند.»


او افزود: «این آثار باید بازتاب دهنده مجموعه نظرات و مباحثاتی باشند که داخل کانون‌ها مطرح می‌شود. بهترین شکل انعکاس این مطالب نیز نشریه‌های دانشجویی اعم از سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، هنری، علمی و غیره است و باید زمینه انتشار آنها فراهم شود.»


معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «طی سه سال گذشته که تیم مدیریتی جدید به ریاست دکتر حمید میرزاده در دانشگاه مستقر شد شمار عنوان‌های نشریه‌های دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی حدود چهار برابر نسبت به قبل افزایش یافت.»


او افزود: «در واقع این مهم بر اساس یک نیاز شکل گرفت و طبیعی است که وقتی یک دانشجو احساس کند به استعدادها و توانایی‌هایش اهمیت داده می‌شود، نشاط او بیشتر خواهد شد. در این صورت نه تنها نشاط دانشجو در فعالیت‌های اجتماعی بیشتر می‌شود بلکه نشاط مضاعفی برای درس خواندن پیدا می‌کند.»


هاشمی گفت: «اگر دانشگاه، خاموش و ساکت و تک‌بعدی باشد، دانشجو از نظر علمی هم نمی‌تواند پیشرفت کند، برای اینکه دانشجویان ما در رشته‌های تخصصی خودشان هم متبحر و سرآمد شوند باید امکانات را فراهم و یک محیط بانشاط علمی را ایجاد کنیم. معتقدم نشریه‌ها بیشترین سهم را در ایجاد نشاط در محیط‌های دانشجویی ایفا می‌کنند؛ پس جزء ضرورت‌هاست و ما هم مصر هستیم که این امکان برای دانشجویان فراهم شود.»


او ابراز امیدواری کرد که با برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای فعالان نشریه‌های دانشجویی در واحدهای سراسر کشور، سطح کیفی نشریه‌ها نیز بیش از پیش افزایش پیدا کند و این دانشجویان با تمرین مستمر برای کار حرفه‌ای آماده شوند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب