دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 آبان 1395 - 14:49
سید محمدصادق حسینی*

چگونه ترامپ با به اشتباه انداختن دنیا رئیس جمهور شد؟!

کد خبر : 132987

با اعلام نتایج قطعی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در وهله اول مشخص شد آمار و ارقامی که خبرگزاری‌ها و سایت‌ها به زیان آقای ترامپ منعکس می‌کردند و افکار عمومی را به اشتباه انداختند، در عمل محقق نشد.


در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مثل تمامی دوره‌ها نقش رسانه‌ها بسیار مهم بود که این‌بار بیشتر هم در جهت همسویی با خانم کلینتون بودند. اما مسأله حائز اهمیت در اینجا این بود که ترامپ موفق شد در غفلت رقیب، جمعیتی که مثل جوانان در سایه بودند به سمت خودش بکشاند، با اینکه آقای سندرز خیلی تلاش کرد آرای خود را به صندوق کلینتون بیندازد اما بسیاری از جوانانی که به دنبال سندرز بودند، در همان روزی که او اعلام کرد از انتخابات انصراف داده، سالن را ترک کردند و نشان دادند ارتباط مطلوبی با خانم کلینتون ندارند. شاید همین جوان‌ها رفتند و رأیشان را به صندوق ترامپ انداختند.


مسأله سوم اینکه طرح فسادی که هر دو کاندیدا علیه یکدیگر اعلام می‌کردند درست بود، چون هر دو طرف آلوده فسادهایی بودند. منتهی خانم کلینتون و خانواده کلینتون نزد افکار عمومی به دلیل اینکه در رأس قدرت بودند بیشتر انگ فساد به ایشان می‌چسبید مضاف بر اینکه ترامپ تا به حال هیچ فعالیت سیاسی و اداری شاخصی انجام نداده بود.


کمک‌هایی هم بود که از طرف لابی صهیونیسم و عربستان سعودی به خانم کلینتون می‌شد و خشم بسیاری از مردم آمریکا را برانگیخته بود؛ در حالی که ترامپ مدعی بود از صندوق خودش این برداشت‌ها را انجام می‌دهد.همچنین سبک کارهایی که خانم کلینتون انجام داد مثل استفاده از آوازه خوان‌ها در میتینگ‌های انتخاباتی و فرستادن آقای کلینتون به مناسبت مرگ شیمون پرز به سرزمین‌های اشغالی برای جلب حمایت صهیونیست‌ها، هیچ کدام از این کارها را ترامپ انجام نداد و بارها اعلام کرد که تنها متکی به خودش است.


جامعه آمریکا یک جامعه سیال است و نه یک جامعه ثابت. در جامعه ثابت از ابتدا تقریبا مشخص است که چه کسی رئیس جمهور می‌شود ولی جامعه آمریکا آنقدر سیال است و زیر و بم و فراز و نشیب دارد که پیش بینی در مورد اینکه قطعا چه کسی رئیس جمهور خواهد شد بسیار سخت است و همین سیال بودن جامعه ایالات متحده دنیا را هم دچار اشتباه و غافلگیری کرد.


بنابر این تحلیل اینکه چه اتفاقی خواهد افتاد و ترامپ چه سیاستی را در پیش خواهد گرفت هم خیلی نمی‌تواند ساده و به صحت نزدیک باشد. چرا که پیچیدگی شخصیت رئیس جمهور جدید آمریکا و حربه‌های بی‌سابقه‌ای که او برای پیروزی‌اش در انتخابات به کار برد پیش بینی‌ها را بسیار سخت کرده است. همانطور که مشاوران مطبوعاتی‌اش به این موضوع اذعان داشتند و به دلیل غیر قابل پیش بینی بودن وی، اجازه نمی‌دادند ترامپ در نیمه‌های شب حتی توئیترش را خودش بنویسد که رقیب مقابل از این هم استفاده کرده و ادعا می‌کرد کسی که توان اداره توئیتر خود را ندارد چگونه می‌تواند رئیس جمهور ایالات متحده شود؟


به طور کلی می‌توان به وضوح گفت ترامپ به آن تندی که در طول تبلیغات انتخاباتی‌اش حرف می‌زد عمل نخواهد کرد؛ چرا که در ایالات متحده سیاست‌های کلی داخلی و خارجی مدون و مشخص است و رئیس جمهور آمریکا چه دموکرات باشد یا جمهوری خواه ملزم به حرکت در چهارچوب منافع این کشور، حمایت از صهیونیسم و همراهی با متحدانش عمل خواهد کرد؛ حتی عربستانی که میلیون‌ها دلار برای کارزار انتخاباتی رقیبش خانم کلینتون هزینه کرد.


* کارشناس مسائل سیاسی


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته