دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 آبان 1395 - 16:39

واکنش مدیر میراث فرهنگی اصفهان به انتشار تصویر ترک خوردن سی‌وسه پل

فریدون اله‌یاری مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان درباره عکسی که به تازگی از آسیب‌های سی‌وسه پل منتشر شده گفت: «سی‌وسه پل به تازگی مشکل جدیدی پیدا نکرده است. ترک‌هایی که این روزها در فضای مجازی به عنوان وارد شدن آسیب به این پل قدیمی منتشر شده است، جدید نیست. این ترک‌ها مربوط به سالها پیش است.
کد خبر : 132784

فریدون اله‌یاری در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا با اظهار تأسف از این‌که اطلاعات درستی در فضای مجازی منتشر نشده است، گفت: «این ترک‌ها به بنا مربوط نیست؛ بلکه به مرمت این پل تاریخی در دهه 50 ارتباط دارد. در آن زمان در کف پل یک دال بتونی ایجاد کردند که چون طول زیادی داشته، درزهای انبساط برایش در نظر گرفته شده تا کنش‌های انبساطی و انقباضی را مهار کند که معمولا این درزها به مرور زمان و بر اثر شرایط جوی باز می‌شود و به صورت ترک نمودار می‌شود.»


وی اظهار کرد: «ترک‌هایی که در عکس منتشر شده در فضای مجازی، دیده می‌شود سالهاست که نمود پیدا کرده است و گاه با آسفالت‌ پر می‌شود و بعد دوباره دیده می‌شود.»


وی با بیان این‌که این درز‌ها هیچ ربطی به پل ندارد، اظهار کرد: «سازه‌های پل‌های تاریخی معمولا ممکن است در جاهایی از بنا ترک داشته باشند که در سی‌وسه پل نیز وجود دارد. نکته حائز اهمیت این است که همکاران در میراث فرهنگی پایش‌هایی دارند که شاهد‌گذاری و بررسی‌ها را به دنبال دارد تا در صورتی که ترک‌ها فعال باشند اقدامات برای اجتناب از واردشدن آسیب به پل آغاز شود.»


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان افزود: «همچنین در صورتی که ترک‌ها غیرفعال باشد و کارشناسان متوجه شوند که ترک‌ها هیچ گونه مخاطراتی به لحاظ ساختاری روی بنا ندارند، با بندگذاری شکل ظاهری آن را پوشش می دهند.»


وی درباره تاثیر خشک شدن زاینده رود بر سی‌وسه پل گفت: «بحث خشکسالی از تهدیدهایی است که در بناها و سازه‌ها و حتی تأسیسات شهری وجود دارد. در پل‌ها چون سازه‌های آبی دارند و مصالحشان با آب سازگاری دارد برخی‌ از افراد فکر می‌کنند که نبود آب ممکن است به تخریب پل بیانجامد و مشکل‌آفرین شود در حالی که چون ریشه‌ها و پایه‌های پل در خاک قرار دارد به نظر می‌رسد با توجه به خاک مرطوب این موضوع تاکنون صدمه‌ای به پل وارد نکرده است.»


اله‌یاری اضافه کرد: «همواره شاهد این بوده ایم که آب زاینده‌رود برای مدتی جاری و سپس بسته شده است بنابراین می توان نتیجه گرفت که در زمان جاری بودن آب رودخانه و ورود آن به خاک، خاک بستر رودخانه کم‌وکان مرطوب است.»


وی در پایان عنوان کرد: «ممکن است با قطع جریان شکل مستمر آب، تهدیداتی به این پل تاریخی وارد شود اما تاکنون با توجه به قطع و جاری شدن آب و مستمر و بلندمدت نبودن قطعی آب با چنین معضلی مواجه نبوده‌ایم.»



انتهای پیام/

برچسب ها: آسیب
ارسال نظر
هلدینگ شایسته