دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 فروردين 1394 - 10:06

اوباما: ازتاخیر فروش سامانه اس- 300 به ایران متعجب شدم/این سلاح جزء تحریم‌ها نبوده است

باراک اوباما روزجمعه در نشست مشترک خبری با «ماتیو رنتسی»، نخست‌وزیر ایتالیا در کاخ سفید تاکید کرد که آمریکا در سال 2009 از روسیه خواست فروش سامانه موشکی اس-300 به ایران را پنج سال به تاخیر بیندازد.
کد خبر : 13246

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا و به نقل از رویترز، رئیس‌جمهوری آمریکا روز گذشته اذعان کرد: من باید صادقانه بگویم بسیار متعجب شدم که ممنوعیت فروش سامانه موشکی اس-300 به ایران این همه به تاخیر افتاد زیرا فروش اینگونه سلاح‌های دفاعی جزو تحریم‌ها نبوده‌ است.


اوباما افزود: در حالی که اقتصاد روسیه تحت بحران بوده‌ است، من از تاخیر فروش سامانه موشکی اس-300 به ایران بسیار تعجب کردم.


باراک اوباما همچنین گفت که در گفت‌و‌گو با «ماتئو رنتسی» بر موضع مشترک آمریکا-ایتالیا مبنی بر اینکه «همه تحریم‌های ایران تا زمان رسیدن به توافق جامع هسته‌ای با قوت اجرا شوند» تاکید شده‌ است.


به گفته رئیس‌جمهوری آمریکا، اقتصاد روسیه تحت فشار است و این یک «فروش قابل توجه» برای آنها بود.


کاخ سفید روز پنجشنبه اشاره کرد که شاید دشواری‌های اقتصادی باعث شده است تا مسکو ممنوعیت فروش این موشک‌ها را به ایران لغو کند.


این اقدام مسکو باعث خشم تعدادی از قانون‌گذاران آمریکایی شده است که هشدار داده‌اند این امر می‌تواند باعث تشدید تنش‌ها در زمانی شود که قدرت‌های جهانی از جمله روسیه تلاش می‌کنند توافق با ایران را که به شدت برنامه هسته‌ای این کشور را محدود خواهد کرد و تهران را از تلاش برای دست یافتن به یک بمب اتمی بازخواهد داشت، نهایی کنند.


اوباما همچنین با اشاره به طرح اخیر سناتور کورکر برای نظارت بر نتیجه احتمالی مذاکرات هسته‌ای گفت که با شکل اصلاح شده این طرح موافق است و آن را امضاء خواهد کرد.


اوباما گفت که از اول نگران این بوده است که اقدامات کنگره باعث خروج مذاکرات از مسیر خود و سخت‌تر شدن کار برای جان کری به عنوان مذاکره‌کننده ارشد آمریکایی شود.


وی گفت که با نظارت کنگره بر نتیجه مذاکرات مشکلی نداشته است و ندارد ولی کنگره بایستی صبوری به خرج دهد تا ابتدا یک توافق حاصل شود.


البته وی اذعان داشت: «نگرانم این امر تبدیل به یک روند کلی شود و از این به بعد همه روسای جمهوری آمریکا مجبور باشند توافقات سیاسی منعقدشده با طرف‌های خارجی را از تصویب کنگره بگذرانند.»


رئیس‌جمهوری ایالات متحده گفت: «آن متنی که رئیس‌جمهوری ایالات متحده با یک طرف خارجی امضاء می‌کند، الزام‌آور است.»


باراک اوباما به مباحث فنی موجود در مذاکرات ایران و 1+5 هم پرداخت و گفت که چگونگی بازگشت سریع تحریم‌ها در صورت عدول ایران از تعهدات هسته‌ای و چگونگی «کاهش» تحریم‌ها دو مشکل پیش‌روی مذاکره‌کنندگان که البته قابل حل است.


رئیس‌جمهوری آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا برداشته شدن یک‌جای تحریم‌ها را به کلی رد می‌کند، برای «مذاکرات خلاقانه» در مورد تحریم‌ها اعلام آمادگی کرد، اما گفت نمی‌خواهد پا را از جریان مذاکرات فراتر بگذارد.


وی افزود: «سازوکارهای مختلفی و راه‌های متفاوتی برای اینکه تحریم‌ها چطور کم می‌شوند و اینکه اگر مورد نقضی اتفاق افتاد، چطور فورا بازمی‌گردند، وجود دارد (مذاکره‌کنندگان) باید فرمول‌هایی بیابند که نگرانی‌های اصلی ما را برطرف کند و در عین حال به طرف دیگر هم اجازه دهد چیزی را به بدنه سیاسی خود ارائه دهد که قابل قبول‌تر باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته