دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نخستین رییس زن سازمان میراث فرهنگی: پیشنهاد این پست چندان برایم دور از ذهن نبود

مدیرکل دفتر تقسیمات کشوری، مشاور معاون سیاسی وزارت کشور، عضو شورای فرهنگی – اجتماعی زنان، عضو کمیته ملی المپیک، عضو قطب علمی جغرافیای سیاسی. اینها بخشی از رزومه زهرا احمدی‌پور نخستین رییس زن سازمان میراث فرهنگی است که روز گذشته با حکم رییس‌جمهور به ریاست سازمان میراث فرهنگی منصوب شد.
کد خبر : 132056

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از اعتماد، خبر دیروز عصر بالاخره به تمام حرف و حدیث‌ها و حدس و گمان‌ها پایان داد و حسن روحانی بار دیگر فعالان حوزه میراث فرهنگی را غافلگیر کرد. نام احمدی‌پور در هیچ کدام از فهرست‌های بلند بالایی که در چند هفته اخیر توسط رسانه‌های رسمی و محافل مجازی تهیه شده بود قرار نگرفته بود. البته چند روز پیش از انتشار این خبر محمدرضا پوینده مدیرعامل صندوق احیای بناهای تاریخی در کانال اختصاصی خود اعلام کرده بود: «شاید بد نباشد برای نخستین‌بار، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مدیریت عالی یک خانم را تجربه کند.» و حالا چند روز پس از انتشار این متن توسط یکی از مدیران ارشد سازمان، خبر معرفی زهرا احمدی‌پور به عنوان معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی از رسانه‌های رسمی منتشر شده است.


زهرا احمدی‌پور رییس جدید سازمان میراث فرهنگی عصر روز گذشته در خصوص تصمیم رییس‌جمهور برای انتخاب او در کسوت مدیریت سازمان میراث فرهنگی گفت: «بخشی از دلیل انتخاب بنده بر می‌گردد به تجارب مدیریتی که داشتم، و بخشی از آن هم به این برمی‌گردد که برای جناب آقای روحانی مهم بود که از حضور و ظرفیت و توانایی زنان استفاده کنند. از طرفی رشته تحصیلی من جغرافیاست و شناختم نسبت به سرزمین شناخت خوبی است.»


احمدی‌پور می‌گوید: «این پیشنهاد در جریان بود اما تا زمانی که نهایی شود مورد بررسی قرار گرفت، اما بعد از اینکه آقای سلطانی‌فر از مجلس رای اعتماد گرفتند و به وزارت ورزش و جوانان رفتند، رسما این پیشنهاد به طور جدی مطرح شد، و امروز هم با آقای رییس‌جمهور نشستی راجع به انتخاب ریاست سازمان میراث فرهنگی داشتیم، که بعد از آن موضوع رسانه‌ای شد.»احمدی‌پور در خصوص برنامه‌ای که برای سازمان ارایه کرده است می‌گوید: «برنامه‌ها را در روزهای آتی و شاید هم در جلسه معارفه به شکل مفصل ارایه خواهم داد.»


نخستین رییس زن سازمان میراث فرهنگی می‌گوید برایش چندان دور از ذهن نبود که روزی به عنوان معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی منصوب شود: «من قبلا هم برای پستهای دیگر در فرآیند قرار گرفته بودم و به همین دلیل چندان دور از ذهن نبود که چنین پستی به من پیشنهاد شود. برای پست‌های دیگر هم مذاکراتی شده بود، اما فعلا این پست محقق شده است.»


احمدی‌پور در پاسخ این سوال که کدامیک از سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برایش اولویت بیشتری دارد، می‌گوید: «هر سه حوزه کلیدی هستند و نمی‌توان گفت کدام اولویت دارد، هر کدام از این سه حوزه سیاست‌ها و ملاحظات و توجه خاص خود را طلب می‌کند، نمی‌توانیم برای هیچ کدام اولویت کمتری قایل شویم، به دلیل اینکه هر سه این حوزه‌ها در کنار هم معنادار می‌شوند و باید به موازات هم و با ارزش بالا مورد توجه قرار گیرند.»
روسای میراث فرهنگی در دولت یازدهم
دو هفته‌ای می‌شود که تمامی فضاهای رسانه‌ای مربوط به حوزه میراث فرهنگی و گردشگری بر یک موضوع تمرکز دارند و یک سوال واحد را مطرح می‌کنند: «رییس بعدی سازمان میراث فرهنگی چه کسی خواهد بود؟» سوالی که با حواشی بسیاری همراه بود، تحلیل‌های بسیاری در پاسخ به این سوال منتشر شد، تاریخ میراث فرهنگی مرور شد و عملکرد مدیران پیشین سازمان مورد واکاوی قرار گرفت. در این بین چندین بیانیه از سوی فعالان میراث فرهنگی، انجمن‌های گردشگری و فعالان حوزه صنایع دستی منتشر شد، که هر کدام با ذره‌بین تخصص خود موشکافانه به بررسی چالش‌ها و مسائل حوزه فعالیت خود پرداختند و از رییس‌جمهور خواستند تا نگاهی دقیق‌تر به این حوزه‌ها داشته باشد و فردی متخصص را برای این پست در نظر بگیرد. اما با انتشار خبر انتصاب زهرا احمدی‌پور مهر پایان به تمام نامه‌ها و بیانیه‌ها و گمانه‌زنی‌ها زده شد. پیش از احمدی‌پور در دولت یازدهم، محمدعلی نجفی و مسعود سلطانی‌فر ریاست این سازمان را به عهده داشتند.


محمدعلی نجفی دو روز پس از آنکه تنها با اختلاف یک رای در صحن بهارستان نتوانست وزیر آموزش و پرورش کابینه روحانی شود، در تاریخ ٢٩ مرداد ٩٢ ریاست سازمان میراث فرهنگی را به عهده گرفت. بسیاری از فعالان و کارشناسان این حوزه از انتصاب او در این سمت راضی بودند، از جمله فعالیت‌های شایان توجه نجفی در دوران مدیریت کوتاه‌مدتش در سازمان میراث فرهنگی، شرکت در شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۱۳ به همراه روحانی بود، نجفی در این سفر مذاکراتی را در راستای بازگرداندن سی هزار لوح گلی هخامشی از موسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو با مسوولان این موسسه داشت.


الواحی که اخیرا امیدواری‌هایی برای بازگشت‌شان به ایران شکل گرفته است. اما شش ماه پس از تجربه ریاست نجفی در میراث فرهنگی مسعود سلطانی‌فر سکان هدایت این سازمان را به دست گرفت، در ۱۰ بهمن ۱۳۹۲ و پس از استعفای محمدعلی نجفی از ریاست این سازمان، روحانی طی حکمی مسعود سلطانی‌فر را به عنوان معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منصوب کرد. عملکرد سلطانی‌فر بیش از هر چیز بر توسعه هتل‌سازی و گردشگری تمرکز داشت، و تا حد زیادی در دوره مدیریت او تمرکز و توجه ویژه بر میراث فرهنگی کمرنگ شد و بیشترین سیاست‌گذاری‌های سازمان متبوع او بر گردشگری و جذب گردشگری استوار بود، تا جایی که روحانی در آیین بزرگداشت روز جهانی گردشگری حاضر شد و در سخنرانی‌اش در این مراسم با تاکید بر اینکه گردشگری در روزهای پس از برجام مقوله بسیار با اهمیتی است، پیشنهاد داد نام سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری از اخر به اول خوانده شود و گردشگری در ابتدای نام این سازمان قرار گیرد.
حال باید دید سومین مدیر سازمان میراث فرهنگی چه تدبیری برای مدیریت سازمانی که سال‌ها اسیر سوءمدیریت‌ها بوده و هشت سال سخت را در دولت نهم و دهم پشت سر گذاشته، به کار خواهد بست.



انتهای پیام/

برچسب ها: میراث فرهنگی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته