ترافیک و الودگی هوای آن مهمترین مشکل پایتخت
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، پوریا محمدیان در نخستین جلسه مدیران روابط عمومیهای مجموعه مدیریت شهری پایتخت در سال ۹۴ که به میزبانی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در محل خانه هنرمندان ایران برگزار شد، با طرح این پرسش که قطعه گمشده پازل ترافیک پایتخت چیست؟ گفت: امروز مهمترین مشکل تهران، ترافیک و آلودگی هوای ناشی از آن است و دنیای امروز به منظور برخورد با این مشکل، حمل و نقل انسان محور را در دستور کار قرار داده است.
پوریا محمدیان با اشاره به اینکه نگاه علمی کارشناسان به ترافیک، تغییر نگرش در طرحهای ترافیکی با جهتگیری در مسیر ارتقاء از شهر خودرو محور به شهر انسان محور است، افزود: در شهرهای امروز، برنامهریزی شهری بر سه رکن توسعه حمل و نقل عمومی، توسعه دوچرخهسواری و توسعه پیادهروی در شهرها استوار شده است.
وی با بیان اینکه توسعه سیستمهای هوشمند و کنترل مکانیزه ترافیک به منظور مدیریت کارآمد از اهمیت ویژهای برخوردار است، تأکید کرد: مدیریت تقاضای سفر و اعمال محدودیت در برخی از محدودههای شهری و مدیریت پارکینگ از دیگر مواردی است که به این منظور میبایست مورد توجه قرار گیرد.
راهبردهای حرکت به سمت حمل و نقل انسان محور
قائم مقام سازمان حمل و نقل و ترافیک در بخش دیگری از صحبتهای خود با طرح این سوأل که راهبردهای مدیریت شهری برای حرکت به سمت شهر انسان محور چیست؟ گفت: در سالهای اخیر اقدامات متعدد و برنامههای متنوعی برای دستیابی به حمل و نقل انسان محور از سوی شهرداری تهران اجرا شده است.
مهندس محمدیان احداث ۸ و نیم کیلومتر پیادهراه، ۲۵۶ کیلومتر مسیر ویژه دوچرخهسواری و ۱۷۰ کیلومتر خط اتوبوس تندرو (بیآرتی) را از جمله این اقدامات بر شمرد و افزود: توسعه خطوط مترو به ۱۵۲ کیلومتر و افزایش ایستگاههای مترو به ۹۱ ایستگاه و همچنین ایجاد و توسعه سیستمهای نظارت تصویری از دیگر فعالیتهایی است که به این منظور به مورد اجرا در آمده است.
وی مدیریت ترافیک را دارای چهار ضلع اصلی شامل آموزش و فرهنگسازی، مهندسی و اجرا، اعمال قوانین و مقررات و ارزیابی و نظارت دانست و تأکید کرد: پیامد ضعف در ساحت فرهنگ ترافیک باعث این شده که جهانگردان خارجی که به کشورمان سفر میکنند، رفتارهای ترافیکی مردم ما را زیر سوال ببرند.
احداث ۱۰ پارک آموزش ترافیک در ۱۰ سال
قائم مقام سازمان حمل و نقل و ترافیک در خصوص برنامههایی که به منظور جبران این ضعف در نظر گرفته شده، گفت: تمرکزمان بر گروههای هدف است و به این منظور، علاوه بر آموزش رانندگان امروز، آموزش کودکان و نوجوانان به عنوان رانندگان فردا را مورد توجه قرار داده و نسبت به احداث ۱۰ پارک آموزش ترافیک در مدت ۱۰ سال اخیر اقدام کردهایم.
مهندس محمدیان اجرای طرحهایی مانند همیار ترافیک و پلیس مدرسه، اجرای نمایشهای آموزشی با مضامین ترافیکی در مدارس و تألیف و ترجمه کتب و نشریات تخصصی را از جمله اقدامات به عمل آمده به منظور آموزش موضوعات ترافیکی بر شمرد و افزود: علاوه بر این، برگزاری جشنوارههای تخصصی و مشارکت در جشنوارههای فرهنگی را نیز مورد توجه قرار دادهایم.
وی با اعلام اینکه مدیریت شهری از سال گذشته اجرای کمپین «آسمان آبی – زمین پاک» را در دستور کار قرار داده است، تأکید کرد: در این کمپین، طرح «خط سفید» را به عنوان نماد نظم و انضباط و زبان هدایت به منظور فرهنگسازی در حوزه رفتارهای ترافیکی و اصلاح و بهبود این رفتارها نیز مورد توجه قرار دادهایم.
تبدیل موضوع اصلاح رفتارهای ترافیکی به مطالبه عمومی
قائم مقام سازمان حمل و نقل و ترافیک در خصوص چهار مرحله طرح نمادسازی «خط سفید» گفت: اصلاح و یکپارچهسازی ضوابط، اصلاح و بهسازی وضعیت علائم افقی و عمودی در معابر، افزایش آگاهیهای عمومی و تقویت نظارت و برخورد با متخلفان، مراحل چهار گانه این طرح را شامل میشوند.
مهندس محمدیان از بهبود ۳۵ درصدی توجه شهروندان به علائم افقی و خطکشیها پس از اصلاح وضعیت معابر به عنوان یکی آثار اجرای طرح «خط سفید» خبر داد و افزود: علاوه بر این، تولید و پخش برنامهها و تیزرهای آموزشی از صدا و سیما و سینماها، تهیه و توزیع بروشورهای آموزشی و برگزاری کلاسهای آموزشی جهت رانندگان تاکسی از جمله فعالیتهایی است که انجام دادهایم.
وی در پایان در خصوص نقش روابط عمومیها در این مسیر، با تأکید بر لزوم ایجاد شبکه رسانهای حساس به فرهنگ ترافیک، خاطر نشان کرد: موضوع اصلاح و بهبود رفتارهای ترافیکی در جامعه و تغییر رفتارهای غلط از سوی اقلیتی از رانندگان، باید به مطالبهای عمومی از سوی اکثریت جامعه تبدیل شود و روابط عمومیها به این منظور از اهمیت و جایگاه ویژهای برخوردار هستند.
انتهای پیام/