دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 آبان 1395 - 10:40
در سمنان

علی مطهری: اصرار بر مواضع درباره حوادث 88 غیرمنطقی است/ ریشه جنایات و خرافه‌گرایی را باید در دوگانه «سیر» و «گرسنه» جست‌وجو کرد

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از افرادی که در انتخابات 88 سعی کردند احمدی‌نژاد را گزینه رهبری معرفی کنند، گفت: این رفتار شروع اتفاقات پس از انتخابات سال 88 بود.
کد خبر : 130673

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا به نقل از ایسنا، علی مطهری غروب روز گذشته در همایش تحقق آرمان‌های انقلاب با تمرکز بر عدالت و آزادی که از سوی مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه سمنان برگزار شد، اظهار کرد: این تصور که می‌توان با ممانعت از ابراز عقیده دیگران، از دین و اسلام پاسداری کرد، تصور کاملا اشتباهی است.


وی بخش مهمی از اتهامات مالی را سیاسی ارزیابی و با بیان اینکه در ماجرای فیش‌های حقوقی نیز حقیقت ماجرا آن‌گونه که می‌گفتند نبود، تصریح کرد: ماجرای فیش‌های نامتعارف از سوی برخی‌ها با جار و جنجال فراوان مطرح شد اما دیوان محاسبات افرادی که از این حقوق‌های غیر متعارف برخوردار بودند را 397 نفر اعلام کرده است.


عضو فراکسیون امید مجلس با بیان اینکه اهداف سیاسی پشت این‌گونه برنامه‌ها است، افزود: در همین ماجرای حقوق‌های نامتعارف آخر کار معلوم شد تعداد آنهایی که بیشتر از 20 میلیون تومان حقوق دریافت کردند، برخلاف گفته‌ها کم است.


وی بی‌انضباطی مالی حاکم را عامل این‌گونه تخلف‌ها خواند و با اشاره به انحلال سازمان برنامه و بودجه در دوران دولت قبل، تصریح کرد: متأسفانه از چند سال پیش در سایه عدم عمل به وظایف نظارتی دستگاه‌های متولی یک بی‌انضباطی مالی در کشور به‌وجود آمد که بسیاری از این تخلف‌ها ریشه در آن دارد.


نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «همه این تخلف‌ها به معنای اختلاس نیست»، به ماجرای صندوق فرهنگیان اشاره و اضافه کرد: در حال حاضر در همین ماجرای صندوق فرهنگیان ممکن است عده‌ای تصور کنند، چند نفر این پول به اصطلاح 8 هزار میلیاردی را بین خود تقسیم کردند در حالی که حقیقت ماجرا این‌گونه نیست.


مطهری گفت: بخش عمده این 8000 میلیارد تومان تسهیلاتی است که بدون ضابطه و البته با اخذ وثیقه پرداخت شده و یا بخشی نیز مطالباتی است که صندوق از برخی افراد دارد و دستگاه قضایی نیز می‌تواند با پیگیری جدی، این پول‌ها را به صندوق برگرداند.


فداکردن عدالت و آزادی پای مصلحت از بزرگترین مشکلات امروز ماست


نخستین نتیجه بی‌عدالتی در جامعه از بین رفتن تعادل است و لذا جامعه به دو طبقه سیر و طبقه گرسنه تقسیم و طبقه گرسنه احساس می‌کند که در حق او بی‌عدالتی شده و در محرومیت نگه داشته شده است

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی از آنچه فداکردن عدالت و آزادی در پیش پای مصلحت می‌خواند، انتقاد کرد.


وی با اشاره به آرمان‌های انقلاب از جمله استقلال، اخلاق و معنویت به تشریح مفهوم و معیارهای عدالت و آزادی پرداخت و اظهار کرد: فداکردن عدالت و آزادی به پای مصلحت یکی از بزرگترین مشکلات امروز در کشور ما است.


نماینده مردم تهران افزایش جرم و جنایت و خرافه‌گرایی را از نتایج بی‌عدالتی در جامعه دانست و با اشاره به بی‌طرفی و میانجی‌گری حضرت علی(ع) در ماجرای قتل عثمان، افزود: اصرار بر موضع‌گیری‌های افراد نسبت به وقایع پس از انتخابات 88 امری غیرمنطقی و غیرضروری است که به وحدت جامعه آسیب می‌زند.


عضو فراکسیون امید با انتقاد از فداکردن مصلحت‌آمیزانه عدالت و آزادی از سوی تفکری که دین را مقیاس عدالت می‌داند در عین حال بر لزوم توجه به قانون اساسی در همه شرایط تاکید کرد.


مطهری با انتقاد از افرادی که در انتخابات 88 سعی کردند احمدی‌نژاد را گزینه رهبری معرفی کنند، گفت: این رفتار شروع اتفاقات پس از انتخابات سال 88 بود.


وی به نقش احمدی‌نژاد و برخی از اعضای شورای نگهبان در آن حوادث اشاره و تصریح کرد: در تحلیل ماجراهای 88 باید همه جوانب را در نظر گرفت.


علی مطهری در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان، موضوع حصر را در مخالفت با قانون اساسی و غیرقانونی دانست و از سکوت در برابر این موضوع و عدم رسیدگی به آن انتقاد کرد.


وی همچنین ممنوع‌التصویری رئیس دولت اصلاحات را مصوبه‌ای بر خلاف قانون اساسی دانست و با انتقاد از صدور این حکم بدون روال‌های قانونی گفت: هرگونه حکم باید از سوی دادگاه و پس از طی مراحل قانونی صادر شود.


بی‌عدالتی در جامعه و دوگانه «سیر» و «گرسنه»


وی جامعه را به یک میدان مسابقه تشبیه کرد و گفت: باید همه در این میدان مسابقه، فضا برای رقابت و مسابقه داشته باشند.


مطهری معنویت را پایه عدالت اجتماعی از منظر اسلامی دانست و گفت: باید بستری در جامعه اسلامی فراهم کنیم که افراد با رغبت به میدان بیایند و به کاهش شکاف طبقاتی در جامعه کمک کنند.


وی آثار بی‌عدالتی در جامعه را زیان‌بار برشمرد و گفت: نخستین نتیجه بی‌عدالتی در جامعه از بین رفتن تعادل است و لذا جامعه به دو طبقه سیر و طبقه گرسنه تقسیم و طبقه گرسنه احساس می‌کند که در حق او بی‌عدالتی شده و در محرومیت نگه داشته شده است.


مطهری عقده‌های روانی را نتیجه و پیامد همین بی‌عدالتی‌ها دانست و ادامه داد: همین عقده‌ها به‌تدریج، روان و ناخودآگاه فرد را تحت تأثیر قرار داده و در ادامه ممکن است به‌صورت رفتارهای ناهنجار و حتی رفتارهای جنایت‌کارانه نیز بروز کند لذا ریشه بسیاری از جنایاتی که در جوامع بروز می‌کند را باید در همین بی‌عدالتی‌ها جست‌وجو کرد.


نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از سوی دیگر طبقه سیر و مرفه نیز روز به روز پرتوقع‌تر می‌شود گفت: وقتی یک طبقه آنچنان سرخورده و گرسنه شد و یک طبقه دیگر سیر، پرتوقع و کم‌طاقت، آن‌وقت تعادل جامعه به‌هم می‌خورد .


وی به عدالت در حکومت امام متقیان علی (ع) اشاره و خاطرنشان کرد: ما باید از احترامی که علی(ع) برای عدالت قائل بودند درس گرفته و به آن اقتدا کنیم.


فرزند شهید مطهری به دیدگاه‌های شهید مطهری در باب آزادی اشاره کرد و گفت: شهید مطهری، معتقد است که هر مکتبی که به جهان‌بینی خود ایمان و اعتماد دارد، ناچار طرفدار آزادی اندیشه است و هر مکتبی که ایمان و اعتمادی به خود ندارد، مانع از آزادی اندیشه و تفکر می‌شود.


نماینده مردم تهران با بیان اینکه آزادی و عدالت در اسلام از جایگاه رفیعی برخوردار است اضافه کرد: از همین رو است که استاد مطهری این همه بر آنها تاکید می‌کنند.


وی با بیان اینکه «شهید مطهری در اوایل انقلاب بر برگزاری کرسی مارکسیست‌شناسی تأکید می‌کند»، افزود: شهید مطهری می‌گوید این کرسی برگزار و استاد مارکسیست هم که خودش واقعا به خدا عقیده ندارد، درس بدهد و ما هم درس بدهیم.


عضو فراکسیون مجلس دهم این نگاه شهید مطهری را معنای واقعی آزادی بیان برشمرد و گفت: استاد مطهری در این مورد این‌گونه اعلام موضع می‌کنند تا مردم فریب نخورند و حق انتخاب داشته باشند.


وی با بیان اینکه «استاد مطهری به آزاد بودن احزاب باور داشت»، تصریح کرد: از همین روست که شهید مطهری می‌گوید در حکومت اسلامی احزاب آزادند و همه احزاب و حتی آنها که عقیده غیراسلامی هم دارند، در ابراز عقیده آزاد است، مشروط به اینکه با تابلوی خود کار کنند و فریب‌کاری نکند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب