دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 مهر 1395 - 16:44

سید عباس صالحی، از دفتر تبلیغات اسلامی تا سرپرستی وزارت ارشاد

سید عباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی در ادامه انتشار خبر استعفای علی جنتی، سرپرستی این وزارتخانه را عهده‌دار شد.
کد خبر : 127216

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، سیدعباس صالحی که در سال 92 و بعد از انتصاب به عنوان معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد به وزارتخانه آمد، در غیاب علی جنتی – وزیر مستعفی ارشاد اسلامی- به عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب شد.


روحانیِ کت‌وشلوارپوش در مقام معاونت


او که دانش آموخته علوم حوزوی بوده و در دانشگاه نیز فلسفه دین خوانده است، در دو حوزه علمیه مشهد و قم در محضر آیات عظام وحید خراسانی، جواد تبریزی، سید عزالدین زنجانی، فلسفی، سید ابراهیم علم‌الهدی سبزواری و... تلمذ کرده؛ هرچند لباس روحانیت به تن ندارد.


صالحی همچنین در مباحث فلسفی از محضر استادان ابراهیمی دینانی، انصاری شیرازی و حسن‌زاده آملی بهره برده است. او از سال 1370 تاکنون دروس مرتبط با فقه و فلسفه و کلام اسلامی را در حوزه و دانشگاه تدریس کرده است.


زمانی که صالحی به عنوان معاون امور فرهنگی ارشاد انتخاب شد، برای اهالی فرهنگ و هنر، چهره‌ای ناشناخته بود. عضویت در هیات مدیره منصوب مقام معظم رهبری در دفتر تبلیغات اسلامی از سال 76 تا 81 (دو دوره)، عضو هیات امنای منصوب مقام معظم رهبری در دفتر تبلیغات اسلامی از سال 81 تاکنون (سه دوره)، عضو شورای تدوین آثار مقام معظم رهبری (از 74 تا 77)، مسوول شورای برنامه‌ریزی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (سال‌های 76 تا 83)، عضویت در شورای «مهندسی فرهنگی» (شورای عالی انقلاب فرهنگی) از 85 تا 87، عضو اندیشکده فرهنگ (تدوین الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت)، عضو هیات مدیره بنیاد پژوهش‌های اسلامی و... از جمله مسئولیت‌های او تا پیش از معاونت وزارت بود.


گمانه‌زنی‌ها و نگرانی‌های اهل فرهنگ


سوابق صالحی و البته فعالیت‌های علمی و اجرایی‌اش در سازمان‌ تبلیغات اسلامی، این تصور و گمانه‌زنی را ایجاد کرده بود که با حضور او در ارشاد، فضای نشر به فضای بسته‌ای تبدیل شود. این گمانه‌زنی‌ها حتی تا چند ماه بعد از آمدنش به وزارتخانه ادامه داشت؛ چراکه تصمیم گرفته بود پیش از مطالعه و تحقیق درباره اوضاع معاونت و مسئولیت‌هایش، در جایگاه پاسخگویی قرار نگیرد.


معاون امور فرهنگی ارشاد، رفته رفته امور را در دست گرفت و عملکرد او اهالی فرهنگ و کتاب را تا حد زیادی به رضایت رساند. بازگشایی نشر چشمه که در دوره دولت دهم، تعلیق و توقیف شده بود را باید به عنوان اولین چالش صالحی و متحمل شدن فشار‌های بیرونی دانست؛ هرچند این رویه با مداخله شخصِ وزیر، به نتیجه رسید.


تعامل با اصحاب فرهنگ و نشر و همچنین ارتقای مشارکت با تشکل‌های مدنی نشر در اجرای مناسبت‌های فرهنگی؛ خصوصا برگزاری نمایشگاه کتاب تهران را باید از نقاط مثبت در کارنامه صالحی خواند. از طرفی رئیس نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، از آزمون سختِ انتقال نمایشگاه بعد از 10 سال؛ از مصلای تهران به شهر آفتاب، سربلند بیرون آمد.


رضایت نسبی اهالی نشر و تثبیتِ صالحی


سیدعباس صالحی در رویه‌ مسئولیت‌هایش، تا حدودی اصل شفافیت را لحاظ کرده است که انتشار اسناد و مدارک هزینه‌های صورت گرفته از سوی این معاونت را باید از جمله گام‌هایی دانست که در این مسیر برداشته است. از طرف دیگر او سعی کرده تا حد امکان از چرخه نشر، ناشران و اهالی قلم فاصله نگیرد و شنوای انتقادات، مشکلات و پیشنهادات آن‌ها باشد. مصداق این رویکرد صالحی، دیدارهای هفتگی اوست که روزهای شنبه با حضور در کتاب‌فروشی‌ها انجام می‌شود.


در ادامه عملی شدن مطالبه کتاب‌فروشان درخصوص معافیت مالیاتی، برگزاری طرح حمایت از کتاب‌فروشان که در قالب طرح‌های عیدانه و تابستانه و حالا پائیزه کتاب محقق شد، از دیگر اقدامات معاون امور فرهنگی ارشاد به شمار می‌آید. همچنین راه اندازی جشنواره‌های روستاها و عشایر دوست‌دار کتاب و انتخاب پایتخت کتاب نیز از جمله راهکارهای مورد نظر برای ترویج کتاب و کتاب‌خوانی در دوره‌ او به شمار می‌آیند.


صالحی در یک‌قدمی وزارت


حالا با تایید شدنِ ماجرای استعفای علی جنتی از پست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی با حکم رئیس جمهوری به عنوان سرپرست وزارت‌خانه منصوب شده است و باید دید آیا رویه‌ مدیریتی قابل قبولِ صالحی، می‌تواند در دوره سرپرستی‌اش نیز تکرار شود؟ آیا او با همان استراتژی پیشین؛ یعنی صبر و سکوت و تحقیق و... می‌تواند از پس مسئولیت فراخ وزارت ارشاد برآید؟


مردی که یک روز برای اهالی فرهنگ، هنر، رسانه و سیاست شخصی ناشناس بود، حالا تا یک قدمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش رفته است. چه بسا عملکرد مثبت او در دوره سرپرستی، بتواند او را در جایگاه وزارت نیز تثبیت کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته