دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 فروردين 1394 - 09:27

نوزادان مارمولک­‌های ماقبل تاریخ در آب به دنیا می‌­آمدند

یافته‌های جدید دانشمندان نشان می‌دهد که مارمولک­‌‌های عظیم‌الجثه آ­بزی که بیش از 65 میلیون سال پیش ساکن زمین بودند، در اقیانوس، نه در ساحل یا نزدیک آن، وضع حمل می­‌کردند.
کد خبر : 12597

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از futurity، یافته ­های جدید چگونگی شرایط زیست بوم این حیوان شکارچی 50 فوتی را که در دوران دایناسورها می‌­زیسته است، مشخص می­‌کند.


دنیل فیلد، دکتر آزمایشگاه بخش زمین‌شناسی و ژئوفیزیک دانشگاه ییل می­‌گوید: «موساسوریان­‌ها از جانوران مهره­‌‌دار دوره مزوزوئیک هستند که مطالعات زیادی درباره آنها انجام شده است اما هیچ وقت شواهد و مدارکی درباره شرایط به دنیا آمدن و اکولوژی بچه موساسوریان‌­ها یافت نشده بود».



فک و دندان‌­ها


دانشمندان در این تحقیق جوان‌ترین نمونه موساسوریان را که تاکنون کشف شده است، توصیف کردند. فیلد در اینباره می‌‌‌گوید: «این نمونه بیش از صد سال قبل از اعماق اقیانوس جمع‌آوری شده است. قبلا تصور می­‌شد که این فسیل ‌متعلق به پرندگان دریایی باستانی بوده است».


فیلد و دکتر ارون له‌­بلنک از دانشگاه تورنتو به این نتیجه رسیدند که فسیل یافت‌شده در اقیانوس دارای فک و دندان‌هایی است که فقط در موساسوریان‌­ها وجود دارد.


له­‌بلنک در اینباره توضیح می‌­دهد: «تنها ویژگی پرنده مانند موساسوریان‌­ها سایز کوچک آنهاست. برخلاف نظریه­‌های قدیمی، یافته‌های جدید حاکی از آن است که موساسوریان‌­ها در ساحل روی تخم‌­هایشان نمی‌خوابیدند و به احتمال زیاد نوزادان این جانور نیز در پناهگاه نزدیک به ساحل رشد نمی­‌کردند».


مترجم: هانا حیدری



انتهای پیام/

برچسب ها: فسیل
ارسال نظر
هلدینگ شایسته