دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 مهر 1395 - 14:16
مدیر کل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست به آنا گفت

نذورات خود را در طبیعت ادا کنید/ حیوانات را از نذورات خود بی بهره نگذارید

مدیر کل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست از مردم خواست نذروات خود را در قالب طرح نذر طبیعت و خودداری از تخریب وآلودگی محیط زیست ادا کنند زیرا نذر طبیعت می‌تواند به بهبود زندگی انسان‌ها کمک کند.
کد خبر : 125131

محمد درویش، مدیر کل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا در مورد نحوه فعالیت هیات‌های مذهبی و مردم برای جلوگیری از آسیب به محیط زیست و طبیعت اظهار کرد: در سال‌های اخیر استفاده از ظروف پلاستیکی یک بار مصرف افزایش پیدا کرده است. همچنین مردم در ایام محرم برای توزیع نذورات خود از این طروف استفاده می‌کنند بر همین اساس به مردم و هیات‌های مذهبی توصیه می‌کنیم تا حد امکان برای نذورات گرم مانند غذا و چای کمتر از این ظروف استفاده کنند.


وی افزود: همچنین حتما شرایطی را برای تفکیک زباله فراهم کنند و به اندازه کافی سطل زباله در اطراف هیات‌های عزدارای وجود داشته باشد تا ظروف مورد استفاده سریعا جمع آوری و در شهر پخش نشود زیرا در بسیاری از مواقع پس از پایان مراسم عزاداری حجم انبوهی از ظروف پلاستیکی یک بار مصرف به ویژه لیوان در خیابان‌ها پراکنده می‌شود که این موضوع منجر به آلودگی آب و خاک می‌شود.


مدیر کل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: همچنین مطابق سنوات گذشته در تلاشیم با استفاده از ظرفیت انجمن های مردم نهاد نسبت به ترویج فرهنگ استفاده نکردن از ظروف یک بار مصرف پلاستیکی اقدام کنیم و چند نکته را به عنوان تغییر رفتار جدی تبیین کنیم بر همین اساس امسال تشکل‌های زیست محیطی در 10 استان کشور از جمله تهران، لرستان، فارس، اصفهان، زنجان، خراسان شمالی، هرمزگان و همدان در این زمینه به ما کمک می‌کنند.


درویش به موضوع بحران کم آبی کشور اشاره کرد و از مردم خواست برای تمیز کردن معابر از شلنگ آب استفاده نکنند. همچنین از هیات‌های مذهبی می‌خواهیم در هنگام شست و شو در پایان مراسم از آّب کمتری استفاده کنند.
وی همچنین به طرح نذر طبیعت اشاره کرد و گفت: امیدواریم اگر هموطنان به دنبال یک حرکت معنوی ماندگار هستند به تامین غذا و علوفه برای دام و طیور توجه کنند و سعی کنند فعالیت‌های آنان منجر به تشدید آلودگی و تخریب محیط زیست نشود. زیرا به عنوان مثال در سال‌های گذشته در منطقه لرستان از چوب درختان بلوط برای روشن کردن آتش نذری استفاده می‌کردند و در چند سال اخیر با اهدای کپسول گاز و فراهم کردن فضای مناسب از این امر جلوگیری شد.


وی افزود: نذر طبیعت می‌توانند به بهبود زندگی انسان‌ها کمک کند بنابراین باید مردم بخشی از هزینه های خود را برای نذر طبیعت در نظر بگیرند.


درویش یادآور شد: عزاداران حسینی از خودروهای تک سرنشین استفاده نکنند، دخانیات و قلیان مصرف نکنند و از ذبح دام در معابر عمومی خودداری کنند زیرا هم از نظر بهداشتی می‌تواند پیامدهای بسیاری داشته باشد و هم چهره شهر را مخدوش می‌کند همچنین شرایط روحی و روانی نامساعدی در ذهن کودکان بر جای می‌گذارد.


انتهای پیام/

برچسب ها: محمد درویش
ارسال نظر
قالیشویی ادیب