دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا

افشین سنگ‌چاپ: هنرمندان ما در روزمرگی خود مانده‌اند/ در سریال «لیسانسه‌ها»ی سروش صحت بازی می‌کنم

افشین سنگ چاپ گفت: این یک واقعیت است که هنرمندان اگر تامین نباشند، ذهنشان نمی‌تواند خلاقیت ایجاد کند. سینمای دنیا اگر رو به پیشرفت است دلیل آن نبود مشکلات اولیه در راه تولیدات سینمایی و تلویزیونی آنهاست، اما هنرمندان ما در روزمرگی خود مانده اند و خیلی از همکاران من بیکار هستند.
کد خبر : 124072

افشین سنگ چاپ در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا در مورد فعالیت‌های این روزهایش گفت: «در حال حاضر سریالی از شبکه دو در حال پخش است که انتخاب بازیگر را من عهده‌دار بودم و در چند اپیزود هم ایفای نقش داشتم. در شروع کار قرار بود این سریال در 20 قسمت تهیه شود که طبق روال این روزهای تلویزیون به دلیل کمبود بودجه به 10 قسمت تقلیل یافت.»


وی افزود: «همچنین در سریال «لیسانسه‌ها»ی سروش صحت بازی خواهم کرد که البته این سریال به‌تازگی کلید خورده و تا کنون 5 قسمت آن ضبط شده است. این سریال قرار است در حدود 30 قسمت باشد که اگر مورد توجه مخاطبان قرار گرفت، ادامه‌دار خواهد بود.»


بازیگر سریال «اغما» ضمن بیان اینکه «لیسانسه‌ها» احتمالا یا اوایل زمستان و یا در سال آینده به روی آنتن خواهد رفت، گفت: «در مورد داستان سریال اگر بخواهم به صورت خطی توضیح دهم، چند جوان لیسانسه هستند که بعد از فارغ‌التحصیلی دچار سردرگمی در جامعه شده و بیکاری و مسائل روز را مورد بررسی قرار داده است. این سریال 3 کاراکتر اصلی دارد و ما نیز در کنار آنها به ایفای نقش خواهیم پرداخت.»


وی اظهار کرد: «در حال حاضر شرایط مالی سازمان بسیار محدود است و به همین دلیل سریال‌ها به صورت مقطعی و کوتاه ساخته می‌شوند و نمی‌توان پیش‌بینی کرد که یک سریال در چند قسمت و چگونه ساخته شده و پیش خواهد رفت.»


بازیگر سریال «صاحبدلان» بیان کرد: «شاید بتوان گفت اصلی‌ترین دلیل کاهش مخاطب، نبود امکانات برای ساخت سریال‌ها و برنامه‌هایی است که بتوان مخاطبان را راضی نگاه داشت. سینمای دنیا و رسانه‌ها به نتایجی دست یافته‌اند که ما هنوز به آن نتایج نرسیده‌ایم. حرفه سینما و تصویر از لحاظ مالی بسیار پرهزینه و نیازمند حمایت مالی و سرمایه‌گذاری است.»


وی ادامه داد: «در حال حاضر با این بودجه کم و اوضاع نابسامان مالی نمی‌توان کار خوب و مخاطب‌پسند ساخت و همین شرایط باعث کاهش تولید سریال‌ها در تلویزیون شده است. تا اوسط دهه 80 کارهای خوب و نویی در تلویزیون ساخته می‌شد اما طی چند سال گذشته بیشتر کارها تکراری و به نوعی فقط برای رفع تکلیف ساخته می‌شود.»


بازیگر سریال «کوچه عقاقیا» اظهار کرد: «در آن زمان عشق به کار در بین هنرمندان جاری بود ولی اکنون فقط بحث مالی است که جایگزین شده است. این یک واقعیت است که هنرمندان اگر تامین نباشد ذهنشان نمی‌تواند خلاقیت ایجاد کند. سینمای دنیا اگر رو به پیشرفت است دلیل آن نبود مشکلات اولیه در راه تولیدات سینمایی و تلویزیونی آنهاست، اما هنرمندان ما در روزمرگی خود مانده اند و خیلی از همکاران من بیکار هستند.»


وی تصریح کرد: «در زمان [دولت اصلاحات] به دلیل تامین بودن هنرمندان و حمایت از آنها شاهد کارهای خوبی بودیم و شاهد بودم که بچه‌ها روزی 17 ساعت کار می‌کردند اما خسته نمی‌شدند. مشکلات عدیده از جمله بی‌پولی، محدودیت امکانات و ممیزی‌ها برای هنرمندان دست و پا گیر شده است. با این مشکلات و شرایط موجود باید شاکر باشیم که سینماها و سالن‌های تئاتر به مراکز تجاری تبدیل نشده است.»


بازیگر فیلم «جیب‌بر خیابان جنوبی» ضمن بیان اینکه هیاهو در سینما زیاد است و کسی که در بطن ماجرا قرار دارد می‌داند که به واقع هیچ خبری نیست و فقط داریم با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنیم، گفت: «در مورد تفاوت‌های سینما و تلویزیون باید به این نکته اشاره کرد که سینما دارای ریشه و اصالت است؛ قاب سینما حرفه‌ای است و دقت بیشتری را طلب می‌کند. سینما به دلیل انتخاب شدن توسط مخاطب توقع را در آنها بالا می‌برد و سینما باید مخاطب را به فکر وادارد، اما تلویزیون برای مخاطبان جنبه سرگرمی دارد.»


وی ادامه داد: «سینما باید بتواند مخاطب را جذب کند و اگر این‌طور نباشد قطعاً ورشکست خواهد شد. امسال سینماها از مخاطبان پر شده و همین مسئله باعث اعتبار بیشتر سینمای ایران شده است.»


گفت‌وگو از احمدرضا معراجی


انتهای پیام/

برچسب ها: احمدرضا معراجی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته