دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 مهر 1395 - 15:18
آنا گزارش می‌دهد

یک فرصت، انتخابی آزاد برای فردایی رویایی

در این هیاهوی انتخاب دانشگاه و انتخاب رشته برای داوطلبان ورود به دانشگاه، بدون شک باید خود را خوب معرفی کنی تا انتخابت کنند. مثلا باید بدانند بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان کدام دانشگاه است، بیشترین تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی در کدام دانشگاه گرد هم آمده است و ...
کد خبر : 121283

حکایت سال‌های دور


دل‌شوره سراسر وجودم را فرا گرفته بود. خستگی رفت‌وآمد بین خانه و روزنامه‌فروشی بازار قدیمی شهر توانم را گرفته بود. چند روز بود که باید می‌آمد اما هر بار به فردا موکول می‌شد. هر بار که به بازار و مغازه روزنامه‌فروشی می‌رفتم چهره‌های آشنا و نگران را می‌دیدم که در این مسیر تردد می‌کردند. چهره هم سن و سال‌های خودم که مثل من منتظر بودند. منتظر رسیدن موتور موزع روزنامه و پشته روزنامه پشت سرش که با یک طناب محکم روی ترک‌بند موتور مهارشده بود. به‌طور معمول رسیدن روزنامه چند روز طول می‌کشید. شاید امروز شاید فردا ولی در تمام این مدت یک جواب تکراری از روزنامه‌فروش می‌شنیدیم... هنوز نیامده... معلوم نیست گفتن فردا میاد... اگر آمد برات نگه می‌دارم...


این دل‌شوره یک احساس مشترک بود که از روزهای نخست شهریور بر بسیاری از خانه‌ها حاکم می‌شد. دو بار در سال یک‌بار مردادماه و یک‌بار شهریور و در نهایت بالاخره انتظار پایان می‌یافت و روزنامه پیدا می‌شد. این تازه شروع یک داستان جدید بود. هر طرف در مسیر روزنامه ولو روی زمین را می‌دیدی و کلی آدم که هرکدام یک‌تکه از آن را برداشته و مشغول جستجو است. جستجو در میان سیل نام‌ها و کدهای چهاررقمی... این حکایت اعلام نتایج کنکور بود در دهه 60 و 70... تصاویر آشنا و تکراری اواخر تابستان...



و اما امروزی متفاوت...


اما امروز شرایط کاملا تغییر کرده است... دیگر نه خبری از روزنامه است و نه امروز و فردای اعلام نتایج. حتی از دلشوره قبول نشدن در کنکور هم دیگر خبری نیست. امسال همه مجاز برای انتخاب رشته شدند. هر کس در کنکور شرکت کرد مجاز است تا انتخاب رشته کند. امسال رقابت در انتخاب دانشگاه و رشته تحصیلی است نه رقابت برای ورود به دانشگاه.


دل‌شوره ورود به دانشگاه در هیاهوی عنوان دانشگاه‌ها گم‌شده است. دانشگاه سراسری، دانشگاه پیام نور، دانشگاه آزاد، دانشگاه علوم پزشکی... راستی غیرانتفاعی‌ها هم هست. پردیس را فراموش نکن. از دانشگاه خواهران و بین‌المللی و شبانه و خودگردان بگیر تا کلی نام عجیب‌وغریب. دانشگاه گفتمان دینی... دانشگاه کلران... دانشگاه پالنده صاف و کلی نام‌های دیگر که باید بگردی از یکی خوشت بیاید و در آن ثبت‌نام کنی.


امروز حتی دیگر عدم حضور در کنکور هم دلیلی بر نرفتن به دانشگاه محسوب نمی‌شود. فقط اراده می‌خواهد و تصمیم... رشته و شهر موردعلاقه.



معیارهای یک انتخاب هوشمندانه


در این هیاهوی انتخاب دانشگاه و انتخاب رشته برای داوطلبان ورود به دانشگاه بدون شک باید خود را خوب معرفی کنی تا انتخابت کنند. به‌طور مثال باید بدانند بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان کدام دانشگاه است... یا اینکه بیشترین تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی در کدام دانشگاه گرد هم آمده است... کلاس‌های درست از چه امکاناتی برخوردار است... امکانات رفاهی چه داری و شهریه چند می‌گیری... این‌ها را که گفتی داوطلب می‌تواند انتخاب کند و بعد برای دانشجو شدن ثبت‌نام کند.


واقعا درس خواندن در یک ساختمان مسکونی استیجاری با کلاس‌های درس 12 متره که تا پیش‌ از این اتاق‌خواب کودک خردسالی بوده افتخاری محسوب می‌شود که بتوان برای فرزندت در آینده دور از آن باافتخار یاد کنی؟ یا قرار گرفتن مجدد پشت نیمکت‌هایی که زمانی به‌عنوان محصل دبیرستان پشت آن‌ها گذران عمر کردی؟


به‌واقع یک دانشگاه که ارزش درس خواندن و تحصیل کردن را داشته باشد باید دارای چه مشخصات و ویژگی‌هایی جز کلاس‌های درس و فضای آموزشی مناسب، امکانات و تجهیزات کمک‌آموزشی، کارگاهی و آزمایشگاهی، سلف‌سرویس مکانیزه، مجموعه ورزشی مجهز، کتابخانه بزرگ و مملو از کتاب، حق انتخاب استاد و کلاس درس باشد؟


آمال و آرزوهای فرزند دلبند خانواده را در پشت کدام صندلی باید جستجو کرد؟... این سوالی است که این روزها ذهن والدین جستجوگر را به خود اختصاص داده است.



فرصت انتخابی آزاد برای فردایی رویایی


برای پاسخگویی به این سوال و راهنمایی داوطلبان و خانواده‌های پرسشگر آنان یکی از راهکارهای سال جاری در دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد و راه‌اندازی مراکز هدایت تحصیلی با استفاده از کارشناسان و اساتید خبره و آگاه به چم‌وخم انتخاب رشته است. اقدامی که در نوع خود علاوه بر ارتقای آگاهی مخاطبان در مسیر معرفی شایسته دانشگاه آزاد اسلامی نیز موثر و پرکار عمل می‌کند.


این روزها که تب‌وتاب انتخاب رشته دانشگاه سراسری فروکش کرده و داوطلبان تحصیل در دانشگاه از استرس‌های انتخاب صدتایی و پر کردن پرسشنامه‌های چهارصد گزینه‌ای کد رشته محل‌های دانشگاهی خلاص شده‌اند، مطالعه، تحقیق و پرسش درباره دانشگاه خوب بیشتر و پررنگ‌تر از قبل شده است. اکنون فرصتی است تا داوطلبان و خانواده‌ها با حضور در این مراکز علاوه بر کسب اطلاعات بیشتر با فضای دانشگاه آزاد اسلامی بیشتر و بهتر آشنا شوند تا با برخورداری از این اطلاعات فرصت انتخابی آزاد را برای فردای رویایی خود یا فرزند دلبندشان داشته باشند.



مرکز مشاوره و هدایت تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی سمنان


روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی سمنان نیز در این مسیر با ایجاد دو مرکز مشاوره و هدایت تحصیلی در دانشگاه آزاد اسلامی سمنان و میدان امیرکبیر، یکی از مراکز پرتردد شهر سمنان تلاش کرده تا نقش خود را در این آگاهی بخشی به نحوی مطلوب و شایسته ایفا کند.


حضور کارشناسان آگاه به ابعاد مختلف آموزشی، پژوهشی، مالی، دانشجویی، فرهنگی و رفاهی دانشگاه به بهترین شکل ممکن در این مراکز تاثیرگذار بوده است.


یکی از مراجعان در حالی‌ که به همراه فرزند خود از مرکز خارج می‌شد در پاسخ به این سوال «آنــا» که آیا از اطلاعات ارائه‌شده راضی هستید یا نه این‌گونه پاسخ داد: «برخورد خوبی داشتند و باحوصله به‌ همه سوالات پاسخ دادند. راستش برای تحصیل پسرم فقط به قبولی در دانشگاه فکر می‌کردم، رشته و دانشگاه محل تحصیل برایم خیلی مهم نبود. اما اکنون دارم فکر می‌کنم آیا می‌توانم فرزندم را به دانشگاهی بفرستم که در آینده از ادامه فعالیت آن اطمینان داشته باشم یا اینکه وقتی حق انتخاب رشته مورد علاقه برای فرزندم مهیا است چرا باید وی را مجبور به تحصیل در رشته‌ای دیگر آن‌هم در شهری دور کنم.»


مادری که به همراه دختر خود برای انتخاب رشته در دانشگاه حضور یافته بود بعد از گفت‌وگو با مشاوران مرکز گفت: «به دخترم گفتند با رتبه‌ای که در کنکور داشته نمی‌تواند در رشته مورد علاقه‌اش درس بخواند با این‌حال اطلاعات خوبی دادند که چگونه هم در دانشگاه ثبت‌نام و درس بخواند و هم خود را برای کنکور سال آینده مهیا کند افزون بر اینکه از فرصت کاهش شهریه‌ در برخی رشته‌ها برخوردار شود، این بهترین مشاوره و راهنمایی بود که می‌توانستم بگیرم.»


یکی دیگر از مراجعان جوانی است که امیدی به پذیرش در رشته مورد علاقه خود در دانشگاه سراسری ندارد. او بیشتر دنبال کسب اطلاع از شرایط تحصیل در یکی از دانشگاه‌های شهرهای مجاور است. وقتی با مشاوران مرکز صحبت کرد، گفت: «فکر می‌کردم برای تحصیل در رشته مورد علاقه‌ام باید از سمنان بروم در حالی‌که فکر نمی‌کردم این‌ همه تحصیل در شهر غریب مشکلات داشته باشد. خوشحالم که در شهر خود و در کنار خانواده، در رشته مورد علاقه می‌توانم بدون نیاز به شرکت در آزمون درس بخوانم. بقیه برمی‌گردد به همت خودم که در آینده موفق باشم یا خیر.»


محمد عزیزالدین مدیر دفتر مشاوره و هدایت تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی سمنان این اقدام را یک ابتکار موثر برای آگاهی بخشی داوطلبان و خانواده‌ها برشمرد و گفت: «در سال جاری این اقدام هم‌زمان و مشترک نمودی زیبا در سراسر کشور داشت که از عزم جمعی دانشگاه برای جذب دانشجو حکایت دارد. دانشجو حق دارد محل و رشته تحصیلی خود را آزادانه انتخاب کند و این حق انتخاب در این مراکز برای دانشجو به بهترین نحو ممکن لحاظ می‌شود. کارشناسان مرکز فقط تلاش دارند تا واقعیت‌های تحصیل در دانشگاه را بازگو کنند و با مقایسه اجمالی از امکانات دانشگاهی، سطح آگاهی داوطلب را برای انتخاب آزاد بالا ببرند. اینجا ملاک انتخاب دانشگاه آزاد اسلامی نیست، بلکه ملاک انتخاب رشته بر اساس علاقه و امکانات و تجهیزات دانشگاهی است. اگر این امکانات در دانشگاهی غیر از دانشگاه آزاد فراهم‌شده یا رشته مورد علاقه داوطلب در دانشگاهی غیر از دانشگاه آزاد وجود دارد باید این حق محترم شمرده شود و به این احترام بارها و بارها تاکید داریم.»


این عبارت آخر عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی سمنان مبنی بر احترام به انتخاب آزاد داوطلب برای تحصیل در دانشگاه و رشته مورد علاقه موضوعی است که بارها و بارها بر آن تاکید شده و در شعار امسال دانشگاه آزاد اسلامی به عینیت تجلی یافته است. « رویایت را آزاد انتخاب کن»




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته