آییننامه شناسایی و صیانت از وسیلههای نقلیه تاریخی ابلاغ شد
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، متن مصوبه هیأت وزیران به شرح زیر است:
آییننامه شناسایی و صیانت از وسیلههای نقلیه تاریخی
ماده1- وسیله نقلیه تاریخی، وسیله نقلیه با نیروی محرکه مکانیکی است که ضمن داشتن اصالت، از سلامت فنی کامل برخوردار بوده، حداقل سی سال قدمت داشته و در شرایط مطلوب و مناسب
نگهداری شده باشد و به عنوان وسیله حمل و نقل روزمره از آن استفاده نشود و انواع آن به شرح زیر است:
الف – وسیله نقلیه نفیس: وسیله نقلیهای که بیش از پنجاه سال از تولید آن گذشته باشد.
ب – وسیله نقلیه قدیمی : وسیله نقلیهای که بیش از سی سال از تولید آن گذشته باشد و از لحاظ طراحی و مهندسی ساخت بینظیر باشد.
پ – وسیله نقلیه ویژه: وسیله نقلیهای که دارای بعد فرهنگی باشد.
ت – کارگروه : کارگروه موضوع ماده (2) این آییننامه.
ث – سازمان: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری.
ماده 2 – کارگروهی با حضور نمایندگان تام الاختیار بالاترین مقام اجرایی سازمان (رییس)، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت ورزش و جوانان (فدراسیون موتور سواری و اتومبیلرانی)، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران
(معاونت راهنمایی و رانندگی)، کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران به منظور شناسایی مصادیق وسیلههای نقلیه تاریخی و اتخاذ تدابیر هماهنگ برای حفظ و صیانت از آنها تشکیل میشود. دبیرخانه کارگروه مذکور در سازمان مستقر میشود.
تبصره - اعضای کارگروه حداکثر دو هفته پس از لازم الاجرا شدن این آییننامه موظف به معرفی نماینده تام الاختیار خود به رئیس کارگروه است.
ماده ۳- وظایف کارگروه به شرح زیر است:
الف - شناسایی، تشخیص، دستهبندی و معرفی وسیلههای نقلیه موضوع ماده (۱) به مراکز مرتبط برای صیانت از آنها با رعایت حفظ سرمایه مجموعه داران.
ب - تهیه فهرست وسیلههای نقلیه موضوع ماده (1) جهت صدور شناسنامه تاریخی توسط سازمان.
پ- تعیین مقدار کیلومتر تردد سالانه و ثبت در شناسنامه تاریخی خودرو براساس دستورالعمل ابلاغی کارگروه.
ت – تأیید ضوابط و شاخصهای شناسایی و دستورالعمل اجرایی، کاربرگهای کارشناسی و سربرگهای مورد نیاز به منظور دستهبندی وسیلههای نقلیه تاریخی موضوع ماده (1) جهت ثبت در شناسنامه تاریخی خودرو که توسط سازمان تدوین گردیده است.
تبصره – کارگروه، دستورالعملهای مربوط به ماده (1) را با رعایت قوانین و مقررات مربوط تنظیم می کنند.
ماده 4 – نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظف است برای وسیلههای نقلیه تاریخی شناسنامه مالکیت و پلاک تاریخی را طراحی و صادر نماید.
تبصره – وسیلههای نقلیه دارای شناسنامه تاریخی از سوی سازمان به نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران جهت دریافت پلاک تردد معرفی میگردند.
ماده 5 - دستگاههای متولی از رده خارج کردن وسیلههای نقلیه موظفند نسبت به از رده خارج کردن خودروهایی که حسب اعلام کارگروه، تاریخی محسوب میشوند خودداری کنند.
ماده 6 – تردد وسیلههای نقلیه تاریخی در معابر عمومی ممنوع است، ولی تردد موردی آنها اعم از انفرادی و گروهی و یا برگزاری نمایشگاههای دایمی و موقت وسیلههای نقلیه تاریخی منوط به موافقت کارگروه و اخذ مجوزهای قانونی لازم از دستگاههای ذیربط بلامانع است.
ماده 7 – خروج وسیلههای نقلیه تاریخی از کشور پس از تأیید کارگروه صرفاً با اخذ مجوز از سازمان و رعایت سایر قوانین و مقررات مربوط امکانپذیر است.
ماده 8 – هرگونه فعالیت در زمینه مجموعهداری، تأسیس موزه تخصصی وسیلههای نقلیه تاریخی منوط به اخذ مجوز است.
تبصره - اشخاصی که قبل از لازمالاجرا شدن این آییننامه در این خصوص مبادرت به فعالیت کردهاند موظفند ظرف سه ماه پس از لازمالاجرا شدن آن فعالیت خود را با مفاد این آییننامه منطبق کنند.
ماده 9 – برگزاری مسابقات رالی مطابق الزامات فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی انجام خواهد شد.
ماده 10- تصمیمنامه شماره 27001/44398 مورخ 8 / 2 / 1389 لغو میشود.
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیسجمهوری، این مصوبه را برای اجرا به وزارت ورزش و جوانان – وزارت صنعت، معدن و تجارت – وزارت کشور - سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سازمان حفاظت محیط زیست ابلاغ کرد.
انتهای پیام/