دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 فروردين 1394 - 18:26
در دهمین دور مسابقات ربوکاپ آزاد ایران

معرفی ژئوربات توسط دانشجویان دانشگاه آزاد واحد کرمانشاه

دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه در دهمین دور مسابقات ربوکاپ آزاد ایران ژئوربات را معرفی کردند که بهترین نقطه را برای کندن چاه آب شناسایی می کند.
کد خبر : 11814

به گزارش خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، تیم 6 نفره متشکل از دانشجویان مقطع کارشناسی رشته های مهندسی برق، مکانیک، مهندسی شیمی و کارشناسی ارشد ژئو فیزیک، از ژئوربات رونمایی کرد.


علی منسوبی، سرپرست این تیم، در مورد ژئوربات گفت: «این ربات در راستاهای مختلف حرکت می کند و میدان الکتریکی را به زمین تزریق می کند تا تغییرات سطحی میدان را به وسیله الکترودهای پتانسیل دریافت کند. سپس داده های دریافت شده را به نرم افزار طراحی شده مان ارسال می کند تا هرگونه آنرمالی و بی نظمی را تا عمق 300 متری و با وضوح بیش از 70 درصد گزارش دهد».


وی افزود: «این ربات جریانی را به عمق زمین می فرستد، ولتاژ را با چارت های زمین مقایسه می کند و وجود آب، تمامی فلزات و مواد کانی حتی طلا را تشخیص می دهد».


کاربردها


به گفته منسوبی، ژئوربات در باستان شناسی برای تشخیص دیوارهای مدفون، خمره های قدیمی کاربرد دارد و این ربات حتی می تواند اسکلت انسان در زیر زمین را نیز شناسایی کند.


وی افزود: «نمونه خارجی این دستگاه حدود 65 میلیون تومان قیمت دارد؛ در حالی ژئوربات با هزینه ای معادل 4 میلیون تومان ساخته شده و در ضمن این ربات با توانایی حذف نویزهای SP و IP مربوط به نمونه توده داخل زمین که بار الکتریکی دارد، نسبت به نمونه های خارجی مزیت دارد».


وی عنوان کرد: «داده های دریافتی توسط این دستگاه با 3 نرم افزار قابل توصیف است: یکی تشخیص لایه ها که در اصول زمین شناسی، حفاری و تشخیص لایه ها قبل از حفاری کاربرد دارد».


منسوبی همچنین گفت: «با استفاده از نرم افزارهای خاص می توان شکستگی لوله آب را نیز شناسایی کرد. سومین کاربرد این دستگاه نیز در باستان شناسی است که توضیح آن داده شد».


وی افزود: «کاربرد دیگر ژئوربات در صنعت و معدن برای شناسایی زمین هایی است که در آنها معدن وجود دارد. با این کار، هزینه های حفر تا میزان قابل توجهی کاهش می یابد».


به گفته وی، استفاد از این ربات برای تعیین چاه آب جدید با موقعیت بهتر در صنعت کشاورزی از مهم ترین کاربردهای آن است.


منسوبی گفت که ژئوربات از سوی موسسه ژئوفیزیک غرب کشور در دانشگاه رازی با بررسی های داده های خروجی این ربات، تائیدیه لازم را دریافت کرده است.


وی افزود: «با اداره کشاورزی کرمانشاه نیز مذاکراتی انجام داده اند تا خدمات مربوط به این ربات را به آنها ارائه دهیم».


قابلیت ها


به گفته منسوبی، ژئوربات به دلیل مجهز بودن به حسگر فاصله سنج به راحتی می تواند موانع را ببیند و به اپراتور اطلاع دهد تا دستورات لازم را بگیرد.


این تیم سازنده قصد دارد در آینده ای نزدیک با استفاده از سلول های خورشیدی، از انرژی خورشید برای تامین نیروی مورد نیاز این ربات استفاده کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته