دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 فروردين 1394 - 16:35
مهدی محمود اقدم:

پدیده‌های نوظهور ارتباطی سبب از هم گسیختگی «خویشاوندی» می‌شود

یک پژوهشگر ارشد مسائل اجتماعی نسبت به تخریب سطح روابط اجتماعی افراد و به ویژه از هم گسیختگی بستگان و آشنایان افراد با یکدیگر هشدار داد.
کد خبر : 11705

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از تسنیم، مهدی محمود اقدم با اشاره به استقبال سطوح مختلف جامعه از ظهور و بروز پدیده‌های اجتماعی نسبت به تخریب سطح روابط میان افراد با یکدیگر هشدار داد و گفت: وضعیت کنونی ارتباط و همبستگی خویشاوندی و دوستان با ظهور پدیده‌هایی مانند پیامک، وایبر و دیگر شبکه‌های اجتماعی دستخوش تغییرات محسوسی شده است و اگر از هم‌اکنون نسبت به تغییر این وضعیت چاره‌اندیشی نشود، در آینده‌ حسرت جمع‌های دوست‌داشتنی و به یادماندنی خویشاوندان و فامیلی را خواهیم خورد.


وی در تشریح چگونگی اثرگذاری این پدیده‌ها بر سطح روابط و دیدارهای خانوادگی و دوستان با یکدیگر گفت: در مناسبت‌های مختلف شاهد سبقت این پدیده‌ها بر تمایلات فردی و گروهی هستیم .مثلا برخلاف رفتار گذشته‌های نه چندان دور که هر یک از خانواده‌ها و به ویژه فرزندان پس از شکل‌گیری زندگی مشترک خود، حضور در منزل والدین و برخی از بستگان درجه اول خود را از جمله ضروریات برمی‌شمردند و به آن اهمیت ویژه‌ای می‌دادند اما در زندگی امروزی به بهانه ترافیک‌ یا بعد مسافت و دوری راه‌ها برخی از افراد این‌گونه دیدار‌های روحیه‌بخش خود را بسیار محدود می‌کنند. حال از این منظر ظهور و بروز پدیده‌هایی مانند پیامک، وایبر و امثال آن بر دوری‌گزینی افراد از محیط‌ خانواده‌، دوستان و همکاران شتاب‌ فزاینده‌ای می‌دهد که باید دراین باره بسیار جدی چاره‌اندیشی کرد.


محمود اقدم با اشاره به آمارهای رسمی منتشره از سوی اپراتورهای تلفن‌های همراه مبنی بر ارسال میلیاردی پیامک‌های در ایام عید یا مناسبت‌های دیگر گفت: این آمار شاید از منظر اقتصادی برای این شرکت‌ها خوشایند باشد اما از ایجاد گسیختگی ارتباطات خویشاوندی و دوستان و بروز فاصله‌های عاطفی میان افراد با یکدیگر نیز پرده بر‌می‌دارد.


وی گفت: این که برخی از افراد دیدارهای خود را «طبقه‌بندی» و «دسته‌بندی» کرده‌اند و ارتباط با برخی از بستگان و آشنایان خود را محدود به حال و احوال‌پرسی‌های تلفنی، پیامکی و وایبری می‌کنند، زنگ خطری برای بروز پدیده‌«انفکاک» خویشاوندان از یکدیگر است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب