دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 شهريور 1395 - 14:08

افزایش تمایل سرمایه‌گذاران برای ورود به بخش ساخت و ساز مسکن

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه قیمت‌ها در بازار مسکن رو به بهبود است، گفت: از این رو تمایل سرمایه‌گذاران برای ورود به بخش ساخت و ساز افزایش می‌یابد و طی سال آینده وضعیت تولید مسکن در کشور ارتقاء خواهد یافت.
کد خبر : 114265

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، علی چگینی در نشست خبری شانزدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن در ایران در پاسخ به این پرسش که آیا تولید کنونی بخش مسکن از پیش‌بینی‌های برنامه جامع مسکن عقب است، گفت: تولید همیشه زمان‌بر بوده؛ بنابراین در بازار باید عرضه و تقاضا با یکدیگر مورد مقایسه قرار گیرد که خوشبختانه اکنون تعادل عرضه و تقاضا در بخش مسکن برقرار است.


وی با تاکید بر اینکه بازار بر اساس قیمت‌های موجود تعادلی است، افزود: اگر امروز فردی قصد خرید یک واحد مسکونی را داشته باشد این امر به علت وجود عرضه امکان‌پذیر خواهد بود. هرچند برنامه پیش‌بینی شده برای تولید سالانه مسکن در طرح جامع مسکن 900 هزار واحد مسکونی است اما میزان پیش‌بینی‌ها برای تولید تا پایان امسال رسیدن به آمار 450 هزار واحدی است.


چگینی ادامه داد: البته از 900 هزار واحد پیش‌بینی شده در طرح جامع مسکن چیزی در حدود 200 هزار واحد مسکونی مربوط به بخش روستایی است بنابراین آمار تولید مسکن در هر سال بر اساس این برنامه باید معادل 700 هزار واحد باشد اما این نکته را نیز باید در نظر گرفت که تولید زمان‌بر بوده و آمار باید بر اساس میزان عرضه سنجیده شود.


در همین رابطه حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی نیز با تاکید بر اینکه به علت متناسب بودن قیمت‌ها در بازار بخش مسکن در وضعیت تعادل عرضه و تقاضا قرار دارد، گفت: اکنون تعداد زیادی خانه خالی در کشور وجود دارد که این بخش به عنوان حمایت‌گر حوزه تولید مسکن محسوب می‌شود و می‌تواند بخش عرضه مسکن را حمایت کند.


وی اظهار کرد: به عبارتی دیگر هر چند بر اساس طرح جامع مسکن باید سالانه 700 هزار واحد مسکونی شهری ساخته شود و پیش‌بینی آماری ما برای سال 95 معادل 450 هزار واحد مسکونی است اما اکنون عرضه و تقاضا در بازار برقرار است و در صورت پیشی گرفتن بخش عرضه هم خانه‌های خالی عقب‌ماندگی بخش تولید مسکن را پوشش خواهند داد.


وی تاکید کرد: رکود در اقتصاد به معنای تولید محصول و نبود تقاضا از سوی خریدار است؛ اما زمانی که با افزایش ارزش ریالی و تعداد مبایعه نامه‌ها این چرخه معکوس می‌شود، این نشانه به سرمایه‌گذاران داده خواهد شد که بازار به زودی از رکود خارج می‌شود بنابراین انتظار داریم در ادامه ماه‌های سال بخش تولید دچار تحرک شود.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته