دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 شهريور 1395 - 09:01

مردم به ربات‌ها دروغ می‌گویند و آنها را می‌بخشند

نتایج دو تحقیق دانشگاهی تازه نشان می‌دهد ارتباطات احساسی میان انسان‌ها و ربات‌های انسان‌نما، بسیار پیچیده‌تر و عمیق‌تر از آن چیزی‌ است که قبلا تصور می‌شد.
کد خبر : 113063

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از گیزمودو، انسان‌ها در مقابل‌ ماشین‌هایی که شبیه خودشان هستند اما جان ندارند، چه رفتاری بروز خواهند داد؟ این یکی‌ از سؤالاتی‌ است که از سده قبل برای فلسفه علم باقی‌مانده و این‌روزها با نزدیک شدن به همه‌گیری استفاده از ربات‌ها، بیشتر ذهن محققان را به‌خود اختصاص می‌دهد. محققان از دانشگاه کالج لندن (UCL) و دانشگاه بریستول در تحقیقی به بررسی واکنش مردم در مقابل ربات‌های تعامل‌گر پرداختند و به نتایج جالبی رسیدند.


در این تحقیق داوطلبان در مقابل رباتی به‌نام Bert2 قرار گرفتند که با سه‌حالت بی‌صدا با چهره‌ای بی‌احساس، بی‌صدا با چهره‌ای ناراحت که به آرامی تغییر می‌کند و باصدا که تعامل صوتی انجام می‌دهد، در آزمایش شرکت کرد.


در بخش سوم، ربات پرسش‌هایی را مطرح می‌کرد که تنها پاسخ‌های «بله» و «خیر» در آن برایش قابل درک بود. به گزارش آنا، نتایج تحقیق نشان داد که در وهله نخست، اغلب شرکت‌کنندگان، ربات‌های بی‌صدا را ترجیح می‌دهند. تعداد معنی‌داری از داوطلبان زمانی‌ که در پایان تست، ربات از آنها درخواستی می‌کرد که جواب دلچسب‌تر «نه» بود، برای این‌که به احساسات ربات آسیب نزنند، به او پاسخ «بله» دادند. در واقع انسان‌ها تلاش کردن دل ربات را نشکنند.


این نتایج و یک پرسش‌نامه پس از آزمایش که توسط داوطلبان تکمیل شد، نشان داد که تمامی این افراد تمایل به استفاده از «نه» را داشتند اما برای نشکستن دل ربات! به او پاسخ مثبت داده‌اند. همچنین مشخص شد که افراد حاضرند ربات‌ها را ببخشند و اگر در کاری از آنها خطایی سر بزند، عذرخواهی ربات را خواهند پذیرفت.


اگرچه نتایج این تحقیق قطعی‌ است و در آزمایش‌های مشابه نیز به دست آمده است، محققان معتقدند که حس بخشش اشتباهات ربات از سوی افراد، یک امر موقتی‌ است و باتوجه به فراگیر نشدن این وسیله‌ها و نوعی از حس جالب بودن که به انسان‌ها می‌دهند، برای اکنون قابل پذیرش است اما در آینده و با جدی‌شدن استفاده از ربات‌ها در امور مختلف روزمره، این ویژگی بخشیده شدن نیز تغییر خواهد کرد.


محققان پاسخ‌های «بله» در مقابل سوالی را که ربات پرسیده بود و پاسخ اصلی داوطلب «نه» بو،شکلی از دروغ‌گویی افراد معرفی کردند و نتیجه گرفتند که روابط عاطفی میان انسان و ربات‌های انسان‌نما، پیچیده‌تر از آن چیزی‌ست که قبلا تصور می‌شد.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا





انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته