دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
فیلم «در جستجوی صبح» نقد و بررسی می‌شود

«امیر کبیر» به روایت سیروس علی نژاد و لیلی گلستان در آپ‌آرت‌مان

چهارشنبه‌های فیلم مستند «آپ‌آرت‌مان» این هفته اختصاص دارد  به نمایش فیلم مستند «در جستجوی صبح» ساخته مهرداد شیخان که داستان بنیان‌گذاری و شکل‌گیری یکی از بزرگترین مؤسسات تولید و نشر کتاب در ایران یعنی انتشارات امیرکبیر را به تصویر کشیده است.
کد خبر : 112027

به گزارش گروه فرهنگی آنا از روابط عمومی آپ آرت مان، با توجه به این که انتشارات امیرکبیر طی سه دهه فعالیت از ۱۳۲۸ تاثیری عمیق بر دیدگاه‌ها و فرهنگ ایرانیان داشته و بیشتر از یک بنگاه تولید و نشر کتاب، یک جریان فرهنگی بوده است، از سیروس علی‌نژاد (روزنامه‌نگار پیشکسوت) و لیلی گلستان، (پژوهشگر معاصر) دعوت شده است که در مورد عبدالرحیم جعفری و انتشارات امیرکبیر صحبت کنند. مجری و گرداننده این نشست پژمان موسوی (روزنامه‌نگار و پژوهشگر) است. شایان ذکر است که مؤسسه انتشارات امیرکبیر در ابتدای سال‌های ۶۰ مصادره و عبدالرحیم جعفری از مدیریت آن خلع ید شد.


سیروس علی‌نژاد بیش از سه دهه است که کار فرهنگی و روزنامه‌نگاری می‌کند او اولین سردبیر مجله آدینه بود که به نقل از مدیرمسئول این مجله بنیان آدینه را علی‌نژاد استوار کرده است. علی‌نژاد متولد ۱۳۲۴ رشت است. او معاون سردبیر روزنامه آیندگان بود. پس از انقلاب، فعالیت خود را با مجله صنعت حمل و نقل و سپس آدینه، دنیای سخن، سفر، زمان و پیام امروز دنبال کرد.


لیلی گلستان پژوهشگر، مترجم و نگارخانه‌دار ایرانی است. وی نخستین مقالهٔ خود را در مهر ۱۳۵۲ در روزنامهٔ کیهان نوشت. این مقاله پاسخی بود به اوریانا فالاچی. پس از آن به طور مرتب در مجلهٔ تماشا، روزنامهٔ آیندگان، مجلهٔ رودکی مقاله، گزارش و ترجمهٔ داستان و شعر از او منتشر شد. بعد از انقلاب تاکنون در روزنامه‌های اخبار، همشهری، جامعه، ابرار، نشاط، ایران، اعتماد، بانی‌فیلم، شرق، و هموطن و مجلهٔ کتاب‌هفته مقالاتی از او منتشر شده است که بیشتر آن‌ها در قالب گفتگو با افراد مختلف است.به لیلی گلستان در تاریخ ۲۶ آبان ماه ۱۳۹۳ جایزه شوالیه ادب و هنر فرانسه (نخل آکادمیک) اهدا شد.


در توضیح بیشتر در مورد عبدالرحیم جعفری باید گفت که در دوران مدیریت وی حدود دوهزار عنوان کتاب در زمینه‌های ادبیات، تاریخ، علوم اجتماعی، فلسفه و هنر از نویسندگان، فلاسفه، پژوهشگران، شاعران و مترجمین پیشرو از جمله بدیع‌الزمان فروزانفر، محمد معین، ابراهیم پورداود، سعید نفیسی، محمدتقی بهار، علی دشتی، پرویز ناتل خانلری، ذبیح‌الله صفا، مجتبی مینوی، رشید یاسمی، یحیی مهدوی، عبدالحسین زرین‌کوب، عباس زریاب خویی، احسان نراقی، سید محمدعلی جمالزاده، بزرگ علوی، احمد آرام، ابراهیم یونسی، اسماعیل رائین، محمد جعفر محجوب، شجاع‌الدین شفا، مرتضی کیوان، ایرج افشار، محمد عباسی، مشفق همدانی، فریدون آدمیت، سید ابوالقاسم انجوی شیرازی، محمود تفضلی، محمدابراهیم باستانی پاریزی، حسین مکی، امیرحسین آریان پور، سادات ناصری، ذبیح الله منصوری، کریم کشاورز، منیر جزنی، فروغ فرخزاد، غلامحسین ساعدی، صادق هدایت، محمد قاضی، هوشنگ ابتهاج، احمد شاملو، نادر نادرپور، رهی معیری، حمید مصدق، فریدون کار، شاهرخ مسکوب، بهمن محصص، سیمین دانشور، جلال آل احمد، اسماعیل فصیح، بهمن فرزانه، مهدی سحابی، سیاوس کسرایی، نصرت رحمانی، فریدون تنکابنی، سعید سلطانپور، احمد محمود را چاپ و منتشر شده است.


فیلم مستند «در جستجوی صبح» حاصل سه سال پژوهش و تولید است. عوامل اصلی این فیلم مستند عبارتند از مهرداد دفتری تصویر بردار ، محمود یارمحمدلو و آرش زاهدی اصل تدوین گر، بهروز شهامت صداگذار، مرتضی ساعدی آهنگ ساز و مهرداد شیخان پژوهش گر و کارگردان.


طول این فیلم ۸۳ دقیقه است و تهیه و تولید آن در استودیو فیلم تاریکخانه ی ماه ۱۳۹۳ در تهران به پایان رسید .


نمایش این فیلم روز سوم شهریورماه راس ساعت 6 در محل موسسه آپ‌آرت‌مان واقع در خیابان کریمخان، خیابان ایرانشهر، خیابان کلانتری، پلاک 48 برگزار می‌شود. نشست بلافاصله بعد از اتمام فیلم برگزار خواهد شد. لطفا برای رزرو بلیت به سایت تیوال مراجعه کنید.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته