دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا

علی عسکری: باید به اثرگذاری رسانه معتقد باشیم و با کارکرد آن آشنا شویم/ دانشگاه آ زاد اسلامی در دورترین نقاط هم دسترسی به علم را آسان کرده است

حجت‌الاسلام علی عسکری، معاون امور مجلس دانشگاه آزاد اسلامی ضمن تبریک روز خبرنگار، خبرنگاران را رکن چهارم حاکمیت دانست که نقش نظارت، اثرگذاری و اطلاع‌رسانی را ایفا می کنند.
کد خبر : 107810

علی عسکری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، به مقدمه قانون اساسی درباره رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: «رسانه‌های جمعی یک رسالت مهم دارند، وسایل ارتباط جمعی باید در روند تکامل انقلاب اسلامی و اشاعه فرهنگ اسلامی فعال باشند و از برخورد اندیشه‌های سالم و متفاوت بهره گیرند و از اشاعه و خصلت‌های تخریبی و ضداسلامی پرهیز کنند.»


معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: «پیروی از چنین قانونی که آزادی و کرامت ابنای بشر را سرلوحه اهداف خود دانسته و راه رشد و تکامل انسان را می‌گشاید بر عهده همه است. امت مسلمان باید با انتخاب مسئولان کاردان و مومن و نظارت مستمر بر کار آنها به طور فعالانه برای ساختن جامعه اسلامی (جامعه اسوه) که بتواند الگو و شهیدی برای همه مردم باشد، تلاش کند.»


عسکری به معیارهای مطرح در آیات قرآن کریم و روایات اشاره کرد و گفت: «رسانه مانند یک چاقوی دو لبه است یعنی می‌تواند هم در خدمت اشاعه فرهنگ اسلامی قرار بگیرد و باعث برخورد سالم اندیشه و تضارب افکار، مایه تکامل و رشد جامعه باشد و آزادی و کرامت را ترویج کند و هم می‌تواند به ابزاری برای اشاعه خصلت‌های تخریبی و ضداسلامی و ضدانسانی تبدیل شود.»


رسانه‌ها می توانند جامعه الگو و نمونه را از راه هدایت افکار عمومی بسازند


او ادامه داد: «رسانه‌ها می توانند جامعه الگو و نمونه را از راه هدایت افکار عمومی به گونه‌ای بسازند که مردم و جامعه دینی الگو و شهیدی برای مردم جهان باشند. همچنان که این رسالت به عنوان رسالت مهم الهی و پیامبر گرامی در قران آمده است.»


معاون امور مجلس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: «همان‌گونه که قرآن کریم تاکید کرده و با توجه به مکتب فکری پیامبر در اثرگذاری، پرورش، هدایت و تبلیغ اصول اسلامی و دینی، رسانه باید به گونه‌ای پیش برود که الگو، شاهد و نمونه سایر ملت‌ها و جوامع بشری باشد.»


عسکری افزود: «فرایند منفی این چاقوی دولبه ترویج خصلت‌های تخریبی و ضداسلامی است که قانونگذار و خبرگان قانون اساسی مانند شهید بهشتی برای این مسئله نگران بودند. ممکن است رسانه به اشاعه روش‌های تخریبی و رفتارهای تهمت‌زنانه و ترور شخصیتی بپردازد مانند مسائلی که در سال‌های اخیر کم و بیش هم شاهد بودیم، گاهی بداخلاقی‌هایی که در حوزه رسانه صورت


روش‌های تخریبی‌، خبرپراکنی‌های دروغ و خبرسازی‌های رسانه‌های ضد دانشگاه علیه دانشگاه آزاد اسلامی یک تهدید محسوب می‌شود و برای اینکه این موضوع به یک فرصت تبدیل شود و به یک راهبرد عملی متناسب در این رابطه برسیم نیاز به سازمان رسانه قوی داریم

می‌گرفت، ضررش متوجه جامعه دینی، مردم و خود رسانه می‌شد.»


او گفت: «در دانشگاه آزاد اسلامی راهبردهایی در حوزه رسانه دنبال می‌شود. شورای راهبردی هم برای این حوزه تشکیل شده و چهره‌های شاخصی در این شورا فعالیت می‌کنند. یکی از این افراد دکتر سیدوحید عقیلی، مدیرمسئول روزنامه فرهیختگان و رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه واحد تهران مرکزی است. بنده فکر می‌کنم روش‌های تخریبی‌، خبرپراکنی‌های دروغ و خبرسازی‌های رسانه‌های ضد دانشگاه علیه دانشگاه آزاد اسلامی یک تهدید محسوب می‌شود و برای اینکه این موضوع به یک فرصت تبدیل شود و به یک راهبرد عملی متناسب در این رابطه برسیم نیاز به سازمان رسانه قوی داریم که اجزای این سازمان می‌تواند خبرگزاری‌های آنا، ایسکانیوز، روزنامه فرهیختگان ، روابط عمومی سازمان مرکزی و انتشارات دانشگاه باشد.»


عسکری گفت: «درحال حاضر آن چیزی که باید مبنا قرار بگیرد، راهبردی قوی و توانمند است که با صرف هزینه، با طراحی‌های متناسب و توجه به جنبه‌های روانشناختی و جامعه‌شناختی و استفاده از نیروهای کارآمدی که در اختیار داریم، عملی شود.»


معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: «دانشگاه آزاد اسلامی با در اختیار داشتن رسانه و سایت‌ها و روزنامه‌ای که دارد باید راهبردها را ساماندهی و متناسب با پاتک‌هایی که علیه دانشگاه انجام می‌شود این اهداف را دنبال کند.»
او به سفرهای استانی مسئولان ارشد دانشگاه آزاد اسلامی و تلاش خستگی‌ناپذیر خبرنگاران این دانشگاه برای انتشار اخبار و فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی اشاره و از آنان تقدیر کرد.


دانشگاه آزاد اسلامی اثرگذاری بالایی دارد


عسکری به هجمه‌های رسانه‌ای علیه دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و ادامه داد: «دانشگاه آزاد اسلامی اثرگذاری بالایی دارد و نقش آن در توسعه آموزشی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و مدیریتی در کشور، غیرقابل انکار است و در نوع خود بدیلی برای آن نیست. به همین میزان هم حساسیت روی این دانشگاه وجود دارد.»


معاون امور مجلس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: «این حساسیت‌ها به دو بخش تقسیم می‌شود، یکی نقدهای دلسوزانه که دانشگاه همیشه از این موضوع استقبال کرده است. رشد دانشگاه هم در این بوده که نقدهای منصفانه را در نظر می‌گیرد و از بین آنها راهبردهایی برای خودش تعریف کرده است. به طور مثال بعد از توسعه کمی دانشگاه راهبرد اساسی خود را توسعه کیفی قرار داد.»


دانشگاه آزاد اسلامی غیر از توسعه فیزیکی، بومی‌گزینی نیز داشته است. در مدت مدیریت دکترحمید میرزاده، نقدها بیشتر مد نظر قرار گرفته و از آنها استفاده شده است. نقدهای منصفانه همواره برای مدیران دانشگاه به عنوان یک دستمایه فکری مطرح بوده است

او یادآوری کرد دانشگاه آزاد اسلامی در دورترین نقاط هم دسترسی به علم را آسان کرده است. عسکری گفت: «این دانشگاه غیر از توسعه فیزیکی، بومی‌گزینی نیز داشته است. در مدت مدیریت دکترحمید میرزاده نقدها بیشتر مد نظر قرار گرفته و از آنها استفاده شده است. نقدهای منصفانه همواره برای مدیران دانشگاه به عنوان یک دستمایه فکری مطرح بوده است.»
عسکری افزود: « بخشی از حساسیت‌ها، حساسیت‌های سیاسی است. بخش قابل توجهی از تخریب‌ها متوجه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی است به عنوان شخصی که اثرگذاری 60 ساله و مداوم در قبل و بعد از انقلاب داشته است.»


او تاکید کرد شخصیت‌هایی مانند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در نظام جمهوری اسلامی نادر هستند و گفت: «حس حسادت‌هایی به ایشان پیش می‌آید و نقدهای تخریبی که به انگیزه ضایع کردن، از بین بردن و ترور شخصیت است، انجام می‌شود. دانشگاه آزاد اسلامی نیز از این موضوع بی نصیب نبوده و یک چالش سیاسی از ناحیه دلواپس‌ها نسبت به این موضوع وجود داشته است.»
معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «هیچ کاری بدون نقص نیست اما در این فضای ظالمانه و نابرابری که در حوزه رسانه علیه دانشگاه آزاد اسلامی وجود داشته، اصحاب رسانه دانشگاه خدمات و تلاش‌های بی‌شائبه و مخلصانه انجام دادند. افرادی که دست اندرکار این موضوع در دانشگاه هستند زحمات زیادی کشیدند اما همچنان با ایده‌آل ها فاصله داریم.»


عسکری گفت: «باید رسانه را حرفه‌ای کنیم و اخلاق‌مداری در رسانه‌ها باید بیشتر مدنظر قرار گیرد. البته در رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی این مسائل مد نظر بوده و هست اما موضوعاتی مانند داشتن اتاق فکر و یک سازمان قوی، طرح و برنامه‌های متناسب در مباحث فرهنگی، اقتصادی و اطلاع رسانی در بحث دانش‌بنیان نیاز به کار بیشتری دارد.»


او افزود: «یکی از اولویت‌های تک‌تک معاونت‌ها باید رسانه باشد. قسمت آموزش از نظر هدایت رشته‌های تحصیلی در افکار عمومی، در حوزه برنامه‌ریزی و اقتصاد دانش‌بنیان، حوزه پژوهش و دیگر حوزه‌ها به رسانه نیاز دارند.»


بداخلاقی‌های فضای مجازی باید ریشه‌یابی شود


عسکری درباره بداخلاقی‌هایی که در فضای مجازی در جامعه پررنگ شده است، گفت: «این موضوع باید ریشه‌یابی شود. این موارد ریشه‌ در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، آموزش‌های عمومی و تاثیرپذیری از رسانه‌های مخرب دارد.»
معاون امور مجلس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «بعد از انقلاب بسیاری از نیروی‌های غیرمعتقد به نظام و امام را داشتیم؛ از جمله کمونیست‌ها و نیروهای چپ، نیروهایی که تفکر اومانیستی داشتند. این افراد در این سال‌ها بیکار نبودند و از رسانه مجازی به نفع خود استفاده می‌کنند که در اصل یک جنگ رسانه‌ای علیه نظام و مکتب فکری امام، آرمان‌های دینی مردم و اصول اخلاقی ایجاد کردند. بنده فکر می‌کنم این نیروها به نحوی از غفلت مسئولان و سطحی‌نگری برخی از اصحاب رسانه و متولی امور رسانه‌های جمعی نیز سوءاستفاده کردند.»


او افزود: «بعد از جنگ تحمیلی غفلتی انجام شد که برای حوزه ‌های فکری، فرهنگی و ارزشی مطالعات متناسب نداشتیم و بعدها هم این موضوع را پیگیری نکردیم که در نتیجه با یک نوع خلأ فکری رو به رو شدیم. آنها با سوء استفاده از همین خلأ فکری و رسانه‌های مجازی و استفاده از نیروها و چهره‌های حرامی که متخصص هم بودند، توانستند بر جامعه ما نفوذ کنند.»
عسکری در پایان گفت: «باید به کاربرد و اثرگذاری رسانه معتقد باشیم و با کارکرد آن آشنا شویم. امروز همه تمرکزها بر فضای مجازی است و می‌توان فرایند مثبتی را برایش طبق یک برنامه علمی و آینده‌شناسی در نظر گرفت تا اثر مثبتی داشته باشد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته