دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 مرداد 1395 - 08:03

گزارش میدانی آنا از کوچه مروی سه هفته پس از اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا/ کسب و کار کوچه تعطیل است!

کوچه خلوت است؛ آنقدر خلوت که اصلا فکر نمی‌کنی این کوچه روزی برای خود برو و بیایی داشته است. برخی از مغازه‌ها در کوچه مروی درست سه هفته بعد از اجرای طرح مبارزه با کالای قاچاق (دوازدهم تیر ماه) همچنان تعطیل هستند. آنهایی هم که کرکره‌هایشان بالا است، دست زیر چانه برده‌اند و به تماشای کوچه نشسته‌اند.
کد خبر : 105742

الهه خانی، گروه اجتماعی- مغازه‌ها را که خوب از نظر بگذرانی در برخی از مغازه‌ها هم جنس‌های ایرانی به چشم می‌خورد و هم اینکه برخی با قرار دادن سشوار و وسایلی از این دست، ویترین مغازه‌هایشان را پر کرده‌اند. روزی که این طرح آغاز شد افکار عمومی بر این تصور بود که این حرکت تنها یک طرح نمایشی بوده و این کوچه به حال خود رها می‌شود اما قدم زدن مامور تعزیرات با بیسیمی در دست که کوچه مروی را رصد می‌کند را می‌توان خط قرمزی براین تصور دانست.


استقرار خودرو گشت تعزیرات


روبه‌روی کوچه هم یک خودرو گشت تعزیرات با دو سرنشین به چشم می‌خورد که به گفته کسبه تا پایان ساعت کاری این خودرو گشت در این مکان حضور دارد.


علی، پسر جوانی که فروشنده یکی از مغاز‌هاست با گلایه از وضع موجود می‌گوید: کارمان شده از صبح تا شب نشستن و به در و دیوار نگاه کردن. بعضی روزها به خودم می‌گویم اصلا چرا این همه راه را می‌روی وقتی قرار نیست کاسبی کنی؟



جلوی در مغازه کنار مرد جاافتاده‌تری ادامه صحبت‌های علی را می‌‌گیرد و می‌گوید: ما داشتیم کارمان را می‌کردیم. مسافران بار چمدانی می‌آوردند و ما از آنها می‌خریدیم اما یکی دو نفر در این کوچه کار ما را خراب کردند و با بارهایی که معلوم نبود چگونه وارد کرده‌اند کاسبی ما را هم زیر و رو کردند.
افت شدید قیمت مغازه‌ها در کوچه مروی


حسین آقا از کاسبان قدیمی کوچه مرویست و به قول خودش در این کوچه پیر شده است. او هم از این وضع گلایه‌مند است و می‌‌گوید: مغازه‌های این کوچه در کمترین حالت پنج میلیارد قیمت داشت اما امروز کسی حتی حاضر نیست در این کوچه مغازه اجاره کند چه برسد به اینکه مغازه‌ای بخرد. قبل از اجرای این طرح مغازه‌ها را کمتر از 18 میلیون تومان در ماه اجاره نمی‌دادند اما حالا حتی اجاره ماهیانه پنج میلیون تومان هم مشتری ندارد.



سیروس یکی از بوتیک‌داران این کوچه است. وارد مغازه‌اش که بشوی می‌بینی تمام اجناس را با 40 تا 50 درصد تخفیف برای فروش گذاشته است. او با نگرانی می‌گوید: شنیده‌ام گروه بعدی که قرار است با آنها برخورد شود فروشندگان البسه خارجی هستند.


چرا سراغ مغازه‌های بالاشهر نمی‌روند؟


این بوتیک‌دار مدعی است تمام جنس‌های مغازه‌‌اش را خودش با سفر به ترکیه به صورت چمدانی وارد ایران می‌کند. به چمدان بزرگ گوشه مغازه‌اش اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: بیشتر فروشندگان برندهای نام‌آشنا ترکیه در ایران به خوبی فروشندگان ایرانی را می‌شناسند. ما به سفر می‌رویم و به میزانی که اجازه داریم بار می‌آوریم اگر هم اضافه بار بخوریم جریمه‌اش را می‌دهیم اما می‌گویند این کار قاچاق است.
سیروس که حالا کمی عصبی به نظر می‌رسد، اضافه می‌کند: اصلا چرا سراغ مغازه‌های بالا شهر نمی‌روند؟ چرا با آنها کاری ندارند. خدا شاهده همین لباس‌های مغازه من را آن‌ها با دو تا سه برابر قیمت می‌فروشند. کمی رنگ و لعاب مغازه‌یشان را بیشتر کرده‌اند و مشتری هم اغفال این زرق و برق می‌شود و چند برابر قیمت اصلی پول می‌دهد. چرا برای بالا شهری‌ها گشت نمی‌گذارند؟



کمی که جلوتر می‌رویم درست وسط کوچه مروی، پاساژ معظم را می‌بینی؛ پاساژی که پیش از اجرای این طرح، بورس فروش مکمل‌های بدنسازی بود، اما برخلاف دیگر کاسبان کوچه مروی مغازه‌های این پاساژ همچنان بسته است و فروشندگان معدود مغازه‌هایی که باز بودند از اجرای طرح تعزیرات گله داشتند و آن را باعث بیکاری کسبه می‌دانستند و می‌گفتند تا زمانی که این طرح اجرا شود مغازه‌های این پاساژ هم تعطیل است.


البته آن طور که وزیر دادگستری و رئیس سازمان تعزیرات اعلام کرده‌اند طرح مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت‌محور ادامه‌دار است و با توجه به اهمیت این موضوع در رونق فروش کالای داخلی به نظر می‌رسد اجرای این طرح ادامه‌دار است و شاید روزی هم همانطور که بوتیک‌دار کوچه مروی می‌خواهد دامن‌گیر فروشگاه‌های پرزرق و برق بالا شهر شود.


انتهای پیام/

برچسب ها: قاچاق کالا
ارسال نظر
هلدینگ شایسته