دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 مرداد 1395 - 11:19
مدیر فروش نشر مروارید در گفت‌وگو با آنا:

استقبال از «تابستانه کتاب» کمتر از «عیدانه کتاب» است

امیرعلی‌بیک معتقد است اگرچه برگزاری طرح‌هایی نظیر عیدانه و تابستانه کتاب می‌تواند گردش مالی کتاب‌فروشی‌ها را بهبود ببخشد، اما تا وقتی که مشکل کتاب‌و کتاب‌خوانی در جامعه به شکل بنیادین اصلاح نشود، طرح‌های مورد اشاره تنها می‌توانند مسکنی باشند بر درد چرخه نشر.
کد خبر : 104035

امیر علی‌بیک –مدیر فروش نشر مروارید- در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا، درباره روند اجرای طرح تابستانه کتاب که از 16 تیر ماه آغاز شده و تا 15 مرداد ادامه دارد، گفت: «به نظر من و همکاران دیگرم در سایر کتاب‌فروشی‌ها و نشرها، استقبال از طرح تابستانه کتاب از عیدانه کتاب کمتر بوده است.»


وی درباره چرایی این اتفاق توضیح داد: «عوامل مختلفی می‌توانند دراین موضوع دخیل باشند؛ مثلا شاید افزایش تعداد کتاب‌فروشی‌ها در این طرح به نسبت طرح عیدانه کتاب، منجر شده باشد میزان فروش کتاب‌فروشی‌ها کاهش پیدا کند. شاید هم تبلیغات و معرفی این‌ طرح در حدی که باید انجام نشده؛ البته من از کم و کیف تبلیغات خبر ندارم و تنها احتمال می‌دهم.»


مدیر فروش نشر مروارید ادامه داد: «عوامل دیگری هم می‌تواند در این افت فروش موثر بوده‌باشد؛ مثل زمان برگزاری این طرح که تابستان است و مردم معمولا در این فصل به فکر تعطیلات و مسافرت و ... هستند. این احتمال هم وجود دارد که علاقه‌مندان کتاب در تابستان، جیب پرپولی ندارند، در حالی که در طرح عیدانه کتاب به دلیل پرداخت‌های پایان سال، دست مشتریان کتاب بازتر بوده است.»


وی ضمن بیان این مطلب که برگزارکنندگان و کارشناسان باید برای ارتقاء کیفیت این طرح به بررسی عوامل تاثیرگذار بپردازند، اظهار داشت: «البته برگزارکنندگان هنوز تجربه‌های اول خود از برگزاری این طرح را تجربه می‌کنند و مثلا برگزاری این طرح در مهرماه که مقارن با گشایش مدارس و دانشگاه‌ها است، باید در آینده برآیند بهتری داشته باشد.»


علی‌بیک در پاسخ به این سوال که برگزاری طرح‌های عیدانه و تابستانه کتاب در مقابل مشکلات کتاب‌فروشی‌ها چه میزان راه‌گشا است، گفت: «به نظر من این طرح‌ها در شرایط فعلی، تنها حکم مسکن را دارند. این در حالی است که مشکلات، بنیادین هستند و مسئولان باید به سراغ اصلاح زیربنای کتاب و کتاب‌خوانی در کشور بروند.»


وی افزود: «مردم باید به کتاب‌خوانی ترغیب شوند. درست است که تخفیف‌ 20 درصدی هم می‌تواند یک‌سری از افراد خنثی را مجاب به خرید کتاب کنند، اما این برنامه‌ها، چندان نمی‌تواند مشکل اصلی کتاب و کتاب‌خوانی را در کشور حل کنند.»


این کارشناس فروش نشر درباره تاثیرگذاری این طرح‌ها بر اقتصاد نشر نیز گفت: «به هر حال ارقام به دست آمده از این طرح‌ها، به گردش مالی کتاب‌فروشی‌ها کمک می‌کند، خصوصا به کتاب‌فروشی‌های کوچک‌تر که بیشتر در خطر تعطیلی هستند. به نظر می‌رسد می‌شود با افزایش میزان یارانه حمایتی و تعدد برگزاری طرح‌های اینچنینی، نتایج را بهبود داد اما همچنان معتقدم مشکل کتاب‌خوانی را باید از زیربنا اصلاح کرد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته