دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 تير 1395 - 17:12
بازار اقتصاد جهانی پیش‌بینی کرد:

هوش مصنوعی انقلاب چهارم صنعتی را در جهان پدید می‌آورد

ظهور ربات‌ها و خودکار شدن ماشین‌آلات صنعتی به مرور باعث از بین رفتن بسیاری از مشاغل و بیکار شدن شمار زیادی از کارگران خواهد شد.
کد خبر : 96401

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از cityam، بازار اقتصاد جهانی پیش‌بینی کرده است که گسترش ماشین‌آلات خودکار و هوش مصنوعی انقلاب چهارم صنعتی را در جهان ایجاد کرده است که منجر به بزرگ‌ترین تحول در بازار کار قرن می‌شود.


در این میان رئیس بانک انگلیس معتقد است که بیش از 15 میلیون شغل در آستانه خودکار شدن است که این به منزله بیکار شدن شمار زیادی از نیروی کار خواهد شد. تا سال 2022 نخستین هتل کاملا خودکار دنیا تأسیس خواهد شد که تمام کارهای آن را ربات‌ها انجام می‌دهند.


چنین پیشرفت‌هایی مزایای اقتصادی از جمله تقویت بازدهی و کارآمدی اقتصاد و نیز کاهش هزینه‌ها را به همراه دارد اما بازار کار را با دگرگونی‌هایی مواجه می‌کند. حدود سه چهارم رهبران مشاغل بر این باورند که تا پنج سال آینده، ماشین‌آلات خودکار و هوش مصنوعی جایگزین شمار زیادی از مشاغل خواهد شد. با این روند، خیلی از کارگران و کارمندان نگران آینده شغلی خود خواهند بود.


روند جایگزینی ربات‌ها و ماشین‌آلات خودکار با نیروی کار انسانی تنها به انگلیس محدود نمی‌شود اما محققان نشان می‌دهد که این مساله، نتایج مشابهی را نیز در آمریکا، هند و آفریقای جنوبی به دنبال خواهد داشت.


در این میان، تنها کارگران هندی از مساله گسترش هوش مصنوعی و دستگاه‌های خودکار ابراز نگرانی نکردند و دلیل آن شاید این باشد که نیروی کار در اقتصاد هند به شدت وابسته به رشد بخش فناوری است.


با ظهور ربات‌ها و هوش مصنوعی در صنعت انگلیس، مهارت مورد نیاز کارگران نیز تغییر خواهد کرد با گسترش فناوری خودکار و هوش مصنوعی، چالش بر سر مدیریت این فناوری جدید نیز رشد می‌کند و مستلزم مهارت‌های متفاوت خواهد بود.


این تنها به معنای رشد مهارت‌های فنی نیست بلکه مهارت‌های انسانی را که مطابق با ربات‌ها نیست، مانند رهبری، مهارت‌های انسانی و ارتباطی را شامل می‌شود. 67 درصد کارگران انگلیسی متوجه شکاف‌های مهارتی در سازمان‌های خود شدند در حالی که بیش از نیمی از آنها معتقدند که مهارت زیادی درد مشاغلشان داشتند. در این میان، تنها کارگران مسئول نیستند بلکه رهبران تجاری نیز مسئولیت آمادگی کارکنان خود را برای آینده صنعت جهان دارند.


مترجم: ندا اظهری


انتهای پیام/

برچسب ها: هوش مصنوعی ربات
ارسال نظر
هلدینگ شایسته